lauantai 18. toukokuuta 2013

Euroviisut

En ole mikään euroviisufani vaan pikemminkin vanha hämy. Edesmeneistä Jimi Hendrix ja hengissä pysyneistä mm Tom Waits kuuluvat "soittolistalleni". Räntä tänttä blues hivelee korviani.

No.... Euroviisuista.  Niihin liittyy seuraava tarina. Aikaisemmin olin mukana yhdessä suuremmassa "VEDERLAX" troolarissa ja vuoden 2006 keväällä olimme sen kanssa Göteborgin kalasatamassa Fiskebäckissä. Istuimme rosalalaisen Henrin kanssa paatin messissä ja telkkarista alkoi euroviisulähetys. Katselimme sitä syrjäsilmällä. Suomen esitys aiheutti syvää myötähäpeää ja ihmettelimme, että miten tuollaista voidaan kotimaasta laittaa näytille. Lopulta pisteenlaskun alkaessa ohjelma koukutti meidät katsomaan sitä loppuun saakka. Lordihan se siellä voiton vei. Olimme aivan äimän käkenä. Silloin tunsin olevani kyllä täysin pihalla nykymenosta.

Toivotaan meidän häämekko/pusu Kristalle samanlaista menestystä.

Vederlax Grenån satamassa Tanskassa

Henrin kanssa Talinnan telakassa

Kotia kohti

Viikon viimeinen troolinveto: Kalat paatissa ja kokka kohisten Kustaviin. Hyvä viikko takana. Vielä monta tuntia töitä edessä. Taidan muuten viedä vähän silakoita mukanani kotiin.

Silakat ja aurinko nousevat lauantaiaamulla

perjantai 17. toukokuuta 2013

Grillikauden avaus

Huovarilla avattiin grillikausi tänään virallisesti porsaan niskalla


Kipparikokki


Kassleria aurinkokannella

Maissa hellettä: hyvä muistella talvea

Säätietojen mukaan siellä maissa ollaan päästy hellelukemiin. Täällä saaristossa vesi vielä jäähdyttää ja lämpötila on alle 20 astetta. Tammikuussa ennen jäiden tuloa olosuhteet olivat toiset. Päivä lyhyt ja kylmää. Muutamia kuvamuistoja talviselta Saaristomereltä:
Anatolin kanssa troolin laskussa
Vedenpintaan syntyy jo riitettä
Veto on valmis ja troolinperä vedetty paatin sivulle
Trooli on tiukattu sivurummulle
Perän tyhjennys voi alkaa
Silakkaa nostetaan paattiin (kuva Kimmo)

(kuva Kimmo)

(kuva Kimmo)
Talvella valoisaa on vain hetken. Suurimman ajan työskentelemme pimeässä. Aluksen rakenteisiin ja kansille kertyy jäätä. Varovaisuus on tarpeen.

Tuulta ja pakkasta - näkymä styyrhytistä ulos pyörivän lasin läpi. Saalista viedään maihin

Kimmo esittää kalamiehen rukouksen

Lisää näitä, oi kalojen valtias AHTI
 Ja auttoihan se: eilen silakoita saatiin ruuman täydeltä ja jonkin verran riitti täkkilastiksikin.

Silakoita menossa Kustavin Laupusiin

Illan hämärtyesssä aloitetaan silakan lossaus

Päivän saaliseen tyytyväinen täkkäri Anatoli

torstai 16. toukokuuta 2013

Reimarislalomia ja lintuja

Ominaisten aukolla sijaitsevilla Stora Äggskärin luodoilla on runsalukuinen merimetsoyhdyskunta. Merikotkat saalistavat niitä säännöllisesti.



Innamon ja Tammennokan salmessa sijaitsevilla merimerkeillä pesii kalasääksiä.

