perjantai 28. marraskuuta 2014

Muutoksen tuulet puhaltavat

Meri, silakat ja maisemat pysyvät. Maailman meno muuttuu ympärillämme, halusimme tai ei. Nopeatkin muutokset ovat mahdollisia. Aina silloin kun politiikkaa on pelissä voivat asiat muuttua hetkessä. Meidän kohdalla tämä nähtiin keväällä alkaneen Ukrainan kriisin myötä. Tällaiset muutokset tuntuvat heti selkänahassa. Kalastus jouduttiin jopa lopettamaan kesken kaiken toukokuussa. Silakan hinnasta on sulanut puolet pois vajaassa vuodessa. Kiintiökin uhkasi loppua. Onneksi ei sentään ihan vielä, vaikka tuskin tuo nytkään jouluun asti riittää.

Täällä paatilla yleiset muutokset ovat aika vähäisiä. Styyrhytin näkymät ovat tutun turvallisia. Jokainen päivä on kuitenkin erilainen.
Kala-ateriat tuovat vaihtelua syksyn harmaisiin päiviin. Tänään Jussi on paistanut siikaa. Muutama siika on eksynyt trooliin. Ei tarvitse joka päivä silakoita syödä.
Maissa, tai ainakin radion kanavilla ja eduskunnassa keskustellaan uudenlaisista avioliiton muodoista. Yle järjesti päivällä oikein uutisten erikoislähetyksen kansalaisaloitteen käsittelystä.

Maailma muuttuu.

Maailman merillä ja ihan tässä lähinaapurivesilläkin on troolikalastuksen toimintaympäristöä muutettu radikaalisti. Yhteisomistuksessa olevia kalavaroja on annettu kalastajien omaan hallintaan. Puhutaan alus- tai toimijakohtaisista kiintiöistä.

Maa- ja Metsätalousministeriön Elinkeinokalatalousyksikkö järjesti kuluneella viikolla kiintiöjärjestelmiä koskevan tiedotustilaisuuden Helsingissä. Suomessakin halutaan siirtyä kansainväliseen käytäntöön ja sitä ollaan valmistelemassa. Kiintiömuutos muuttaa varmasti tätä elinkeinoa, ja paljon. Tilaisuuden antiin kalastusasioiden harrastajat voivat tutustua linkissä:
 MMM Tiedote ja alustukset

ESL Shippingin M/S PASILA odotaa proomua meidän nostopaikan vieressä. Laivoja tulee ja menee, vaihtelua muttei muutosta.
Virkamiehetkin ovat saamassa muutosta aikaan. Aina silloin tällöin olen näissä blogin päivityksissä maininnut Suomen menneeseen aikaan kuuluvasta saalistilastoinnista. Tiedot lähetetään kirjeitse tilastojen pitäjälle. Muualla käytössä on ns sähköinen kalastuspäiväkirja. Linkki EU:n ERS sivulle

Aivan yllättäen sähköinen kalastuspäiväkirja (e-loggbook) otetaankin nyt pikavauhtia käyttöön ensi vuoden tammikuun alussa. Tiukkaan aikatauluun löytyy selitys Brysselistä. Suomea rangaistaan vitkuttelusta, ellei järjestelmä toimi reilun kuukauden päästä. Mielenkiintoinen muutos tämäkin.

Meillekin pitäisi tulla uusia hienoja laitteita tänne paatille vielä tämän vuoden puolella. Tämä muutos tuo vieläpä jännitystä joulunpyhien ja välipäivien elämään. EU-sääntöjen mukaan kalastusalus ei saa lähteä kalaan ilman toimivaa sähköistä kalastuspäiväkirjaa. Toivottavast laitteet ja ohjemat toimivat. Onhan niitä toki  valmisteltu useita vuosia, ihan yliajalle asti. Kipparikin kävi koekäyttämässä ohjelmistoa viranomaisen luona jo kolme vuotta sitten kesällä. Ohjelma tosin "kaatui" silloin kolme kertaa ja aikaa meni niin, että sai vielä parkkisakonkin. Ei luvannut valtio maksaa. Silloin sanottiin, että järjestelmä tulee syksyllä käyttöön. Ei tosin mainittu, minkä vuoden syksyllä.

