perjantai 3. lokakuuta 2014

Motissa

Ruotsin Telian prepaid 1/2 vuotta olikin vain pari kuukautta. Varatut 5 gigabytes on käytetty. Blogia päivitetään myöhemmin, kunhan arkipäivänä ehditään puotiin bittejä lataamaan. Kuusikymppiselle tämä kännykkä bloggailu on miltei ylivoimaista.

keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Tejn Bornholm

Eilen heti aamusta otettiin kurssi Bornholmin Tejniin. Siellä on meidän troolimestarin Bentin firma. Tejn Trawl & Net. Kun kalaa ei saa, vaikka kuinka pyytäisi, ei vika ikinä ole pyytäjässä, vaan tietenkin pyydyksissä. Turskatrooli venyy ja vanuu pitkin pohjia vedettäessä ja alapaulassakin oli vähän vikoja. Siis pyydystä korjaamaan. Oltiin puolen päivän maissa Tejnissä ja trooli haettiin huoltoon samantien. Linkki trooliverstaalle: Butik Maritim

Katsastettiin pelastuslautta samantien ja sammuttimetkin piti tarkistaa. Ne on katsastettava kerran vuodessa. Ovat nekin taas vuoden verran pois mielestä.
Paattimme on postipaatti "PETER"in perässä Tejnin pienessä satamassa.

PETER ajaa Cristiansön saarelle. Jos joskus käytte kesällä Bornhomissa, varatkaa ihmeessä päivävisiitti Christiansön saarelle. Se on näkemisen arvoinen erikoinen miljöö Bornholmin itäpuolella.
Mahtava peräpeili
Postipaatissa on tunnelmaa.
Tejn sijaitsee Gudhjemin ja Allingen välissä ja on naapureitaan enemmän teollisuusataman oloinen. Viihtyisä kuitenkin, mutta on jo tähän aikaan vuodesta aikalailla hiljainen kylä. Bornholmissa oli aikaisemmin erittäin vilkas kalastuselinkeino. Saarella oli paljon kalanjalostusta ja valtavasti paatteja joka kylässä. Kalanjalostus on siirtynyt Puolaan ja paatitkin ovat vähissä.  Allingen matkailusivut

Telakka on vielä aktiivinen. Huovarikin on nostettu täällä useamman kerran huollettavaksi.
Tehtaan kello on näyttänyt samaa aikaa jo vuosikausia.
Kalapaatin hollilaudat ovat kuivumassa maalauksen jälkeen.
Satamayhdistyksen taukotupa. Väki kerääntyy klubille iltaisin oluen ja tupakanpolton merkeissä.
Taiteellinen näkemys varastokontista?
Tejnin luotsipaatissa on vanhan ajan tyyliä.
Paakarin mainosfillari.
Olemme tykänneet Tejnin sataman palveluista todella paljon. Täältä saa lähes kaiken huollon ja avun mitä paattiin tarvitsee ja kaikki tapahtuu nopeasti ja ystävälliseen leppoisaan tanskalaiseen tyyliin.

Ruotsalainen "STJÄRNVIK" VG 95 Varbergin Träslövslägestä on myös tuonut pyydyksensä huoltoon.
Komia, moderni peli
Kohta vedetään trooli takaisin paatin päälle. Kumilla päällystetyt sweepliinat tai gummiliinat ovat satakunta metriä pitkät ja lähtevä leijoista trooliin. Ne kulkevat pitkin pohjaa ja ohjaavat pohjan kaloja pyydykseenpäin.
Oranssit pallot ovat kiinni troolin yläpaulassa ja alapaulassa on mustia palloja ja kumikiekkoja mitkä pomppittavat paulaa yli kivien.
Nuori kalastaja valvoo troolin rummulle vetoa.
Turskatroolin perän on oltava selektiivinen, mikä tarkoittaa, että pienet kalat pääsevät pyydyksestä pois vedon aikana. Nyt meillä on käytössä T90 perä.  Perän havaksen silmät eivät olekkaan diagonaaliset vaan avautuvat neliön muotoon. Toinen luvallinen perän tyyppi on nimeltään Bacoma paneeli. Siinä troolinperän päälipuolella on suuri alue, missä diagonaali havas on korvatttu neliöks avautuvalla havaksella.

T90 troolinperän havasta.
Meidän paatissa on tiukka 0-linja alkoholin suhteen. Mikä parasta, Tanskassa Tuborg onkin elintarvike.
Niin, ja mikäli panimoliittoa on uskominen, oluen nauttiminen on oikein terveellistä.
Nauti olutta kohtuudella

Ja lopuksi: huolto ja danskien Tuborg auttoivat. Tänään saatiin kaloja jo paremmin.

maanantai 29. syyskuuta 2014

Ruokalistalla oli tänään tuoretta makrillia.

Eilisestä suivaantuneina lähdettiin aamulla kolmen maissa "merta edemmäs" kalaan. Ajettiin Ystadin eteläpuolen apajille. Hukkareissu tästäkin tuli. Syömäkalat saatiin eipä juuri muuta. Lännessä kun oltiin niin saaliin lajikirjo sisälsi vitlingin, punakampelan, hietakampelan, kampelan, tuulenkalan ja makrillin turskien lisäksi.

Luulisin, että aika harvoin virolahtelaiset kalapaatit on makrillia saaneet saaliiksi.

Paistettua makrillia lounaaksi. Se oli hyvää ja rasvaista. Varmaan puolen vuoden omega kolmoset tuli kerralla.

Lokkiparvi sentään luottaa vielä meihin.
Tätä julkaistaessa meillä on vielä reilun tunnin matka satamaan. Ja, uusi päivä taas huomenna. Parempaa toivotaan.

sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Tunteiden vuoristorataa

Aamulla merelle meni tyytyväisiä miehiä ja illansuussa maihin palasi vallan tyytymättömiä poikia. Sää ei meitä haitannut, mitä nyt vähän pitkän maissaolon jälkeen meinas naamaa harmaaksi vetää. Alla olevasta videosta saa pienen kuvan siitä miten pikkuinen paatti liikehtii vedon aikana noin kymmenen sekuntimetrin tuulessa.


Jussi perkaa turskia, kalaakin saatiin.
Perkeet menevät heti kiertoon. Lokit ovat tyytyväisiä
Turskapaatin vanavesi kalanperkauksen aikaan. Tämäkin todistaa saaliista.
Kalaa siis saatiin. Mikä sitten harmittaa? Paikallinen kollega sai viisi laatikollista ja me kaksi ja puoli. Surkea päivä kummallakin. Pilkkimällä olis varmaan saanut paremmin. Ainakin polttoainekulut (360 litraa) olisivat olleet pienemmät. Tässä työssä palaute tulee heti, eikä se aina ole niin positiivista. Työpäivän pituus 12 tuntia eikä edes kahvirahoja tienattu.

Huomenna on päivä uusi. Saalista ei vielä nykyäänkään oteta merestä. Kalaa saa vain pyytämällä.

Tyytyväiset miehet merellä

Vihdoin viimein. Ollaan päästy kalaan. Tuulta kymmenkunta metriä ja 15 astetta lämmintä. Kyllä meidän kelpaa.

Jussi ottaa vedon aikana rennosti.

Ja kippari styyrää uusi viskilippis päässä. Aurinkokin paistaa. Toivotaan ettei risukasaan kuitenkaan.