Tammennokan salmi Innamon ja Tammenkannon välillä on kapeahko, vaikka Nord Innamon laivaväylä siitä kulkeekin. Meillähän paattien välinen etäisyys paritroolattaessa on suunnilleen 185 metriä. Troolin suuaukko on reilun 20 metrin korkuinen ja tulee reilun parinsadan metrin päässä takana. Troolin perään onkin matkaa jo yli 350 metriä. Itse asiassa olemme aika suuri "yhdistelmä" näille vesille, vaikka pinnalla näkyy vain pari pikkuruista paattia ikään kuin jäävuoren huippuna. Tammennokan salmessa joudumme ajamaan aivan merimerkkien vierestä päästäksemme salmesta läpi.

Videolla mennään idästä länteen, linjataulussa pesii kalasääksi



Tällä videolla mennään lännestä itään reimareita hipoen






Visiitti Röölään


Saalis paatissa kolmen maissa aamuyöstä. Kurvailemme Rymättylän Röölään ottamaan torkut. Röölä on legendaarinen kalasatama. Se oli kuuluisan SAUKKO-sillilaivaston kotisatama. Saukkolaivat olivat viimeiset suomalaiset Islannin vesillä käyneet sillinpyyntilaivat. Vieläkin Röölässä jalostetaan sillejä ja siellä on myös pieni sillimuseo.

Bärbel parkkeeraamassa Röölään aamuyöllä

Yöllinen kohtaaminen

Finnlink varustamon Finneagle sivuuttaa meidät Lilla Äggskärin pohjoispuolella muutaman kymmenen metrin päästä matkalla Ruotsiin.




Finneagle on lähtenyt aikaisemmin Naantalista. Airiston eteläraunalla Orhisaaren sivuutuksessa se ilmoitti reittisuunnitelmastaan Archipelaco VTS -päivystykseen VHF-kanavalla 71, jota mekin kuuntelemme. Alus valitsi Nord Innamon väylän. Me kalastimme parhaillaan keskellä väylää ja VTS ilmoitti meille Finneaglen reitistä. Sovimme siirtyvämme väylän pohjoisreunalle ja otin myös yhteyttä VHF-puhelimella Finneaglen perämieheen. Sovimme sivuutuksesta styrbord/styrbord Lilla Äggskärin kohdalla.

keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Lounasaika

Aamupuuro syötiin iltapäivällä. Nyt on lounaan aika. Meillä tuo vuorokausirytmi on vähän toisenlainen kuin maissa ja yleensä. Mehän liikumme kalojen aikataulujen mukaan.

Eilen saalissa oli muutamia pikkuahvenia. Laitamme paljon kalaa. Siis, syömme kuormasta.

Anatoli valmistaa ateriaa paatin byssässä

Pääruokana paistettuja Ahvenfileitä
 Saaristomerellä on sen verran ahdasta, että kippari joutuu syömään styyrhytin penkillään.

Kipparin ateria, aika tyylikäs vai mitä?

Hyvä ruoka, parempi mieli. Harvemmin vain saadaan äitien tekemää...

Huvivenesesonki on alkamassa

Kevät etenee, pääskysiäkin on jo nähty. Siis alkaa olla kesä. Kesän myötä huviveneily lisääntyy räjähdysmäisesti Saaristomerellä. Meille siitä syntyy uusia haasteita. Joukossa on aina veneilijöitä, jotka eivät tunnista kalastusalusten merkkejä ja valoja, eivätkä näin ollen myöskään osaa tai halua väistää meitä. VHF-puhelimen kutsuihin ei vastata ja lähes päivittäin joku yrittää tunkea väliimme. Troolia vedetään pinnassa eikä siitä hyvää seuraa, jos vaijereihin ja trooliin takertuu purje- tai moottoriveneitä. Äsken Hevonkackin vieressä näin meinasi juuri käydä. Ei vastausta kanavalla 16, ei noteerausta valomerkkiin. Lopulta jouduimme ajamaan paatteja yhteen, jolloin veneilijä alkoi väistämään. Lisäksi Aivo huitoi sadehousuiila Bärbelin keulasta merkkejä.
Kalastusaluksen päivämerkki on kaksoiskartio ja troolarin valot ovat ympäri horisontin näkyvät alempi valkoinen ja ylempi vihreä valo
Ohjailukyvyltään rajoitettu alus, kuten troolari, antaa pitkän ja kaksi lyhyttä valo- tai äänimerkkiä halutessan varoittaa muita.

