keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Dramaattinen puolituntinen

Maanantain 19.1. 2015 blogipäivitys "Terveisiä Saaristomereltä" julkaistiin klo 16.07. Syötiin Jussin kanssa kaikessa rauhassa ja Bärbel oli aloittanut troolin tyhjentämisen loppuun vähän aikaisemmin.

Tämä kuva julkaistiin yllä mainitussa päivityksessä.
Blogipostauksen jälkeen peruutettiin hiljalleen Bärbelin ahterin taakse katselemaan heidän touhujaan lähempää. Odottelemme aina toistemme lähellä niin kauan, että kumpikin paatti on saanut kalastushommat loppuun. Vasta sen jälkeen lähdetään ajamaan kohti satamaa. Aina voi sattua jotakin, trooli voi sotkeutua potkuriin tai mitä tahansa. Sellaista mitä nyt tapahtui, emme osanneet edes kuvitella tapahtuvan.

Bärbel saa kallistuman.

Ollaan siinä ihan Bärbelin vieressä. He huutavat, että paatti kallistuu vähän. Lähden kiertämään alusta paapuurin  kautta ympäri. Päästessäni sen styyrpuurin laidalle kallistuma on jo suurempi. Ajetaan ihan viereen. Otetaan heidän keulapesti meidän ahteripollariin. Tarkoitus on kiinnittyä samalla tavalla kuin silloin kun me nostetaan kaloja troolista. Yht´äkkiä kaverin reelinki onkin jo veden alla. Paattien välissä on tilaa sillä olemme kiinni vain perästä. Käsken Bärbelin miesten hypätä mereen ja lähden katkaisemaan kiinnitysköyttä. Meidän käytössä on tätä varten erikoisterävät sveitsiläiset sahalaitaveitset. Saan köyden irti, vaikka veitsikin katkeaa.

Bärbelin kansimies Aivo roikkuu fendaripallossa keskilaivassa ja  kippari Kimmo on saanut kiinni laidalla roikkuvasta renkaasta. Samassa Bärbelin masto tulee meidän reelingin päälle ja antenneja katkeilee Bärbelin kipparin selkään. Huovari on pakko ohjata pois uppoavan aluksen vierestä miesten roikkuessa laidan ulkopuolella jääkylmässä vedessä. Ensin vedetään Jussin kanssa Kimmo kannelle ja sen jälkeen Kimmon avustuksella Aivo nostetaan merestä. Jostain ihmeen reservistä ihminen saa voimia silloin kun niitä tarvitaan. Luojalle kiitos! Kaikki ovat turvassa.

Jussi alkaa keräämään läpimärille kylmettyneille kavereille kuivia vaatteita ja keittää kuumaa mehua. Kippari ehtii vasta tässä vaiheessa ottamaan yhteyden meripelastuskeskukseen VHF kanavalla 16. Pian paikalle saapuu pelastushelikopteri ja vartiolaiva Uiskon rib-vene osaavan meripelastusmiehistön kanssa. Veteen joutuneet tarkistetaan ja todetaan olosuhteisiin nähden hyväkuntoisiksi. He voivat jäädä Huovarille, sairaskuljetuksia ei tarvita. Kuuden jälkeen otetaan kurssi kohti Laupusten kalasatamaa ja uusia haasteita.

Kaatunut Bärbel klo 16.41
Kiitos Jussi, Aivo ja Kimmo. Teitte miehen työn onnettomuuden aikana. Kiitos kuuluu myös teille kaikille operaatioon osallistuneille meripelastajille. Kiitos myös kaikille blogin ja facebookin kautta meitä tukeneille ystäville.

linkkejä:
Meripelastuskeskus Turku
Vartiolaiva Uisko
Pelastushelikopteri

12 kommenttia:

  1. Tätä lukiessa nousi itselläkin pulssi 150:een.
    Toivottavasti saatte asiat selvitettyä ja hommat jälleen rullaamaan. Ja toivottavasti tuleva kippari Jussi ei saanut liian kovia traumoja tapahtuneesta. Tsemppiä koko porukalle!

    Micu

    VastaaPoista
  2. Kävi tuuri, hienosti toimittu.paritroolauksessa on hyvät puolet erityisesti odottamattomissa tilanteissa. Kalatalous tarvitsee osaajia, ammattikalastajien ei ole turhan paljon. Terv. Kari Ranta-aho

    VastaaPoista
  3. Maltillisesti toimittu yllättävässä tilanteessa!

    VastaaPoista
  4. Kiitos kommenteista, katseet on jo suunnattu eteenpäin.

    VastaaPoista
  5. Minä ajoin isän autolla kolarin, heti kortin saaneena, isä sanoi; autoja saa kaupasta, muttei uutta esikoista...

    VastaaPoista
  6. Huolestuneina täälläkin luettiin uutisia netistä ja sanomalehdestä. Kaiken onnettoman keskellä onni on, et te kaikki miehistön jäsenet olette kunnossa. Kiitos Seppo, kun jaksat kaiken keskellä pitää blogisi seuraajat ajan tasalla ja tsemppiä teille kaikille!

    VastaaPoista
  7. Kylmät väreet tuli taas tästä kirjoituksesta - vasta joku aika sitten tuli katteltua ohjelmaa Pohjanmeren kalastajista mikä myös pysäytti miettimään miten meitä kalansyöjiä huolletaankaan! Onnea jatkoon !

    VastaaPoista
  8. Äkkiä Bärbel ylös pohjasta ja maihin ja huhtikuussa Bärbel on jo vetoparina. Ja sillä aikaa yksinvetoa Huovarilla. Eikö se jotenkin näin mene?

    VastaaPoista
  9. Onnea tosiaan ettei käynny pahemmin.Lykkyä vaan toivottelen vaikka ny kävi huonosti. Mielenkiinnolla jään odottomaan tutkintaa miksi Bärbel upposi ja luulen että se ylös nostetaan tutkimuksen tähden. Ja todellakin täältä Räpsöön nurkilta harrastelijia veneilijän toivottaman että todella hienosti toimittu. Tilanne on todeella äkkiä ollut paha, vaikka sitä ei ehkä tätä lukiessa huomaa. Jaksamista.

    VastaaPoista
  10. Ihasteltiin teidän troolaamista tuona aamuna Länsaukolla. Meillä asuu kaksi alle metrin mittaista todellista Bärbel&Huovarifania ja kiipesivät ikkunalle tuollonkin laivoille vilkuttelemaan. Huoli Bärbelistä on pikkuväelläkin, ja kovasti taas odottelevat laivoja takaisin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Maria, kiitos kommentistasi ja terveisiä faneille. Kyllä sielläpäin taas pian troolataan.

      Poista