sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Sumussa suhmuroijat

Sumu
Ilmatieteen laitoksen määritelmä
Sumu koostuu ilmassa leijuvista pienenpienistä vesipisaroista, joiden halkaisija on noin millimetrin sadasosa. Kovalla pakkasella voi syntyä myös jääkidesumua. Sumupisaroita on niin paljon, että näkyvyys jää alle kilometrin. Sakeassa sumussa on vaikea nähdä edes sadan metrin päähän.
Sumua syntyy, kun ilmassa oleva näkymätön vesihöyry tiivistyy pisaroiksi. Tiivistyminen alkaa kun kosteus lisääntyy tai kun lämpötila laskee. Sumut luokitellaan syntytapansa mukaan.
  • Siirtymäsumu (kun lämmin ilma jäähtyy kylmässä ympäristössä)
  • Säteilysumu (kun jäähtyvä maanpinta jäähdyttää myös ilmaa)
  • Sekoitussumu (kun kylmä ja kostea ilma sekoittuvat)
  • Haihtumissumu (kun lämmin vesipinta haihduttaa paljon vesihöyryä)
Tänään kalastimme sumussa koko päivän. Lämmintä oli kuutisen astetta heti aamusta alkaen. Vesi on vielä kylmää, eli sumua syntyy.

Rockall on tuolla noin 150 metrin päässä, ainakin tutkakuvan mukaan.
Tarkkaan kun katsotte, niin tuolla voi näkyä pohjoispoiju. Matkaa on reilut viisikymmentä metriä.
Sumut kuuluvat merellä ja kevääseen. Kevääseen ja sunnuntaipäivään kuuluvat myös veneilijät. Ajelevat nykyisin gps navigaattorilla varmaan vanhoja viivoja pitkin. Hyvinhän se sumussakin löytyy, reitti kotiin tai mökille. Pelkällä navigaattorilla vain ei näe muita vesillä liikkuvia.

Tuolla menee pikavene meidän ja Rockallin välissä. Vetovaijereiden välissä se pyyhältää.
Tutkakuvassa näkyy liikennettä. Nuo pitkät viivat ovat veneiden trackejä ja yksi ajaa suoraa troolin päälle ja meidän väliin. Onneksi pyydys on muutaman metrin pinnan alla, muuten kävisi nolosti.
Pikaveneen potkurivana sonarin kuvassa. Aivan vierestä meni, mutta ihan oikein ajettu. Ei mennyt meidän väliin.
Sama tilanne kuin edellä, nyt pinnan yläpuolelta.
Kaksi venettä ajoi troolin yli tänään, onneksi ilman havereita.  Pari muuta oli hilkulla, mutta huomasivat ajoissa väistää. Oli siellä joukossa asiallisiakin veneilijöitä. Eräskin otti VHF puhelimella yhteyttä ja kyseli mistä ja miten voi ohittaa. Mehän kuuntelemme koko ajan täällä saaristossa VHF kanavaa 71 (VTS-kanava) ja kanavaa 16.

Mieluiten me seuraisimme noita pohjan muotoja ja siellä näkyviä silakoita. Tietysti pinnan yläpuolella tapahtuvaa liikennettäkin seurataan ja tänään sita sai tehdä oikein tosissaan.
Veto on lopetettu ja Rockall vinssaa troolia ylös. Varmistetaan Jussin kanssa perän lähellä, ettei kukaan ajaisi pinnalla kelluvaan trooliin.
Kaikki loppuu aikanaan ja niin tänäänkin. Laupusiin ajettassa sumu lopulta hälveni uduksi. Samaa keliä lupailee merisää huomiseksikin: paikoin utua tai sumua.

Sumu on hälvennyt, utuinen merimaisema länteen Iniön saariston suuntaan.
Tässä ajetaan kohti Laupusta Ykskarin pohjoispuolella ja kuva on koiliseen, Velkualle päin.

4 kommenttia:

  1. Kyllähän osa veneilijöistä Airistolta Vapparille johtavalla väylällä kaahasi sumussa täyttä vauhtia plotteriin luottaen. Äänestä päätellen osa niin pieniä veneitä että tutkaa ei ole. Täällä on paljon poikittaista mökkiliikennettä pienillä, hitailla veneillä, jotka eivät tutkassa välttämättä edes näkyisi.
    t. Latosaaren Affena

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. GPS antaa mielestäni harhaanjohtavan turvallisuuden tunteen huonon näkyvyyden vallitessa. Vauhti ja vaaralliset tilanteet eivät oikein sovi vesillä liikkumiseen.

      Poista
  2. Autoilijatkin luottaa liikaa, Tasan 10 vuotta sitten kävin taksi kurssin täällä Hesassa, ei ollut vielä navigaattoreita paljon. Puhelinluettelo oli aina mukana :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin...Mutta oletko kenenkään nähnyt vetävän troolia Mannerheimintiellä?

      Poista