Huoltotöitä

Saalis saatiin aikaisin aamulla maihin. Miehistö unten maille hetkeksi. Huoltotöitä kipparilla tiedossa. Huovari on sen verran pieni paatti, että erillisiä konemiehiä tai mestareita ei ole. Yleensä kippari vastaa myös koneesta. Näihin töihin niikuin ns kansipuolen hommiinkin vaaditaan mitä erilaisimpia pätevyyksiä. Niistä kerron tarkemmin joskus toiste.

Yksi hydraulipumppu vaihdettiin uuteen

Huovari ja Bärbel Kustavin Laupusten kalasatamassa
Aamupuuro syötiinkin tänään tavoista poiketen ennen kalastuksen alkamista jo satamassa kellon ollessa puoli kolme iltapäivällä. Kalaan lähdettiin saman tien. Sää mitä parhain, ainakin maisemien katseluun. Aurinkoista, lämmintä ja melkein tyyntä.

Kustavia kohti

Iltaveto paatissa. Kokka kohti satamaa. Silakoita saatiin tällä reisulla hiukan vaille 30 tonnia. Lätkässäkin tuli voitto. Hyvä päivä, sadekin lakkasi ja tuuli tyyntyi.

tiistai 14. toukokuuta 2013

Päiväveto

Pintaveto päivällä. Saalista n. 12 tonnia. Toinen veto mielessä.

Paritroolausta II

Kuvailen hieman paritroolausta. Troolin suomalainen nimi lienee laahusnuotta. Tälläisten pienten troolareitten vetämän troolin suuaukon korkeus vaihtelee 15 ja 25 metrin välillä. Pystymme jopa säätämään troolin korkeutta jonkin verran kalastuksen aikana. Kuvassa näkyy Bärbel meidän paapuurin puolellamme. Välimatkaa on noin 0,10 mpk eli 185 metriä.

Huovari ja Bärbel, taustalla Järvikarit

Karttaplotterin kuvassa Huovari on punainen laiva ja Bärbel vihreä kolmio.

Netistä imuroitu paritroolausta esittävä kaaviokuva
Meidän vetovaijereidemme pituus vaihtelee 150 ja 250 metrin välillä. Alavaijereiden päässä on kettinkiniput joiden paino on 250 kg. Troolin yläpaulassa on pallonippuja, mitkä kannattavat yläpaulaa.

Oman lisämausteen täällä saaristossa troolamiselle antavat samoilla vesillä liikkuvat rahtilaivat.

Tukholmalainen ALCEDO sivuuttaa meidät noin 50 m etäisyydeltä
Yhteydenpito rahtilaivoihin on mutkatonta ja sopu sijaa antaa. Archipelaco VTS valvoo liikennettä ja olemme sinne yhteydessä aina tarpeen mukaan ja sieltä informoidaan kauppalaivoja meidän liikkeistämme.

Uusi päivä

Kalat on aamuyöstä lossattu. Virallisella kielellä: saalis on siirretty maihin. Miehistö on vetänyt hirsiä ja nyt jatketaan kahvin voimalla. Tapana meillä on että aamiaista syödään vasta sen jälkeen kun trooli on taas meressä. Siihen asti mennään kahvin voimin.

Kippari tähyilee horisonttiin: ei näytä myrsky alkavan
Etsitään merkkejä silakoista. Soitellaan alueella kalastaville kollegoille ja vaihdetaan kuulumisia. Miten on eilinen päivä muita suosinut? Omaa saalista verrataan toisiin. Ollaanko oltu oikeassa paikassa? Minne mennä tänään?

Troolin tyhjennys

Noin viiden tunnin vedon jälkeen trooli on nostettu ja sitä tyhjennetään nostopussilla, joka vetää noin 900 kg silakoita kerrallaan.




