perjantai 13. toukokuuta 2016

Pitkästä aikaa. Kuulumisia mailta ja meriltä.

Anteeksi nyt, edellisestä päivityksestä on luvattoman pitkä aika. Siihen on syynsä. Paatin iäkkäämpi kippari, siis hän joka tätä blogia kirjoittaa, kävi lomamatkalla sisämaassa. Oikein kunnolla sisämaassa Reimsin kaupungin lähitienoilla Ranskanmaalla. Kaloja sekä mereneläviähän sieltäkin piti etsiä.

Reimsin kauppahalli. Sen ikkunoiden lasi on kellertävää, mikä saa valon sisällä poikkeuksellisen hienoksi.
Ollaan sisämaassa, mutta merenelävillä on hallissa monta myyjää.
Tonnikalaa
Äyriäisiä
Kaikenlaisia eväkkäitä
Samalla reissulla tuli tutustuttua ranskalaiseen maanviljelykseen. Tässä näkymä erään munkki Dom Perignonin kotikylän Hautvillersin viljelyksiin. Hiirenkorvalla olivat pensaat vielä viime viikolla.
Reimsin kauppahalli on restauroitu hiljattain. Video kertoo siitä.


 Linkki Hautvillersin matkailusivuille.


Jussi ja Jokke ovat pitäneet paatin pinnalla ja firman talouden kurissa kipparin kuljeksimisen aikana. Kalantulo on kuitenkin ollut niukkaa. Troolin vetoaikoja on jouduttu pidentämään, mistä johtuen on siirrytty rehukalan pyyntiin. Aikaisemminkin tässä äitienpäivän tienoilla saaliit on olleet heikkoja. Sitten ne ovat taas kesää kohti mentäessä parantuneet. Toivottavasti niin käy nytkin.

Viime viikon kelit olivat hienoja. Jussin ottamassa kuvassa Finnwave sivuuttaa tyynessä Rokkiallia.
Finnlinesin tietoja Finnwave aluksesta

Toukokuu, lämmintä ja perjantain ilta. Veneilykausi on alkanut ja sen huomaa.

Ollaan Seilin ja Päiväluodon pohjoispuolella. Tukassa näkyvät "toukat" ovat purjeveneiden kuuden minuutin pituisia kaikuja.
Blogimme on nyt pysynyt hengissä kolme vuotta. Ensimmäinen postaus tehtiin toukokuun yhdentenätoista 2013. Kiitos siitä kuluu kaikille meitä seuranneille.



maanantai 2. toukokuuta 2016

Toukokuun alku ja kevätkalastusta

Kevät tuli kerralla Saaristoon. Vesi tosin on vielä kylmää, siinä viiden asteen nurkilla. Ilman lämpötila varjon puolella paattia kohosikin jo kolmeentoista asteeseen. Ja aurinko paistoi koko päivän.

Purjeveet ovat saapuneet tukikohtaansa Korvensalmensuulle.
Tehtiin pitkä troolinveto päivänpaisteessa. Iltapäivällä koettiin pyydystä Perkalafjärdenillä ja videoklipistä päätellen troolin perä ei sentään ihan tyhjä ollut. Voidaan todeta, että nyt alkoi kevätkalastus.


Tekniset laitteet vaativat huoltoa. Tänään kalanlossauksen jälkeen vuorossa oli Scanian öljynvaihto. Se tehdään aina noin viidensadan käyttötunnin jälkeen. Onneksi koneen öljytilavuus on pieni, vain kolmisenkymmentä litraa. Vanha öljy pumpataan pois tyhjennyspumpulla, uusi kaadetaan tilalle. Samalla vaihdetaan ahtimen eli turbon suodatin ja puhdistetaan pieni öljyseparaattori. Tässä konemallissa ei ole varsinaisia öljysuodattimia. Reilu tunti siinä menee ja hiki tulee, sillä konehuoneessa on lämmintä viitisenkymmentä astetta.

Jussi puhdistaa öljyseparia.

Kippari pumpaa vanhaa öljyä koneesta.
Huoltotyöt tuli tehdyksi. Nyt suihkuun ja aamulla taas merelle. herätys on puoli kuudelta. Ja silloin paistaa jo aurinko. Se on nautinto, sillä koko mennyt talvi on möyritty suurimmaksi osaksi pimeällä merellä.

