keskiviikko 16. maaliskuuta 2016

Silakan kalastaja Kampissa, vaan ei kampattuna

Edellinen postaus sai harvinaisen vilkkaan vastaanoton. Kommentteja tuli parikymmentä. Kalastaja sai kuulla kunniansa ja haukkujakin tuli liian halvalla myymisestä.

Alkutuottajan kalasta saaman hinnan ja kuluttajan maksaman hinnan välissä on monen monta hintaan vaikuttavaa tekijää.

Aloitetaan siitä alkupäästä.

Me toimitamme kalan ostajan laiturin viereen.

Saalis siirretään maihin eli ensiostajan varastoon tämän henkilökunnan toimesta ja laitteilla.
Tämä lajittelee saaliin useaan kokoluokkaan, Osa myydään elintarvikemarkkinoille ja osa menee rehukalaksi. Tällä hetkellä meidän saaliista noin 80% päätyy ruokakalaksi.

Elintarvikkeeksi menevällä saaliin osalla on monta käyttötarkoitusta.

Sopivan kokoisista pakataan maustekalaa itäisten naapureiden markkinoille. Osa taas pakastetaan nykyisin eteläisille naapureille so Ukrainan ja Valkovenäjän säilyketeollisuuden raaka-aineiksi.

Pieni osa, kolmisen prosenttia, päätyy kotimaan kuluttajamarkkinoille tuoreena konaisena silakkana tai fileenä.

Sen jälkeen, kun ensiostaja on lajitellut saaliimme ja päättää lähettää pienen osan siitä tuoreena kulutuskeskuksiin silakat pakataan pieniin solumuovilaatikoihin ja jäitetään. Pakkaukset merkitään säädösten mukaisesti ja toimitetaan erikoiskuljetuksina jakelua hoitavien tukkuliikkeiden varastoihin.

Suurin osa silakoista myydään nykyisin fileenä. Silakanfileointilaitos on vaatinut todella suuret investoinnit. Yhdestä silakkakilosta saadaan noin neljäsataa grammaa filettä. Fileointi vaatii suurten investointien lisäksi paljon työtä.

Kuljetusten aikataulut ovat tiukat ja kylmäketjun on oltava katkeamaton.

Tuoreen kalan jakelu tapahtuu aamun aikaisina tunteina. Kalojen on oltava kauppojen tiskeillä niiden auetessa tai ravintoloiden ja suurkeittiöiden ovella keittiöhenkilökunnan tullessa töihin.

Kaikki tämä maksaa rahaa. Volyymit ovat pieniä ja ketjun jokainen lenkki tarvitsee oman osansa pystyäkseen jatkamaan toimintaansa.

Vähittäiskaupassa loppuhintaa lisää vielä hävikki. Silakat ja fileet on myytävä tuoreena, eikä kuluttaja kelpuuta ostoskoriinsa liian pitkään tiskissä maanneita tuotteita. Hävikkkiä syntyy.

Nykyisenä digitalisoituvana aikana tuoreen kalan toimitusketju saattaa sivullisista näytää huonosti toimivalta. Tosiasiassa se on pitkän historian kehitystyön tulos, eikä kukaan ole vielä parempaa keksinyt. Moni on kyllä yrittänyt.

Niille jotka opastivat meitä pyytämään silakoista parempaa hintaa voidaan kertoa, että näin on tehty ja näin tehdään jatkossakin. Omasta mielestämme saamme tällä hetkellä parhaan mahdollisen hinnan siitä laiturin päähän toimitetusta silakasta.

Laitetaan tähän loppuun vielää Prokalan silakkamainos

Ammattikalastaja Seppo Partanen kertoo kalan reitin kalatiskille.

Ja ihan lopuksi vähän kalastajan filosofiaa:

Luonnon kalat ovat meressä ilmaisia. Ne eivät tarvitse lannoitteita tai harvennushakkuita. Ne ovat osa kasvun ihmettä ja nopeimmin uusiutuvia luonnonvaroja.

Kuluttajan kalasta maksama hinta on palkkaa suomalaisesta koko tuotantoketjun tekemästä työstä.