Lopulta reilun tunnin kuluttua saalista oli kertynyt 16 pussillista - huonomminkin olisi voinut olla. Keula kohti Kustavin Laupusta ja kalanostajaa.

Video on kuvattu vasemmalla kädellä; oikealla jouduin tekemään töitä eli ajamaan vinssiä. Varsinaista käsivaraelokuvaa...

maanantai 13. toukokuuta 2013

Kesäyö

Vanhassa euroviisussa aurinko laskee länteen, mutta kyllä näillä leveysasteilla se laskee keväisin luoteeseen.

Auringonlaskua Hevonkackin Vasikkasaaren liepeillä









Auringonlaskun aikaan silakat nousevat usein aivan pintaan. Sieltä niitä nyt tavoitellaan, eli troolin yläpaula on aivan pinnassa.


Pikkutroolarin brygä eli silta eli ohjaamo iltahämärissä

Paritroolausta

Harjoitamme kaverimme naantalilaisen BÄRBELL troolarin kanssa paritroolausta Saaristomerellä. Bärbelistä Aivo ja Kimmo laskevat troolia parhaillaan. Huovari menee jonkin ajan kuluttua hakemaan troolin toisen puolen ja sitten alkaa kalastus.
Bärbel troolin laskussa

Aivo ja Kimmo
Hetken kuluttua keskityn työhöni. Ensimmäinen ilta/yöveto tänä keväänä. Aamulla tiedetään miten meni.

Missä silakat luuraa?

Tänään päästiin liikkeelle vähän myöhään. Nyt ajettu kolmisen tuntia eikä silakoita näy.

Alla kaikuluotaimen kuvaa tammikuulta jolloin silakoita näkyi mukavasti:

tammikuu 2013
 Ja tässä tämän päivän näyttöä lähes samasta sijainnista: Pohjaa näkyy, eipä juuri muuta.

toukokuu 2013

Ei auta. Täytyy vaan jatkaa etsimistä.

sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Airistolla

Alkuviikolla kalastimme Airistolla ja Rymättylän nurkilla. Troolia vedettiin välillä aika lähellä pohjaa jolloin silakoitten lisäksi saaliiksi saatiin muutamia särkiä. Toinen miehistömme jäsen on kotoisin Saarenmaalta. Hän innostui valmistamaan juhannusherkkua "Voblaa" itselleen. Kyseinen perinneherkku valmistetaan siten, että ensin särkikalat suolataan ja jonkin ajan kuluttua ripustetaan narulle kuivumaan. Eikös tämä ole oikein trendikästä? Vobla nautitaan kuten perunalastut tai snacksit oluen tai muun hyvän juoman kanssa illanistujaisissa.
Suolattuja särkiä pujotetaan naruun

Ja siellä ne särjet iloisesti kuivuvat pakan alla
Rymättylän lounaispuolella on kaksi pientä luotoa Stora ja Lilla Äggskär. Alla olevassa kuvassa tähyilen Lilla Äggskärin kivikoille ja näkyyhän niitä: luodot ovat hallien suosiossa ja parikymmentä elukkaa loikoilee kivillä. Kun vedämme troolia ihan vierestä pulahtavat luontokappaleet mereen meitä vahtimaan.


Mustat täplät luotojen edssä ovat halleja, takana Ominaisholmen
Joidenkin mielestä hallit voivat olla söpöjä. Verkoilla ja rysillä kalastaville ammattiveljille ne ovat kuitenkin mitä pahimpia haittaeläimiä ja ovat pakottaneet monen kalastajan luopumaan ammatistaan.

Keväisin Saaristomeri on mitä mukavin paikka kalastaa. On valoisaa, merenkäynnistä ei ole haittaa, matkat apajille ovat lyhyitä. Tänä keväänä saaliit ovat toistaiseksi oleet niukanlaisia. Onneksi sentään on saatu voblaa kuivumaan. Mitähän kotiväki tuumaa kun tarjoilen niitä juhannusaterian alkupaloiksi....