keskiviikko 24. elokuuta 2016

Telakka, päivät 2 ja 3

Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa työt etenee. Tänään saatiin paatin pohja maalatuksi taas kerran ja monenlaista muutakin on saatu aikaiseksi.

Eilen paikattiin pari pientä kolhua paapuurin vesilinjasta. Ei mitäään pahoja, mutta sen verran lasikuitua oli vaurioitunut, että pieni paikkaus oli paikallaan. Harmaa värin päälle vedettiin tänään vielä musta pohjamaali. 
Tämän aamun työt aloitettiin sankassa sumussa. Päivällä sumu hälveni ja lämpötilassa päästiin lähelle hellerajaa. Onkohan täällä mutten sellaista? "Hetta" taitaa tarkoittaa hellettä? 
Iltapaivällä telakan vaunulle nostettiin suomalainen purjevene. Käytiin tietenkin jututtamassa ja päästiin oikein tulkkaamaan. Skånen murre tuotti vähän hankaluuksia purjehtijoille. Ei sen ymmärtäminen tosin helppoa ole meillekään.

Paatin konehuoneesa näyttää tältä, oikeastaan aika ankealta. Eiköhän se siitä kuitenkin vielä muutu paremmaksi ajan kanssa.

Merikytkin on irti ja huomenna nostetaan kone ylös pedistään. Näin päästään käsiksi koneen alakertaan, kampiakselin laakereihin, kiertokankiin ja niin edelleen.

Edellisessä postauksessa tuli mainittua meidän uudesta asunnosta. Pieni paatti on aikalailla asumiskelvoton remontin aikana. Edellisinä kesinä olemme asustaneet telakan omassa asuntolassa ihan portin vierellä.

Nyt kunnassa joku olikin keksinyt, että kaava ei salli asumista satama-alueella ja ihan Suomen malliin vasta kunnostetussa asuntolassa asuminen oli kielletty ja uhkasakkokin oli lätkäisty varmistamaan, ettei kukaan oleskele siellä edes väliaikaisesti. Alkaa muistuttamaan ihan itäisen naapurimaan menoa. Ensin kielletään ja sitten ihmetellään miksi järkevä toiminta tulikaan kiellettyä.

Meille kiistasta ei nyt suurta haittaa ollut. Työmatka piteni hieman, mutta saamme aamiaisen hyvitykseksi. Asumme nyt Aurora B&B mukavissa huoneissa.

Tuolta puiden siimeksestä kuljemme huoneisiimme.

Pihalla on mukavan oloinen varjoisa terassi

Huoneissakaan ei ole valittamista, mikkihiiritaulut seinällä ja kaikki

Auroran kotisivut löytyy täältä

Rakennus on aivan sairaalan vieressä ja aamias-emäntä kertoi sen olleen aikoinaan sairaalan hallinnon käytössä. Viitisentoista vuotta sitten rakennus myytiin yksityiselle ja siitä tehtiin majatalo. Huoneita on toistakymmentä.

Loppuhuipennuskuvana Jussin nappaama otos hiuksiaan raastavasta kipparista konehuoneen kaaoksen keskellä. Mitä sitä on taas tullutkaan tehdyksi.


14 kommenttia:

  1. Suomalaisena yrittäjänä sanoisin, että erikoista... kun käytätte ruotsalaista telakkaa ja palveluja! Maksamme kuitenkin erilaisina palveluina ja tukina kalastukselle ja sen oheistoiminnoille miljoonia tukea eri muodoissa...Myytte suomalaista työtä ja kalaa...mutta ostatte palvelut itse muualta. Oletteko ajatelleet siirtää aluksen ruotsin rekisteriin? Nythän vedätte mattoa alta kotimaiselta työltä ja yrityksiltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika tekopyhää puhetta sinulta. Jokainen yrittäjä ostaa palvelut sieltä mistä halvimmalla saavat. Tietääkseni Huovari aikoo kalastaa turskaa samalla reissulla joten siitäkin tulevat verot tulevat Suomeen. Toisekseen ei silakankalastajat mitään tukia saa. Ihan ilman tukia pyörii homma. Jossakin rannikolla kompensoidaan hyljevahinkoja korvauksilla mutta tätäkään ei tarvittaisi jos hyljekannat olisi ymmärretty laittaa järkeviin mittasuhteisiin. Eiköhän Huovarin kalastus ole Suomelle pelkästään taloudellisesti hyödyllinen asia eikä mikään rasite. Se on suuri synti että käy telakalla Ruotsissa muun kalastuksen yhteydessä vaikka ostaa polttoaineet ja muut palvelut Suomesta pitkin vuotta? Turhasta napiset ja naputat sanon minä. Joillakin ihmisillä pitää aina olla jotain napinaa.Jos ei muuta niin sitten keksitään sellainen aihe.

      Poista
    2. Kalajauhotehdas 6,5 miljoonaa euroa josta tukea 49%,Idänkaupan menetyksistä 600000 suoraa tukea,kalasatamia....markkinointia...En nyt edes viitsi kaikkea luetella...1.9 porissa pääset oikein kahvitarjoilun jälkeen kuulemaan eri tukipaketeista. Polttoaineesta ihan vaan sen verran...verovapaata ja viellä vähentelet ne verotuksessa...Siihen saa turskaa ajaa rekalla suomeen monta vuotta, jos niistä vielä jotain jonnekin verottajalle tilittää. Mitä koulua olet käynyt vai oliko siellä irakissa edes niitä? Ja sen verran siitä yrittämisestä että kaikki ei osta sitä halvinta ja huonointa! Eikä meilläpäin sanota työntekijöitä ja palveluntarjoajia hylkeiksi!

      Poista
    3. Investointitukia on annettu alasta riippuen monenlaisiin investointeihin. Kalajauhotehdas tuottaa verotuloja sekä työllistää. Siinä kyllä saadaan paljon takaisin jos siihen on tukia käytetty.

      Lapsellista napinaa. Jos yhtäänkään rehellisesti laskisit niin tajuaisit että Huovarin ja muiden troolarien työllisyysvaikutus plus verotulot on kansantaloudelle hyödyksi. Tämän lisäksi huoltovarmuuskin on aika tärkeä asia jota ne ylläpitävät. Ihan samalla tavalla hinaajien ja kauppamerenkulun polttoaineet on verovapaata. Verovapaata on myös valtion autojen polttoaineet. Olisi omituinen tilanne jos muu merenkulku saisi ajaa verovapaasti mutta kalastusaluksien pitäisi maksaa täysi vero polttoaineesta.

      Ulkomaille myynti on toiseksi verotuksellisesti hyvä kuten kaikessa ulkomaanviennistä. Tuotteen maksaa ulkomaalaiset mutta se verotetaan Suomessa. Ei me sisämarkkinoilla Suomea kuntoon saada. Nimenomaan vientiyrityksiä tarvitaan. Kansantalous alkaa kulkea taas kun saadaan kontteja lähtemään satamista ulkomaille.

      Investointituet pitää erottaa esim maatalouden suorista tulotuista. Investointitukien kohdalla saadaan myös takaisin jotain valtion kassaan jos rahoitettavat kohteet vain ovat järkeviä.

      Poista
    4. ei ole verovaapata polttoainetta valtion autoillekkaan :-(

      Poista
  2. Onko tossa koneessa sylinterit putkilla..?? Ei porata jos väljä..??

    VastaaPoista
  3. Terveisiäkö olit ajatellut niihin kontteihin laittaa? Suurin osa niistä lähtee kyllä tyhjänä takaisin! En tiedä kuinka hyvin tunnet numeroita? esim. 49% ei ole "jos"

    VastaaPoista
  4. Kauppatase oli 990 miljoonaa pakkasella tammi-kesäkuu! Kysymys kun lipesi jo ohi aiheen niin mitä oli siinä Huovarin kontissa mikä lähti simrishamiin?
    Kaukaa haettu! mutta otetaan kuvitteellinen tilanne jossa röölässä olisi telakka! ja Huovari päättäisi käyttää sitä. Röölän alueella asuu noin wikipedian mukaan 100 henkilöä. Oletetaan että siitä noin 45% on eläkeläisiä...ja ajatellaan jotain keskiverto työllisten määrää ehkä 20% sitten työttömiä,lapset ja muu. No arvio... Monellekko prosentille ihmisistä ja kuinka pitkäksi aikaa Huovarin ruotsiin kantama raha polttoaine,telakointi,majoitus,tarvike,varaosa,viina, ruoka,huvi,naiset... kuluineen olisi antanut kylälle töitä? olisiko se saattanut pelastaa sen yhteisön tai jonkun vastaavan paikan jossain muualla suomessa. Ei se ole sen kummempaa huoltovarmuutta osata laskea sitä! Kai täälläkin nyt vielä joku osaa pohjan pestä ja maalata ja purkaa kampiakselia irti putkitongeilla ja pajavasaralla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Annan sinulle haasteen. Älä koskaan matkusta ulkomaille koska sehän tarkoittaisi, että et ajattele isänmaan etua. Voit hyvin matkustaa vain suomessa. Älä myöskään osta koskaan ulkomaalaista tuotetta koska se olisi pois isänmaaltamme. Boikotoi nyt aatteen miehenä myös jokaista yritystä joka tuottaa ulkomailta yhdenkin tuotteen.

      Tämän kun teet niin ei ole enää tekopyhää ruveta arvostelemaan Huomarin toimintaa josta kuitenkin hyötyy kaikki muiden pienyritysten ohella.

      Poista
  5. homman juonihan menee niin että huovarin kippari remontoi paati viimoisen päälle kuntoon ja sitten tämä jussi ostaa huovarin itselleen:) eikös se näin mene?

    VastaaPoista
  6. Just niin! Paatin arvo on nakkisämpylä ilman koneremonttia ja koneremontin kanssa kahdella nakilla! Jussia vedätetään ja Jussi hiffaa että silakka haisee muuallakin kuin paatilla ja uljas velkainen ostos makaa yhteiskunnan haasteena seuraavat viisivuotta laupusten rannassa. Tuleva perhe näkee Jöranin kanssa(ruotsin kolmaspyörä)nälkää ja asuu turun pernossa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet kyllä huumorimiehiä. Huovarin kippari nyt viimeisenä ketään vedättäisi. Omaa spekulaatiota oli että Jussi nuorena kalastaja ostaa Huovarin viimoisen päälle kunnostettuna. Hyvä asia se on jos nuoria kiinnostaa ala. Huovari pärjää varmasti kalastuksensa kanssa.

      Poista
    2. Kuka nyt ketään kusettas, jos tarjolla on viellä 29e jalkaraspi kaupanpäälle.

      Poista