Ja kaikki nämä kalastuselinkeinon muutokset: Tietenkin kestävän kalatalouden puolesta.

torstai 27. marraskuuta 2014

Harmaan eri sävyt

Tihkusadetta, utua ja paksu pilvipeite. Nyt on hyvä tilaisuus katsella maiseman eri harmaasävyjä.

Huovari matkaa Kaltsaaren aukkoa etelään. Harmaudessa siintävät Virutholmen, Hirslot, Immers ja Järvsor.

Yhteysalus FALKÖ matkalla Innamoon
Porvoolaisen Prima Shippingin NATHALIE Lilla Äggskärin pohjoispuolella, Takana Ominaisholmen

keskiviikko 26. marraskuuta 2014

Ilon päivä

Herättiin aamulla vähän normaalia aikaisemmin. Piti tehdä huoltohommia, oli pari kiilahihnaa kulunut ja nehän piti vaihtaa. Päästiin lopulta ihan hyvissä ajoin taas lähtemään kalaan.


Apajalle ajettaessa pieni valonkajo näkyy taivaanrannalla kaiken synkkyyden keskellä
Saatiin hetki sitten hyviä uutisia: Kalastusviranomainen on jostain löytänyt lisää silakoita meidän kalastettavaksi. Tarkempaa tietoa ei vielä tänne paatilla olla saatu, mutta nyt on olo kuin muumipeikolla.



Näin iloisia kasvoja täällä tänään
Jussikin revittiin ylös kesken torkkujen.
Ei tämä kuitenkaan pelkkää juhlaa ole. Yksi hydraulipumppu alkoi kiukuttelemaan. Sehän tietää remonttia. Osat on jo tilattu. Ei tule vapaa-ajan ongelmia. Ja pysyy tasapaino elämässä.


tiistai 25. marraskuuta 2014

Aamu Airistolla

Pidettiin eilinen päivä tuulta. Luvassa oli jopa 19 sekuntimetrin puhallusta etelästä. Laupusten laituri on täysin avoin etelän ja kaakon välisille tuulille ja siksi lähdettiinkin sieltä sunnuntaina illan lossauksen jälkeen kohti Merimaskun Särkänsalmea, sitä meidän epävirallista kotisatamaa kohti.

Laitettiiin pestit kiinni Särkänsalmessa kahden aikaan yöllä ja mentiin nukkumaan. Polttoainetäydennys saapui aamulla puoli seitsemältä ja tankkauksen jälkeen vaihdettiin koneen voiteluöljyt ja vähän muutakin määräaikaishuoltoa tehtiin. Tuli käytyä kotona pyykilläkin ja "kontorityöt" hoituvat siinä samassa.

Tänään taas jatketaan urakoimista. Kukaan ei oikein tiedä miten noiden kiintiöiden kanssa käy ja siksi tässä ei oikein uskalla pitää minkäänlaista taukoa. Voi käydä niin, että kohta pidetään vuodenvaihteeseen saakka taukoa ihan pakosta. Toivotaan kuitenkin, että jonkinlainen meille positiivinen ratkaisu löytyy jostain hallintokoneiston sopukasta. Aika näyttää.

Tänään aloitettiin kalastus Airistolta. Sää on ikävän harmaa ja välillä satelee. Tuulta on kymmenisen metriä etelä-kaakosta ja virtakin on aika kova pohjoisiin päin. Lämmintä on, mittari näyttää yli kuutta astetta.


Finnlinesin FINNFELLOW ( Finnfellow wikipedia) sivuutti meidät Airismaan itäpuolella. Kaikki Turun ja Naantaliin meriliikenne menee tästä Airiston kautta. Aikamme kuluksi bongailemme noita laivoja. Aika vähäistä liikenne kuitenkin on. Taitaa tämä huono suhdanne vaikuttaa rahtiliikenteeseen aika tavalla. Reittilaivat tässä ajelee, ei moni muu.

sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Syyspäivä saariston troolarilla


