tiistai 13. elokuuta 2013

Telakassa, päivät 8. ja 9.

Eilinen päivä menikin sellaisessa tohinassa, ettei blogiakaan ehtinyt päivittämään. Paapuurin laita saatiin lopulta vedetyksi primerilla, jonka kovetuttua se vielä spaklattiinkin. Kuidutettava alusta, tässä tapauksessa Huovarin kupeet on tasoitettava. Lasikuitu saadaan kiinnittymäään tasaiselle pinnalle vaivattomasti eikä laidan ja tulevien laminaattikerrosten väliin jää ilmataskuja. Tänään kovettunut spakkeli vielä hiottiin tasaisemmaksi. Spakkeli valmistetaan sekoittamalla kuidutuksessa muutenkin käytettävään polyesterihartsiin talkkia. Hartsista ja talkista vaivataan sopivan sitkeä taikina. Ennen levittämistä siihen sekoitetaan vielä 1-2 % kovetinta ja minkä jälkeen, ei kun kuin spakkelia pintaan. Taikina kovettuu sitten itsestään.

Paatti vaihtaa väriä niinkuin hienojen neitojen kuuluu tehdä. Eilen harmaa ja tänään tummia raitoja. Spakkeli on saanut kupeet tummenemaan.
Anatoli saapui eilen illansuussa kesälomilta työmaalle. Hän on muiden töidensä ohella troolari Huovarin pääkokki. Ruokavarastot ammottivat tyhjyyttään majapaikassamme. Kippari ei laiskuuttaan ole oikein saanut pakastepitsaa ja ulkoruokintaa kummoisempaa menua itselleen aikaiseksi. Siis pikapikaa muonavarastoja täydentämään. Katsastusmieskin saapui eilen illalla kaupunkiin ja tapasimme hänet illalla.

Tänään paatti katsastettiin. Kyseessä oli virallisin termein uusintakatsastus. Huovarin kokoisille pienille paateille on tehty uusintakatsastus neljän vuoden välein. Jatkossa kuuluu tehdä uusintakatsastusten välissä välikatsastus. Pieniä puutteitakin löytyi, mutta ei mitään suurempaa. Pyrotekniikka, eli 6 kpl laskuvarjoraketteja, 6 kpl soihtuja ja kaksi merkinantosavua mm loistivat poissaolollaan. Paukut ovat odottaneet jo reilun viikon kuljetusta Malmöstä Simrishamniin. Nuo mokomat tarvitsevat Ruotsissa räjähde ja vaarallisten aineiden kuljetuksen??? Eniten töitä teettää potkuriakselin laakeri, se on uusittava. Siinä oli millin verran liikaa klappia. Nyt on kuukauden verran aikaa paikata puutelista.

Uusi kipparille ennen tuntematon varustevaatimus oli SART laite (Search and Rescue Transponder). Se on turvallisuusväline, joka lähettää tutkalle tai vaihtoehtoisesti AIS vastaanottimelle signaalia merihätään joutuneelta alukselta tai pelastuslautalta. Huovarin varusteisiin kuului jo ennestään EPIRB poiju (Emergency Position Indicating Radio Beacon). Se lähettää tarvittaessa hätäsignaalia satelliitin kautta tiettyyn hätäkeskukseen. SART signaalin pystyvät näkemään lähellä olevat alukset. Hyvä varuste, jota ei toivottavasti koskaan tarvitse käyttää.

Puuseppä on ahkeroinut reijän umpeen. Nyt lankut naulattu, pultitettu ja reijät propattu. Uusi lankutus vielä rivetään, jolloin laitaan saadaan lankkujen kesken oikea jännite. Sitä tarvitaan, ettei lasikuitu myöhemmin irtoaisi uusienkaan lankkujen päältä.

Sääli on piilottaa hienoa uutta tammilaitaa kuidutuksen alle. Ehdotin, että tehtäisiin uusien lankkujen kohdalle epoksilla läpinäkyvä pinta niinkuin italialaisissa klassissa Riva veneissä ( http://www.riva-yacht.com ) Ei menyt läpi...

Parisenkymmentä metriä uutta tammilankkua koristaa paatin kylkeä. Mukava sitä on ohikulkiessa silitellä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti