tag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post8540936292763836646..comments2023-08-30T12:17:17.189+03:00Comments on Troolari Huovari: Merta on kunnioitettava ja se voi olla ankaraSeppo Partanenhttp://www.blogger.com/profile/15843339898618334379noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-21802925352521252682014-09-11T21:27:08.274+03:002014-09-11T21:27:08.274+03:00itse asiassa meillä on kome laturia. yksi jokaisel...itse asiassa meillä on kome laturia. yksi jokaiselle akkuryhmälle. tutkat yms navigointilaitteet pelaa 24V tasavirralla. PC:t tarvitsevat vaihtovirtaa,, samoin öljypoltin, pakastin, tv ja osa valaistuksesta.Seppo Partanenhttps://www.blogger.com/profile/15843339898618334379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-82773670273789863392014-09-11T18:03:44.300+03:002014-09-11T18:03:44.300+03:00Eli teillä on pääkoneen kampiakseliin remmeillä ky...Eli teillä on pääkoneen kampiakseliin remmeillä kytkettynä tavallinen 24 V laturi, joka tuottaa x ampeeeria 24 V akustoon. Ovatko tutka ja navigointi PC:t ym. 24 V syötöllä vai invertterin kautta 230 V?<br /><br />t. Latosaaren AffenaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-71218965715264600582014-09-10T13:38:46.379+03:002014-09-10T13:38:46.379+03:00Hei.
Valitettavasti paatin piirustuksia ei ole sa...Hei. <br />Valitettavasti paatin piirustuksia ei ole saatavilla.<br /><br />Pääkone on turboahdettu 14 litrainen Scania V8. Tehoja on meidän tarpeeseen ollut riittävästi. Potkuri on kolmilapainen ja halkaisijaltaan 140cm. Alennusvaihde muistaakseni 5,6/1<br /><br />Polttoaineen kulutus: Silakan paritroolauksesssa 35-40 l/h riippuen vähän troolista. Turskantroolauksessa kuluu 45-55 l/h. Sellainen n8,5 solmun matkavauhti syntyy hieman alle 30l/h ja Saaristossa ajamme yleensä noin 7 solmun nopeudella jolloin kulutus on alle 20 l/h. <br /><br />Dieselmoottorin polttoaineen kulutus on suunnilleen 200g per kW tunti. Eli turskan troolauksessa tehoa otetaan koneesta ulos 275kW ja Saariston siirtymäajossa 100kW.<br /><br />Apukonetta meillä ei ole, vaan pääsähköjärjestelmä on 24V tasavirta. 12V/180Ah akkuja on yhteensä kuusi. Siis kolmet 24V akut, yhdet ns valoakut, yhdet käynnistysakut ja yhdet hätäakut. Lisäksi vielä DSC laitteille yhdet hyyytelöakut joilla radiot yms pelaa vaaditun ajan ilman pääsähköä. 230V vaihtovirtaa tuotamme kolmella invertterillä joista kaksi tuottaa puhdasta sinisalltoa. Invertteiden tehot ovat 2000W, 1800W ja 3000W jatkuvaa tehoa. Apukone on kyllä ollut harkinnassa, mutta eipä vielä sellaista ole näkynyt.<br /><br /><br /><br />Seppo Partanenhttps://www.blogger.com/profile/15843339898618334379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-80920504334132165422014-09-10T10:20:03.109+03:002014-09-10T10:20:03.109+03:00Mielenkiintoisia juttuja ja kuvia. Olisiko Huovari...Mielenkiintoisia juttuja ja kuvia. Olisiko Huovarin kaltaisista troolareista leikkauskuvia tai piirustuksia joista voisi tarkemmin katsella millaisessa "maailmassa" toimii kaverit jotka meille haileja kalastavat? Hienoja valokuvia detaleista on näkynyt blokissa, kokonaiskuvaa on vaan maakravun vaikea hahmottaa. Millaiset moottoritehot ja polttoaineenkulutukset, sähkötehot? <br />Haileja ei vaan torilta vielä saa. Terv. Honk Konkin ukko.Anonymousnoreply@blogger.com