Aamutoimet
Kellon ollessa 5.50 kännykkä herättää. Ollaan Kustavin Laupusissa. Heti herättyä laitetaan edellisenä iltana ladattu  kahvinkeitn tippumaan. Kahvin valmistuessa tarkistetaan koneen öljyt ja peilataan polttoaineen määrä tankeissa. Netistä katsotaan lähimpien merisääasemien tietoja ja viimeinen merisäätiedotus sekä veden korkeuden vaihtelut Turussa. Kuppi kahvia ja kone käyntiin, merenkulkuvalot, tutkat ja VHF puhelimet laitetaan päälle. Maasähkö ja köydet otetaan irti. Lähdetään liikkeelle kellon lyödessä 06.30

Siirtyminen apajille
Kippari tekee reittisuunnitelman plotterille. Jussi ottaa ruorin ja suuntaa paatin kohti Velkuaa ja Pakinaisia. On täysin pimeää. Paritroolauskaverimme Bärbel on viettänyt yönsä Rymättylän Röölässä. Ilmoitamme arvioidun apajalle saapumisaikamme heille tekstiviestillä. Kippari oikaisee messin penkille torkkumaan. Bärbel on aloittanut troolin laskun Pakinaisten itäpuolella vähän kahdeksan jälkeen. Aamu alkaa valkenemaan Huovarin saapuessa apajalle.

Kalastus 
Bärbel on laskenut troolin mereen ja Huovari hakee troolin toisen siiven vaijerit. Aivo heittää saattoköydenpään Huovarille ja troolin proput kiinnitetään paatin vetovaijereihin. Tämän jälkeen ajetaan 200 metriä pitkät vetovaijerit ulos ja varsinainen kalastus voi alkaa. Kello on 08.30. Silakat näyttävät olevan pohjassa. Veden syvyys on noin 35 metriä. Trooli säädetään kulkemaan niin, että alapaula kulkee mahdollisimman pitkältä matkalta tukevasti pitkin pohjaa.Troolin asettuessa ja troolisondin näyttäessä selvää kuvaa on aamiaisen vuoro. Arkipäivisin syödään puuroa ja sunnuntaisin on pekonia ja munia.

Ensilumi on satanut saaristoon. Siestenkarin itäpuolella mennään.
Kruununmaan pohjoispuolella tehdään VHF puhelimella ilmoitus Archipelago VTS väelle: Saavumme paritroolaten VTS alueelle. Jatkamme Kruunumaan länsipuolitse kohti Nord-Innamoa ja sieltä itään kohti Äggskärejä. VTS (Vessel Trafic Service) ohjailee liikennettä näillä ahtailla kulkuväylillä, joita myöten mekin joudumme joskus troolia vetämään. Linkki Arcipelago VTS

Innamon ja Tammennokan välinen salmi on kapea. Molemmat paatit ajetaan aivan väylän reunaan kiinni. Trooli mahtuu kulkemaan juuri ja juuri salmesta.
Troolia vedetään välillä pitkin pohjaa ja välillä joudumme nostamaan sitä yli kivien ja kallioiden. Veden syvyys vaihtelee 20 ja 60 metrin välillä. Silakat ovat parveutuneet tänään alle 30 metrin syvyyteen. Veto jatkuu Innamon ja Tammennokan salmen läpi, Äggskärien eteläpuolitse Ominaisholmen sivuuttaen. Vetoa jatketaan edelleen Seilin pohjoispuolelle ja aina Airiston eteläpään Lilla Majholmeniin saakka. Vedon aikana vaihdellaan ruorimiestä. Toinen saa huilata hieman.

Jussi on vetovuorossa
Kippari vetelee hirsiä messin soffalla
Kaiken aikaa on kuitenkin oltava Stand By yllätysten varalta. Konerikko, tekninen häiriö, syksyiseen aikaan trolling kalastaja tai  kesällä muunlainen huviveneilijä voivat aiheuttaa pikaisia toima vaativia manöveerejä. Troolikin voi takertua pohjaan, eli kaikenlaisiin häiriöihin on syytä olla valmiina. Huilivuorossa Jussi opiskelee laivuritenttiin ja kippari päivittää blogia. VHF puhelimella päivitetään tilannetta Bärbelin kanssa. Päätetään millä syvyydellä kalastetaan ja mihin suuntaan mennään. Kaikenlaista muutakin löpistään kalastajakanavalla.  Luotaimen kuvaa ja siinä näkyviä kaloja määrittelevät mitä kummallisimmat termit: Ihan tyhjää, sinistä höyryä, aikamoisia möhköpalleroita, nyt menee Kallen mansikoita, metrin verran karvoja pohjassa, jne. Ota niistä nyt sitten selvää. Lounaan vuoro on iltapäivällä kahden maissa: Listalla paistetut silakat. Jussi on nyt paatin kokki.