Auringon nousut ja laskut
Oivallinen nettisivu auringon nousu- ja laskuaikojen seuraamiseksi löytyy linkistä:
Gaisma, aurinkotaulukot


torstai 28. huhtikuuta 2016

Vapun viettoon

Nyt on alkukevään kalat pyydetty. Lähdetään vapun viettoon ja annetaan silakoillekin vappurauha.

AIS destination: Vapun viettoon
Huovarin miehistö lossaa kaloja riehakkaalla mielellä.
HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE SEURAAJILLEMME. Jussi ja Seppo


sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

Viikkokatsaus

Ensinnäkin olemme vähän pahoillamme siitä, että uudet postaukset ovat olleet harvassa. Selitetään sitä sillä, että blogin kirjoittjaja häipyi paatilta jo tiistai-iltana maihintulon jälkeen.

Maanatai ja tiistai vietettiin vaihtelevissa keleissä. Vettä saatiin niskaan, välillä satoi räntääkin ja sitten taas oli hetki aurinkoista. Alla, Mustaluodon ja Kuivan Kaltsaaren välissä kuvattu, videoklippi kuvaa kelejä osuvasti. Samanlaisten säiden merkeissä on tainnut loppuviikkokin kulua


Keskiviikkona paatit jäivät kovan tuulen vuoksi maihin. Tuulesta saatiin lisäpotkua troolin korjaukselle. Troolin pohjapaneellissa oli jonkin verran katkenneita harvojen liinojen lankoja. Ne alkoivat jo haitata troolin käyttäytymistä ja tuulesta saatiin lisä- apua korjaustyölle. Rokkialli ajoi Röölään ja Jussi kurvaili keskiviikkoaamuna autolla apumieheksi. Kippari olikin jo siirtynyt muihin tehtäviin maissa.

Jussin lähettämässä kuvassa nähdään miten troolia on vedetty maihin korjausta varten. Ei ole mikään helppo työ löytää katkenneille langanpäille oikeaa kaveria ja solmukohtaa. Harvojen liinojen solmuväli om yli kolme metriä (3,2m), eli silmän koko on miltei kuusi ja puoli metriä.
Keskiviikkoiltana Jokke saapui Jussin kaveriksi ja torstaista lähtien paatit ovatkin olleet kalassa joka päivä. Silakoitakin on tullut ja muutakin sivusaalista on mukaan tarttunut.

Kettinippuun on tarttunut mereen jäänyttä pyydystä. Onkohan se jotain vanhaa troolia, vai mitä lienee virta kuljettanut apajille.

Jokke mittailee sivusaalista. Olisikohan tuolle jotain käyttöä vaikka marjapensaiden suojana rastaiden hyökkäyksiä vatsaan?
Ruotsalaisten ennusteen mukaan kelit ei kummoisiksi ole muuttumassa tälläkään viikolla.


perjantai 15. huhtikuuta 2016

Vaihteeksi viikonlopun viettoon

Kaksitoista päivää on taas vierähtänyt kuin siivillä. Herätykset ammulla viiden maissa ja nukkumaan on päästy ennen puoltayötä. Monta silakkaa on kalastettu,  kirjoja luettu ja vanhoja Hercule Poirotteja katsottu Areenasta.

Peiliä ei ole. Piti ottaa selfie, että näkee missä mallissa lähtee ihmisten ilmoille.
Tunnelmakuvia Kolkon saaren itäpuolelta tältä aamulta. Aurinko on noussut hetkeä ennen kuvien ottamista. Aamuauringon valo on kaunis.
Lisää kuvateksti

Loppuun vielä videoklippi parin päivän takaa. Meri oli aivan tyyni. Rokkialli vetää troolia sisään Ykskarin itäpuolella ja troolin perä nousee lopuksi pintaan. Saalista vedosta kertyi vajaat parikymmentä tonnia. Oli aika normaali päiväsaalis. Tyytyväisiä ollaan ja viikonlopun jälkeen taas palataan näihin maisemiin.


tiistai 12. huhtikuuta 2016

Remonttipäivä

Scanian vesipumppu, siis se pumppu mikä pyörittää jäähdytysnestettä, alkoi viime viikolla vuotamaan juorureijästä. Pumpun juorureikä on olemassa nimenomaan sitä varten, että pumpun tiivisteen vika tulee ilmi eikä jäähdytysneste vuoda koneen sisään voiteluöljyn joukkoon.

