torstai 11. toukokuuta 2017

Jäähyväiset

Tasan neljä vuotta sitten, 11. toukokuuta tein ensimmäisen blogipostauksen. Kuluneiden vuosien aikana olen kertonut elämästä ja työstämme tällä pikkuisella kalastusaluksella. Olen kertonut hyvistä ja huonoista päivistä, tuhansista merellä vietetyistä tunneista. Kirjoittaminen on ollut hauskaa ja blogin lukijoilta saatu palaute on kannustanut jatkamaan. Luulen, että kirjoitustaitonikin on kohentunut vuosien saatossa. Linkki ensimmäiseen postaukseen


Olen toiminut kala-alalla täysipäiväisesti mitä erilaisimmissa tehtävissä vuodesta 1976 lähtien. Viime vuoden loppupuolella ajattelin vähän hellittää ja olenkin viettänyt paljon aikaa maissa. Koetin kirjoittaa tätä blogia etänä, mutta se ei tuntunut aidolta. Ja, kuten olette huomanneet, alkoivat postausten välit pidentymään. Se ei ole oikein. Ollakseen mielenkiintoinen tulee blogipostausten ilmestyä lähes päivittäin. Kevään kuluessa minulle on sitten kypsynyt ajatus blogin jäähyväisten jättämisestä. Se hetki on nyt käsillä.

Tulin pitkästä aikaa aamulla paatille. Ei tämä kyllä yhtään hullumalta tunnu. Kerrotaan nyt vielä kerran yhdestä päivästä pienellä kalastualuksella. Siihen on hyvä lopettaa.

 Viime päivinä silakat on viety Taivassalon Tuomaraisiin. Huovari on aika pieni avomeritroolareihin verrattuna. Täältä lähdettiin aamulla. (kuva Jussi Järvinen)
Troolari "SILVERFORS" FIN-1146-T höyrysi kohti satamaa aamulla meidän ajaessa apajille.
Ajettiin Ykskarin luoteispuolella ja kas, Rockallin laskiessa troolia sieltä löytyi nippu irtonaisia langanpätkiä. Kamppeet kasaan ja takaisin maihin. 


Haettiin Jussin kanssa Transu ja vedettiin trooli Hakkenpään laiturille.
Aivo ja Jussi solmivat harvojen liinojen lankoja yhteen ja risat silmät saatiin taas  kuntoon.
Eikä siinä kauan nokka tuhissut, vaan pikavauhtia Transulla takaisin Tuomaraisiin ja paatti irti rannasta. Puoliltapäivin saatiin veto päälle. Vedettiin Perkalan selälle ja katsottiin mitä saatiin.

Näin komeasssa kelissä saatiin tänään kurvailla.
Rokkialli kelaa troolia paattiin.
Jokunen pussi saatiin kalojakin, mutta kyllä seniorikippari hävisi taas nuoremmille oikein reippaasti. parempi vaan pysyä maissa.
Sää suosi meitä tänään. Alla olevista Jussin aikaisemmin ottamista kuvista voi katsella miltä poikkeuksellinen toukokuun sää on näyttänyt kuluneella viikolla.

Lunta satoi ja näkyvyys oli kerrassaan kehno.
Pyörivä lasi oli tarpeen toukokuisessa lumituiskussa.
Saarten puut olivat saaneet lunta oksilleen.
Illansuussa saavuttiin takaisin satamaan päivän saalista lossaamaan. Siitä vielä muutama kuva.

Kevätilta on kauneimmillaan.
Silakat siirtyvät vauhdilla pyttyihin.
Siinä päivän saalis., vähän vaille 17 tonnia.
Vaikka blogin pitäminen loppuu tähän, kalastus jatkuu entiseen tapaan. Paatti jatkaa kulkuaan.

Nyt on aika kiittää kaikkia blogin seuraajia. Tähän päivään mennessä olette klikanneet sivujamme yli 421.000 kertaa. KIITOS!

Erityiskiitos kuuluu paatin bloginaikaisille kärsivällisille miehistön jäsenille, Anatolille, Jussille ja Joukolle unohtamatta Rokkiallin miehistöä Aivoa ja Kimmoa. Olette olleet jakamassa omaa työtänne kaikkien nähtäväksi.

