torstai 17. syyskuuta 2015

Tauon paikka

Lähdettiin tänään päättyneelle reissulle elokuun neljännetoista päivän iltana kymmenen maissa. Tänä aamuna pistettiin pestit kiinni Särkänsalmen kalasataman laituriiin puoli kuuden aikaan. Törnille tuli mittaa reilu kuukausi.

Tuuulta riitti siellä Skånen rannikoilla. Päädyttiin lähtemään kotiin tuulta pitämään. Kytättiin sopivaa tuulirakoa ja sellainen tuli maanantain ja tiistain välisenä yönä. Tuuli moinasi hieman ja siftasi sydvästiin eli lounaaseen. Startattiin kone tiistaina kello kaksi yöllä ja vartin päästä oltiin jo menossa. Hanönlahden ylitys, Utklippan, Kalmar, Ölands Norra Udden, Gotska Sandön, Suomen Leijona, Utö ja päätepisteenä loisti Särkänsalmi. Matka sujui kommeluksitta. Hanönlahdella kävi vielä sen verran korkea aallokko viikon kovan itätuulen jäljiltä, että pimeällä merellä ruoka ei maistunut, eikä oikein kahvikaan. Päivän valostuessa ruokahalukin sitten heräsi.

Nyt pidetään viikon verran hengähdystaukoa ja eiköhän sen jälkeen aleta rikaamaan paattia taas silakanpyyntiin. Kai sitä kuukauden työputken jälkeen voi hyvällä omallatunolla viikon huilata, vai mitä?

Huovari ja Rockall ovat taas rinnakkain Särkänsalmessa. Ja katsokaas miten komeaksi kaveri on sonnustautunut. Pimeässä, kun sen vierelle peruuteltiin, niin ei aluksi meinattu tuntea.


15 kommenttia:

  1. Tervetuloa "kotiin". Keskellä Pohjois-Itämerta näytti oleva pätkä, missä Marinetrafficin AIS ei teitä tavoita (lähellä olevat laivat kyllä tietysti näkevät)
    .
    Eilisiltana näytti siltä että olitte pahasti risteävällä kurssilla ison ruotsalaisen RoRon kanssa, joka tuli oikealta siellä Öölannin pohjoispäässä.

    Mikä teillä on kulutus tuolla normaalilla n. 8 kn matkanopeudella?

    Hyvää lomaa,
    Latosaaren Affena

    VastaaPoista
  2. Tällä "legillä" meni aika tarkalleen 1400 litraa kevyttä polttoöljyä. Matkaa oli 402 mpk = 3,5 l per maili ja aikaa kului 50 tuntia / keskinopeus 8 solmua ja kulutus 28 l/h

    VastaaPoista
  3. Terve!
    Kiinnostaisi tietää paljonko on scanian kierrokset tuolla 8 solmulla ja paljonko arvelisit kulutuksen olevan, jos pudottaisitte solmun pois?

    T: Scanian (DSI 14/TwinDisk 1:5) tuore omistaja ja blogin ahkera seuraaja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajoimme koko matkan noin 1500 kierroksella. Koneen maksimi on 1800

      Paatissa on aikaisemmin ollut oikea säätölapapropulsio. Se ei edellisillä omistajilla Ruotsissa kestänyt jäissä ajoa jolloin he vaihtoivat sen TwinDiscin merikytkimeen. Lapakulmien säätömahdollisuus on edelleen olemassa ja jonkinverran sitä teenkin. Saaristossa troolattaessa käytän vähän pienempää nousua kuin pitkiä matkoja ajettaessa.

      Paatti kulkee seitsemää solmua Saaristossa missä ei ole merenkäyntiä noin 17 litralla.

      Poista
    2. Tuleeko teillä runkonopeus vastaan kun tehontarve n. 100 vs.160 kW, kasvaa noin jyrkästi? Laskennallisesti Huovarin runkonopeus on 9-10 kn välillä, mutta vaikuttaahan rungon muoto siihen.

      t. Latosaaren Affena

      Poista
    3. En osaa sanoa mihin tuo laskentasi perustuu, mutta luulen runkonopeuden olevan paljon pienempi. 6,5 solmua menee miltei tyhjäkäynnillä, eli mielestäni runkonopeus on jossain niillä main.

      Pienveneen ja tälläisen tyhjänä noin 80 tonnia painavan perinnetroolarin laskenta ei varmaan mene ihan samalla kaavalla. Märkäpintaakin meillä on aika tavalla. Syväyttäkin lähes kolme metriä. Se on mielenkiintoista, että täysi 55 tonnin silakkalasti ei muuta nopeksia oikeastaan paljoakaan vaikka paatin trimmi muuttuu melkoisesti ja märkäpinta kasvaa aika tavalla.

      Rungon vedenalaisiin muotoihin voi tutustua telakointien aikana otetuista valokuvista meidän picasa albumissa

      Poista
    4. jos 6,5 menee miltei tyhjäkäynnillä ja vastaavasti 8 solmua kuluttaa 28 litraa niin siinä tulee hyvin kallis 1,5 solmua. siinä saa kohtalaisen palkan kun malttaa ajella sen 6,5 solmua pitkällä tripillä. siis sikäli kuin ei ole kiirettä.

      Poista
    5. Runkonopeuden laskentani perustui yleiseen kaavaan SQR LPP x 2.43, jota käytetään uppoumatyyppisten alusten laskentaan. Se ei ota huomioon rungon muotoja. LPP.ksi arvioin kuvien perusteella 16 m, mutta voi olla pienempikin. Tuo antaa 9.7 kn, mutta teillä runko on aika leveä.

      Troolarin uppouma ei todellakaan paljoa vaikuta runkonopeuteen, jos LPP pysyy samana.

      Mutta joo, tuo polttoaineen kulutuksen nousu viittaa siihen, että teillä todellinen runkonopeus on hiukan päälle 8 kn. Ja sen päälle ei päästä millään. Tuli nuorena kokeiltua erilaisia keinoja kun isän vanhaan 5 m uppoumarunkoiseen vaihdettiin 6 hv Viren tilalle 15 hv Terhi. Keula vaan nousi mutta plaaniin ei päästy... Silloin ei ollut nettiä mistä olisi voinut hakea opastusta.

      t. Latosaaren Affena

      Poista
  4. teillä on kyllä maailman paras työpaikka...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi olla, ainakaan parempaa ei ole vielä löytynyt. Tämä on tietysti kovin subjektiivinen näkemys. Eli, kauneus on katsojan silmässä.

      Poista
  5. Kuinka kauan toi Huovari on sulla ollut ?? Onko sulla edellisiä paatteja monta ??

    VastaaPoista
  6. Missäs rockall on ollut telakalla

    VastaaPoista
  7. Turun korjaustelakka Naantalin Luonnonmaalla näytti olleen.

    VastaaPoista
  8. Tervehdys Huovarille
    Missäs mättää, ei näy troolareita Suomen rannikoilla?? Latvian, Liettuan ja Puolan rannikot on täynnä troolareita. Onko vika politiikassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kalastavat siellä etupäässä turskaa, eikä niitä näy täällä meidän vesillä riittävästi. Politiikka on sulkenut Suomenlahden ja Itämeren pääaltaan suomalaisislta silakan ja kilohailin pyytäjiltä. Selkämerellä sentään kalastetaan ja eiköhän piakkoin Saaristomerelläkin ala tapahtumaan.

      Poista