Troolin nosto
Iltapäivä, kello on 16.30. Paatit ajetaan lähemmäksi toisiaan. Ollaan hyvän tasaisen pohjan päällä. Vauhtia ja vetotehoa hiljennetään ja vetovaijerit kelataan sisään. Kaksihaarainen saattoköysi kiinnitetään troolin proppuhin ja paatit ajetaan aivan vierekkäin. Jussi heittää saattoköyden Bärbeliin. Se kiinnitetään Bärbelin troolirumpuun. Saattoköysi laukaistaan irti Huovarin vetovaijereista ja paatti ajetaan kauemmaksi Bärbelistä, joka alkaa kelaamaan troolia sisään.

Huovarilla valmistaudutaan troolin tyhjentämiseen. Meillä on Bärbelin miehistön kanssa sellainen työnjako, missä he yleensä laskevat ja nostavat troolin ja me otetaan kalat. Kuulostaa hyvältä, vai mitä? No, on tuohon työnjakoon muitakin syitä, kuin meidän laiskuus ja ahneus. Meille mm mahtuu enemmin kaloja kyytiin ja olemme kantapään kautta oppineet keinon millä voimme troolin tyhjennyksen aikana siirtää paatteja kauemmaksi rannasta silloin, kun tuuli ja virta kuljettaa meitä matalaan.

Bärbelin kelattua troolin sisään me kurvaamme sen styyrpuurin laidalle ja kiinnitymme siihen. Troolin peräpussiin on kiinnitetty pelastusköydeksi nimetty pitkä paksu köysi. Se kelataan meidän nostovinsille ja troolin tyhjennys alkaa. Kippari vetelee paakeista pussia ylös ja alas ja Jussi on nyt kansimies ja kalastaja  ja aukoo työkseen pussin suuta päästäen kaloja ruumaan. Troolin tyhjentyessä Bärbelin miehistö tiukkaa sitä pikkuhiljaa troolirummulle. Ilta pimenee, kello 17.30 trooli on tyhjä. Kolmisenkymmentä pussillista on ruumassa ja ruuma täynnä. Tällä kertaa ei saatu kansilastiksi mitään. Hyvä saalis kuitenkin. Paatit ajetaan erilleen. Bärbel suuntaa Röölään ja me otetaan kurssi kohti Laupusten satamaa.

Matka satamaan ja lossaus
Paatin päiväkirjat, etenkin EU-kalastuspäiväkirja, laitetaan ajan tasalle. Kippari mittailee matka-ajan Laupusiin ja ilmoittaa saaliin määrän ja arvioidun saapumisajan kalan vastaanottajalle. Kalastuksen päivämerkki lasketaan alas ja kalastusvalot sammutetaan, AIS-päivitetään ja matka satamaan alkaa. Jussi järjestelee täkin  lossaamista varten valmiiksi ja pääsee kansimiehen töistä perämiehen töihin hytin lämpimään. Hän styyrää paattia osan "kotimatkasta". Bärbelin kanssa suunnitellaan vielä huomista troolinvetoa. Sovitaan vielä yhteydenpidosta illan viimeisten merisäiden jälkeen.

Kiinnitymme Laupusten laituriin kello 21.00. Kalapumpun letku laitetaan ruumaan, vettä perään ja kalat siirtyvät pakastuslaitokseen. Nyt, kun Jussin on kerran perämiehen roolissa, hänen tehtäviinsä kuuluu myös kalan lossaus. Siinä menee parisen tuntia. Lossauksen jälkeen laitetaan vielä paatti seuraavaa aamua varten järjestykseen.

Iltatoimet, suihku pakastamolla, kännykkä herättämään ja nukkumaan. Kello on 23.30. Näin vierähti yksi tavallinen työpäivä pienellä troolarilla. Muutama sivu dekkaria ja uni tulee. Huomenna on uusi päivä.