tag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post111907361245566526..comments2023-08-30T12:17:17.189+03:00Comments on Troolari Huovari: Jussin pussiSeppo Partanenhttp://www.blogger.com/profile/15843339898618334379noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-6967392973676577232014-12-06T20:02:42.833+02:002014-12-06T20:02:42.833+02:00Kun jostain kumman syystä kalastualuksen moottorin...Kun jostain kumman syystä kalastualuksen moottorin teho muistaakseni vaikuttaa laskennallisiin kalakiintiöihin, niin tehon kysyminen kalastajalta on vähän sama kuin autokatsastajan kysymys turboteiniltä, "Paljonkos on ahtopaineita nostettu?". Tuota Scanian DSI14 konetta saa toki eri tehoversioilla.<br /><br />Aiempaan kysymykseeni viitaten, yllättävän paljon kulutus nousee nopeuden funktiona. Huovarissakin LPP lienee n. 15 m, josta tulee runkonopeudeksi 9.4 kt.<br /><br />Kyllähän me täällä maalla ollaan viisaita kun te teette töitä merellä ;)<br /><br />t. Latosaaren AffenaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-10474800714266264992014-12-05T20:23:23.242+02:002014-12-05T20:23:23.242+02:00Turbo löytyy, mutta ilman välijäähdytintä. Potkuri...Turbo löytyy, mutta ilman välijäähdytintä. Potkurin halkaisija on 140 cm ja alennusvaihden muistaakseni 5,6/1<br />Scanialla on nykyisin 12,9 litrainen vastaava ja Volvo Pentalla 13 litrainen. Täytyy muista, että Heavy Duty käytössä koneista ei voi ottaa niin paljon tehoa ulos kuin leisure tai cruising käytössä. Dieselmoottori kuluttaa poltttoainetta edelleenkin noin 200 g per klowattitunti, eikä sitä olla niin kauheasti saatu alenemaan uusilla tekniikoilla.Seppo Partanenhttps://www.blogger.com/profile/15843339898618334379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-68348457062512985662014-12-05T20:17:55.102+02:002014-12-05T20:17:55.102+02:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Seppo Partanenhttps://www.blogger.com/profile/15843339898618334379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-53761018503846900882014-12-05T19:16:51.394+02:002014-12-05T19:16:51.394+02:00Vastauksen jo osittain löysinkin: "Konehuonee...Vastauksen jo osittain löysinkin: "Konehuoneesta löytyy kovaa meteliä ja 14 litrainen V8 Scania. Ja paljon muuta mm 5000 litraa polttoainetta silloin kun tankit on täynnä. Tehoa koneessa on riittävästi, niinkuin Rolls Roycekin ilmoittaa autojensa tehon."<br /><br />Mietinkin, ettei "kuuslitranen" kutoskone kuluta 17:ää litraa olemattomalla kuormituksella.<br />Kone on sama, jota Scania on käyttänyt kuorma-autoissa 70-luvulta 2000-luvulle (ykkössarjalaisista nelossarjalaisiin) saakka. Tuossa on miesmäiset äänet.<br />Nykytekniikalla saisi tietysti jostain seitsemän litran kutoskoneesta samat tehot ulos ja ominaiskulutus putoaisi reippaasti. Vaan kuka investoi, jos sama kalastuspolitiikka jatkuu?? ;)<br /><br />MicuAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-44821839562187750532014-12-05T19:01:37.356+02:002014-12-05T19:01:37.356+02:00Hyvän uutisen tuo siis tämä raakaöljyn viimeaikain...Hyvän uutisen tuo siis tämä raakaöljyn viimeaikainen hinnan lasku myös Huovarin kipparille. =)<br /><br />Jossain oli mainittu Huovarin moottorikin tehoineen, mutta voitaisiinko kerrata? Oliko Volvo vai Scania? Kuusisylinterinen ilmeisesti? Kuutiotilavuus? Onko vaapaasti hengittävä vai ahdettu? Onko kone alkuperäinen?<br /><br />MicuAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-78705673107368696442014-12-05T17:53:49.852+02:002014-12-05T17:53:49.852+02:00Affenalle tiedoksi. Käytämme kevyttä polttoöljyä. ...Affenalle tiedoksi. Käytämme kevyttä polttoöljyä. <br />Uppoumarunkoinen paatti vie matka-ajossa ilman lastia 7 solmun nopeudella 17l/h, 8 solmua kulutta jo 27 litraa ja 9 solmua lähes 40 litraa. <br /><br />Paritroolauksessa polttoainetta kuluu 35 -43 l/h troolista ja mm vetosyvyydestä riippuen. Tämä siis per paatti,eli yhteensä 70- 86 litraa tunnissa. Turskankalastuksessa kulutus on noin 45 l/h. <br /><br />Huovari kulutti elokuun 2013 alun ja heinäkuun 2014 lopun välisen aikana (tilikausi) 40.000 litraa kevyttä polttoöljyäSeppo Partanenhttps://www.blogger.com/profile/15843339898618334379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-28891751906189270752014-12-05T17:35:20.815+02:002014-12-05T17:35:20.815+02:00Kysytään kun mainostetaan. En tiedä onko tullut jo...Kysytään kun mainostetaan. En tiedä onko tullut jossain bloggauksessa jo ilmi mutta kuinka paljon polttoainetta troolin veto vie tunnissa? Mitä käytätte (Diesel, MPÖ...)?<br /><br />Hyvää Itsepäisyyspäivää,<br /><br />t. Latosaaren AffenaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-49366541207711731002014-12-04T23:20:12.697+02:002014-12-04T23:20:12.697+02:00vähän päälle 50 tonniavähän päälle 50 tonniaSeppo Partanenhttps://www.blogger.com/profile/15843339898618334379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-86584796802960478972014-12-04T20:22:18.204+02:002014-12-04T20:22:18.204+02:00tekninen kysymys: paljonko huovariin mahtuu silakk...tekninen kysymys: paljonko huovariin mahtuu silakkaa kiloina?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-39615549166892558202014-12-04T18:29:16.688+02:002014-12-04T18:29:16.688+02:00Mielellään kerrotaan kaikesta mikä liittyy troolik...Mielellään kerrotaan kaikesta mikä liittyy troolikalastukseen.Seppo Partanenhttps://www.blogger.com/profile/15843339898618334379noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4434416891656012067.post-34712521929595487002014-12-04T17:11:11.382+02:002014-12-04T17:11:11.382+02:00Mielenkiintoista, vastaavia "tietoiskuja"...Mielenkiintoista, vastaavia "tietoiskuja" kalastuksen tiimoilta saisi olla useammin...<br /><br />Hyvää itsenäisyyspäivää paatille ja miehistölle!!aarehttps://www.blogger.com/profile/08793024388389455533noreply@blogger.com