perjantai 19. joulukuuta 2014

Vahinkojakin sattuu

Sillä aikaa, kun Huovarin miehistö lossaili vihellellen kaloja nättien tyttöjen kanssa Laupusissa, paikkasi Bärbelin miehistö yötä myöten troolia Röölän rannassa. Vedettiin eilen kaksi vetoa ja toista ylös nostettaessa huomattiin troolin olevan halki useasta kohtaa. Trooli on laskettu mereen samassa kohtaa kymmeniä kertoja ja nyt vielä kaiken lisäksi sitä vedettiin välivedessä ja lähellä pintaa. Halki vain oli mennyt. Onneksi halkeamat oliva aika harvoissa liinoissa. Eilen kävi toteen sanonta: Tasan ei käy onnen lahjat. Toiset halailee nättejä tyttöjä ja toiset käyttävät paikkauskäpyä tihkusateessa.

Rikkoutuneet troolit ovat osa tätä työtä ja nyt päästiin aika vähällä. Oikein pahasti kun pyydys hajoaa se joudutaan lähettämään troolimaakarille korjattavaksi. Suurempia vahinkoja varten meillä ammattikalastajilla on onneksi omia kalastusvakuutusyhdistyksiä. Kalastuvälinevakuutus korvaa Suomen vesillä tapahtuneita pahoja vahinkoja. Troolari Huovarin kalastusvakuutusyhdistys löytyy linkistä Etelä-Suomen Kalastusvakuutusyhdistys

Tässä lopetellaan eilisen ensimmäistä vetoa. Taustalla Voit ja Gert nimiset saaret. Yhteysalus Falkö on matkalla Innamoon.
 Linkki Falkön reiteille :Nauvon pohjoinen reitti

5 kommenttia:

  1. Onko aluksessa muita puhelimia kuin VHF (ja kännykät)?
    Minkä verran tulee päivän aikana oltua yhteydessä muihin aluksiin VHF:n kautta? Millaista VHF-liikenne yleensä on päivän aikana?
    Radioliikenne ylipäänsä kiinnostaa...(Pan-pan ja Mayday termistöä voisi avata vaikka tuore laivuri Jussi =)

    Micu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huovarilla on kaksi VHF puhelinta joista toisella kuuntelemme VTS kanavaa 71 ja kanavaa 16 double watch modella. VTS ilmoituksia tehdään tarpeen mukaan ja samoin väylillä liikennöiviin muihin auksiiin ollaan yhtedessä aina tarvittaessa. Joka tapauksessa aina muutamia kertoja päivässä.
      Toista VHF puhelinta käytetään Bärbelin ja meidän välisessä keskustelussa jatkuvasti. yYeensä meillä on joku kolmesta ammattikalastuskanavasta käytössä.

      VHF puhelinten lisäksi meillä on satelliittipuhelin, jota äytetään pääasiassa Itämerellä mm kalastuksenvalvontailmoituksiin silloin kun kännykät ei toimi. Navetex laite antaa merenkulun varoituksia ja säätietoja muutamia kertoja vuorokaudessa. Netistä googlaaamalla löytyy mm ranikkolaivurin radio-opas mistä huviveneilijä löytää paljon tietoa.

      Poista
    2. Onko VHF mallia Mocoma mc-7000?

      Micu

      Poista
  2. Jos joskus ehdit avata DSC ja HF lyhenteitä myös. Tai lähinnä missä ja milloin käytetään.

    Löysin mielenkiintoisen linkin avomerilaivurin radiotutkintoon liittyen:
    https://www.viestintavirasto.fi/attachments/Avomerilaivurin_radiotutkinnon_MF_HF_lisakysymykset.pdf

    Micu

    VastaaPoista
  3. Ranikkolaivurin radio-opas avasi suht hyvin kaiken olennaisen.
    https://www.viestintavirasto.fi/attachments/Rannikkolaivurin__radioliikenne_opas_2010.pdf

    HF-alueen käytöstä on ilmeisesti luovuttu ainakin huviveneissä jo pari vuosikymmentä sitten. Ruottinlaivoissa näkyy vielä pitkiä piiskoja komentosillan vieressä.
    HF-alue sopisi toki teille Bäerbelin kanssa tapahtuvaan viestintään hyvin. LA:ta (27 MHz) ei taida käyttää enään kuin rahtarit ja vannoituneen radistit. =)

    Micu

    VastaaPoista