Hyvää alkavaa kesää kaikille!

Seppo Partanen
Troolari Huovari



19 kommenttia:

  1. Kiitos ! Mielenkiintoista on ollut seurata työtänne. Tulen kyllä edelleen kylkeen muovipussi ojossa silakoita "kerjäämään".
    Hyvää Kesää
    T: Perkalan majakanvartija

    VastaaPoista
  2. Kiitos hyvästä blogista. Tätä tulee ikävä.
    Silakkakaupoilla tulee käytyä nykyään useammin, kiitos tämän blogin. =)

    Peimarin Paroni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikävä tulee hyvää blokia! Kuitenkin, aikansa kutakin. Hyvää uutta vaihetta! Toivottelee Honk Konkin ukko.

      Poista
  3. Iso kiitos! Ikävä tulee. On ollut todella mielenkiintoista luettavaa. Kaikkea hyvää!

    VastaaPoista
  4. Perkeles sentään. Anna nyt hyvä mies Jussille se blogin pito etten lopu hyvä blogi. Mistä me nyt saadaan tietää uusimmat kuulumiset jos blogi loppuu.

    VastaaPoista
  5. Harmi, että tämä loppui. Kiitos kuitenkin ja hyvää kesää !

    VastaaPoista
  6. Ikävää että lopetat päivittämisen. Kirjoituksesi ovat mielenkiintoisesti avanneet elämää pienellä troolarilla sekä koko kalastuselinkeinoa yleisestikin.
    T: Latosaarelaiset

    VastaaPoista
  7. No nyt harmittaa, blogi on ollut mielenkiintoista luettavaa, kiitokset siitä. Koita saada Jussi kirjoittamaan blogia, ja sitten itsekkin voisit silloin tällöin muutaman rivin raapaista...

    kiittäen Aare

    VastaaPoista
  8. Kyllä nyt harmittaa ! Tänään juuri kehuin tätä blogia, kuinka on oppinut paljon teidän työstä ja kuvat ja videot ovat olleet upeita ! Kiitokset niistä ! Oikein hyvää jatkoa sinulle sekä Huovarin ja Rokkiallin porukoille !!! terv. Eräs päivityksiä odottanut



    VastaaPoista
  9. Ainoa blogi jota olen seurannut. Hyvää jatkoa teille kaikille.

    VastaaPoista
  10. Juu eipä ole itselläkään mitään hajua muista blogeista. En muista, miten tänne aikanaan eksyin mutta hienoa aikaa on ollut tämä Huovarin, Baerbelin ja Rokkiallin miehistöjen toiminnan seuraaminen.

    Peimarin Paroni

    VastaaPoista
  11. Harmi on kyllä, mutta kiitokset tähän astisesta. Erittäin on ollut mielenkiintoista. Tämän lähemmäksi tuota hommaa ei maakrapu pääse sairastumatta meritautiin. Jos maha kestäisi, pyytäisin päästä työharjoitteluun pariksi päiväksi. :) Hyvää jatkoa koko remmille ja vielä kerran kiitokset!

    VastaaPoista
  12. Kiitos, vasta nyt luin lopetuksesta. Kiitos tarinoista. Usein teitä mökkirannassa katselin.

    VastaaPoista
  13. Tackar för en fin blogg! Har varit intressant att läsa och så har man hållit sina finska kunskaper i skick!:)
    /Blom

    VastaaPoista
  14. En tiedä lukeeko tätä enää kukaan mutta kireitä vaijereita koko Huovarin porukalle vuodelle 2018.
    T: Latosaaren Affena

    VastaaPoista
  15. Jussi voisi alkaa kans kirjoittelemaan. Nyt olen seurannut vaan marinetrafficin kautta ja välillä näkee myös livenä kun täällä Seilissä asun.

    VastaaPoista
  16. Kiitokset näistä ajoista! Blogiasi oli mielenkiintoista seurata.

    VastaaPoista
  17. Huovari näyttää edelleen makaavan Gävlen lähellä. Viimeinen AIS-päivitys 25.1.2018. Mikä on aluksen kohtalo?
    t. Latosaaren Affena

    VastaaPoista