Tietoa troolari Huovarista

HUOVARI FIN-140-K


Alus valmistui Karlshamninssa RuotsissaVäggavarvetin telakalla vuonna 1979.
Suomeen troolari saapui vuoden 2009 lopulla ja sai nimen HUOVARI.
Teknisiä tietoja:
Pituus 17.18 m
Leveys 5,60 m
Bruttovetoisuus 47 BT
Tunnuskirjaimet OJOD
Keväisin ja sulien vesien aikaan kalastamme Suomen rannikoilla silakkaa ja kilohailia. Talvet vietämme yleensä Itämeren eteläosissa turskaa troolaten. Kutsumme alustamme "paatiksi" ja meitä on paatilla työskentelemässä yleensä kaksi tai kolme kalastajaa. Blogia kirjoittaa paatin kippari.

Kerron elämästämme paatilla totuudenmukaisesti mitään kaunistelematta. Olosuhteet 17 metriä pitkällä aluksella eivät mukavuudessa yllä aivan ruotsinlaivojen tasolle.

Meri ja luonto kaikkine ominaisuusksineen ovat aina vahvasti läsnä elämässämme. Jokapäiväinen leipämme riippuu täysin siitä miten onnistumme kunakin päivänä elämään luonnon ehdoilla. Jonakin päivänä saalista tulee. Toisena päivänä saaliiksi saadaan kiviä ja roinaa minkä tuloksena pyydykset ovat menneet rikki ja päivän työ turhaa.

Paatin yksityiskohdista voit lukea lisää tästä linkistä: Tällaiselta pikkutroolari näyttää

Aikaan ennen blogia voi tutustua täällä: Pieni pala paatin histroriaa

Aluksemme runko kunnostettiin ja kuidutettiin kolmen vuoden projektina: Linkki urakkaan

Paatin nimen historiaan voi perehtyä täällä: Mistä Huovari on saanut nimensä

Ammattikalastuksen reunaehtoihin, mm kalatuskiintiöihin, voi tutustua linkissä: Ammattikalastuksen reunaehtoja

Vuoden 2017 alusta troolikalastuksen reunaehdot ja toimintaympäristö muuttuivat ratkaisevasti. Silloin käyttöön otettiin ns toimijakohtaiset kiintiöt. Linkki Ministeriön tiedotteeseen

Silakan paritroolausta kuvaillaan täällä: Pieni johdatus paritroolaukseen

Huovari on varustettu AIS-laitteella  (Automatic Identification System).

Netistä Huovarin liikkeet löytyvät reaaliaikaisena AIS-seurantasivulta: http://www.marinetraffic.com etsimällä alusta nimellä. AIS toimii VHF-puhelinten taajuuksilla, mistä johtuu, että mereltä yhteyttä laivaan ei aina ole.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti