torstai 3. syyskuuta 2015

Terveisiä Tejnistä

Missä Huovari luuraa?


Ollaan jouduttu Bornholmin saarelle. Tejnin kylä on meille tuttu jo ennestään. Täällä saadaan turskankalastuvälineeet huolletuksi ja monta muutakin huoltotyötä saa tehdyksi aikalailla vaivattomasti.
Miksi sitten tänne tultiin? Syy löytyy alla olevasta kuvasta.

Trooli nappasi eilen  pohjaan kovassa aallokossa oikein kunnolla.Yksi 60 syltä pitkä kumiliina katkesi siinä hässäkässä. Meinattiin ensin korjata sitä väliaikaisesti, muttta tuulikin vain yltyi ja vaijerit olivat toki jo aikansa eläneet. Tilattiin uudet liinat ja niitä ollaan nyt hakemassa.

Tuo gummiliina on ihan väärässä paikassa. Sen pitäisi olla troolirummulla troolin alla.
Saatiin ajella oikein rullaati rullaata Bornholmin salmen yli. Tuulta oli toistakymmentä sekuntimetriä ja suoraan sivusta. Silloin tällainen puukengäksi sanottu paatti rullaa oikein antaumuksella. Rullaamien ei ole vaarallista, joskin joidenkin mielestä se on epämukavaa. Rullaava paatti on vakaa, eli se pyrkii oikaisemaan itsenä nopeasti ja menee siinä vähän sitten yli ennekuin taas alkaa oikaisemaan.itseään.

Videoklipissä pien pätkä rullaati rullaa ajelua aurinkoisella alkusyksyn merellä.


Pyydyskorjaajien työvälineitä: sorkkarauta, putkitonget, kulmahiomakone ja iso jakari.
Yhden propun katketessa joutuu troolin vetämään merestä hieman poikkeavassa järjestyksessä. Onneksi turskatrooli on helppo selvittää. Se on sen verran pieni ja paksua havasta ettei se juuri pahemmin mene sekaisin.
Jussi paikkaa pyydyksen vaurioita. Käpy käy.
Uudet liinat on saatu ja niitä kelataan paikoilleen.
Paatti on taas laiturissa kyljittäin. Hommat on hoidossa
Eilen rantautumisen jälkeen jätettiin pelastuslautta heti tarkistettavaksi. Se on tehtävä joka vuosi. Oltiin sovittu myös sammutinten tarkistuksesta ja nekin lakisääteiset on nyt sitten hoidettu. Pelastuslautta saadaan huomenna ja sen jälkeen ollaan taas merikunnossa.

Tässä ihan meidän vieressä on vanha kalanjalostustehtaan kiinteistö, joka on seisonut osittain tyhjillään useita vuosia. Nyt siinä näkyi jotain eloa. Pari nuorta siinä puuhaili kovasti kiiltävien tankkien ja tynnyreiden kanssa.

Minipanimohan se siinä, kymmenen metrin päässä paatin ahterista.
Mataat odottavat käsittelyä
Päivän hinnasto on käytännöllisesti esillä
Saatiin maistaa paria panimon tuotetta ihan tuoreeltaan.
Tuoksu lienee hyvä, koska panimomestarin hymy on leveä.
Iloista oluenpanoa Bornholmin Tejnissä, Penyllan Bryggeriet on firman nimi.


keskiviikko 2. syyskuuta 2015

Kaljaasi Helenan telakointi

Oman paatin telakoinnin kuvaaminen on vähän hankalaa. Kipparin pitää seistä paattinsa kannella "vaativassa" operaatiossa. Eihän silloin pysty mitään kuvaamaan. Viime maanantaina Simrishamns Varvetin telakkaan nostettiin liki satavuotias purjealus HELENE. Kaljaasin kotisatama on komisario Wallanderin kotikaupunki Ystad. Helenen kotisivut löytyvät tästä linkistä

Tämän postauksen tarkoituksena on vähän esitellä pienalusten telakointia. Simrishamnin telakka on perinteinen slipi. Todellisuudessa slipi on hyvin yksinkertainen laitos. 

Kaljaasi on ajettu kelkkaan
Tarkkaan kun katsoo, niin voi nähdä jonkun pienen punavalkoisen tuolla telakan suulla satamaaltaassa
Telakkamestari Johan ohjailee nostoa hymyssä suin.
Per käyttää vinssiä. Voisiko sanoa, että vinssihuone on varsinainen voimapesä?
Peräpeili on komea ja lippu liehuu.
Tällaisten pienalusten telakointiin ei sisälly mitään suurta dramatiikkaa. Ajeteaan paatti kelkan päälle, katsotaan, että se on keskellä ja luonnollisessa asennossaan. Pidetään sen verran kiinni, ettei se pääse karkaamaan ennenkuin jää kunnolla hiljakseen nousevan kelkan päälle. Vahva vinssi hoitaa loput.

Alla pieni videonpätkä Helenen nostosta

Tästä Löytyy linkki Simrishamn Varv AB:n kotisivulle

Ja vielä lopuksi kuva suomalaiselta kuunari Helenalta, joka on parhaillaan matkalla Norjan Tromsöstä kohti Kööpenhaminaa.

Kipparin ikioma tyttö siellä styyrää purjelaivaa vuonojen maan rannikolla.

maanantai 31. elokuuta 2015

Viikonloppu Etelä-Itämerellä

Työt saatiin tehdyksi ja kelitkin tasoittuivat sopivasti viikonlopuksi. Otettiin perjantaina jäät ja laatikot paattiin ja ajateltiin lähteä viikonlopuksi kalaan. Tehdään vähän niinkuin harrastajakalastajat. Ollaan viikko töissä ja mennään viikonlopuksi järvelle.

Simrishamnin laiturin kulmassa on suuri jääasema. Jäät ajetaan kuljettimella ja torvella paattien jääruumiin.
Jäät putoavat torvesta hirmuisella räminällä jääholliin.
Turskakiintiöistä ja kalastuksesta
Itämeren turskakanta on jaettu kahteen kiintiöalueeseen, Itäiseen ja läntiseen. Itäisen kiintiön kalastus on kesällä kielletty. Kalastus avataan huomenna eli 1. syyskuuta. Kiintiöalueiden raja kulkee Bornholmista Puolan rannikolle ja Bornholmin pohjoiskärjen Hammerodden niemestä Skånen Sanhammarenin niemeen. Kyseessä on siis veteen piirretty viiva, jonka tarkempaa luonnontieteellistä tai poliittista historiaa en tunne. Nyt elokuussa viivan länsipuolen kaloja saa pyytää. Siispä suuntasimme keulan kohti Bornholmin läsipuolisia vesiä lauantaiaamuna heti neljältä.

Linkki maa- ja metsätalousministeriön kiintiösivulle Klikkaamalla ao kiintiöpalkkia saa näkyviin kiintiöalueita

Turskankalastus on juuri tällä hetkellä hintojen romahduksen myötä aikamoisessa kriisissä. Suomenkin kiintiöt on lähes kokonaan pyytämättä. Tämä kalastus vaatii erityisluvan, lisenssin, ja niitä on rajoitetusti jaossa. Vuoden kuluessa turskaa kalastaneet alukset saavat lisenssin hakemuksesta automaattisesti seuraavaksi vuodeksi. Jos kapasiteettia jää vakiopyytäjien jäljeltä vapaaksi, se jaetaan muille hakijoille. Uskomme tulevaisuuteen ja turskankalastuksen nousuun. Kaikki mikä on alhaalla nousee ylös ja päinvastoin, kertovat taloustieteilijät. Kalastamalla turskia nyt, pidämme yllä mahdollisuutta kalastaa niitä jatkossakin.

Laivaliikennettä riittää
Bornholmsgattet ja sen länsipuoliset vedet ovat Itämeren laivaliikenteen solmukohtia. Liikenteen jakovyöhykkeestä eli separista laivat suuntaavat joko Tanskan salmiin tai Saksan pohjoistrannikon satamiin ja Kielin kanavalle. Ruotsista puolaan ja Bornholmille kulkeva liikenne risteää muun liikenteen kanssa. Parhaimmillaan liikenteen seassa kalastaa kymmeniä kalastuspaatteja. Yleensä kaikki sujuu hyvin, mutta tarkkana saa olla.

Eilen saatiin olla melkein yksin kalassa.
Marine Trafficin liikenteen tiheyskartasta saa hyvä kuvan tästä Itämeren liikenteen risteyksestä.
Videolla Vysotskiin eli Koivistolle matkalla oleva Liberian lipun alla seilaava  LIBRA SUN tankkeri ohittaa meidät vajaan parinsadan metrin päästä.


Kalaakin saatiin, kun oikein yritettiin. Tehtiin pitkä päivä lauantaina. Ajettiin yöksi liikenteen sivuun Ystadin Eteläpuolella ja nukuttiin ajelehtien merellä. Jatketiin sunnuntaipäivä. Ei hääviä, mutta jotain kuitenkin. Nelisenkymmentä kolmikymmenkiloista laatikkoa pulskia turskia, vähän muutakin kalaa. Troolikin säilyi ehjänä. Polttoainetta kuluin melekin samanverran kiloissa mitä kalaa tuli. Onneksi kalan hinta on setään jonkinverran polttoöljyn hintaa korkeampi

Jussi on päässyt kalanperkaamisen makuun
Lokit kyttäävät perkeitä

Huomenna aloitetaan itäisen kiintiön kalastus. Pyyntivedet ovat tuossa reilun tunnin matkan päässä ja sieltä aiotaan kokeilla seuraavaksi.