Vika piti tietenkin korjata mahdollisimman nopeasti. Tässä Scanian mallissa vesipumppu on aika monimutkaisen rakenteen takana ja kaikenmaailman tiivisteitäkin tarvitaan iso pussillinen. Tilattiin pumpunvaihto merkkihuollosta. Siellä tiedettiin lastata kaikki tarpeelliset varasosat kerralla mukaan.

Jussi ja Scanian asentaja työn touhussa konehuoneessa. Kuka löytää Jussin piilokuvasta?
Tuolla jossakin se vesipumppu luuraa. Uusia osia asennetaan jo paikoilleen.
Kun kerran jouduttiin huoltotöitä tekemään, niin tehtiin sitten useampi kerralla. Toinen troolin vetovaijeri oli hieman rispaantunut. Pari säiettä oli katkennut. Meidän ja Rokkiallin miehistön leipä on noiden vaijereiden varassa. Kuntoonhan sekin piti laittaa. Vaijerin pleissaaminen on ammattimiesten työtä ja tilattiin puosu Rami näyttämään miten vaijeri katkaistaaan ja pleissataan uudelleen yhteen.

Rami pleissaa vaijeria ja Jussi seuraa tarkkana vierestä. Seuraavan kerran työstä pitäisi selvitä omin avuin.
Ramilla on oma köysitöihin erikoistunut firma, jonka kotisivu löytyy linkistä. Boatswain Oy

Vesipumpun vaihdon ja vaijeritöiden jälkeen syötiin pakkasesta pyttipannua ja jatkettiin hommia.

Scanian kampiakselin etupäässä on iso kiilahihnapyörä, mistä otetaan voimaa pariin laturiin, spoolauspumppuun, sondivinssin pumppuun ja ruorikoneen hydraulipumppuun. Vaihdamme hihnat kerran vuodessa. Homma on työtä vaativa sillä kampiaksselin päästä otetaan joustavan kytkimen kautta voima myös hydraulipumpuille. Hihnojen vaihtoa varten joustokytkin on irroitettava. Aikaahan siinäkin menee. Vahingon varalle kiinnitämme akselin ympärille vielä varahihnat roikkumaan. Niiden avulla hihnat saadaan vaihdetuksi merellä nopeasti.

Jussi on remmihässäkän kimpussa.
Valokuvassa kiilahihnojen vaihto näyttää ihan siistiltä. Totuus on toinen. Hihnojen kuluessa niistä irtoaa mustaa pölyä, joka tarttuu kaikkialle. Tästä johtuen Jussi onkin nyt konemies ja kippari tietenkin kansipalveluksessa. Kansipuolen väkihän ei laivassa konehommia tee. No, kansipuolen henkilö voi sentään käydä konehuoneessa ottamassa muutaman kuvan blogia varten.
Aamulla aloitettiin seitsemän maissa. Suunnitellut huoltotyöt tulivat tehdyksi päivän mittaan. Työkalut on puhdistettu ja miehistönkin kasvot on saatiin pestyksi ilta yhdeksään mennessä. Huomenna päästään taas kaloja etsimään.




sunnuntai 10. huhtikuuta 2016

Sumu hälvenee

Lähdettiin aamulla kuuden jälkeen liikkeelle. Maisenmat olivat jälleen peittyneet sumuun ja lämpötila oli miinuksen puolella. Meri oli aivan tyyni. Tuulen henkäystäkään ei ollut havaittavissa. Auringon noustessa sumu alkoi hälvenemään.

Kirkas taivas ja tyyni meri.
IsoLampin rannat ovat vielä sumun peittämiä.
Pakinaisten Aukkoluodon ja Harkinmaan salmessa näkyvyys on jo hyvä.
Tarkkaan kun katsotte, niin voitte nähdä jääriitettä veden pinnalla. Pintavesi on vielä kylmää ja hallakin saa sen riitteeseen.

Sunnutaiaamun tunnelmia Saaristomereltä. Videoklipit on kuvattu aamulla apajille ajettaessa. Rauhallista pyhäpäivää kaikille seuraajillemme.