Eräs blogimme seuraaja on useampaan otteeseen kysellyt solmusta, jolla troolin perä suljetaan. Olen luvannut kertoa siitä ja muistin lupaukseni tänään troolia tyhjennettäessä. Kävin kuvaamassa Jussin työnäytteen vähän ennenkuin trooli oli saatu tyhjennetyksi. Solmulle en edelleenkään nimeä tiedä. Kaitsu kuvaili aikoinaan perän sulkemista zappaukseksi. Jos solmulla on nimi, niin tietävä voi kertoa. Sellainen palmikko tehdään. Solmu ei mene tiukaksi paineessa ja on helppo avata. Pussin suuaukossa on löysää verkkoliinaa. Löysän liinan tarkoitus on pitää kalat sisällä ja sille me on annettu persoonallinen termi: pukamat. Pukamat työnnetään reikään ja sitten solmu päälle.
torstai 4. joulukuuta 2014
Jussin pussi
Tehtiin tänään lyhyt kolmen tunnin veto. Silakoita saatiin vajaat parikymmentä tonnia. Nyt ajellaan kohti Laupusten jäädyttämöä kauniissa alkutalven päivässä. Vapaapäivät on mielessä.
Eräs blogimme seuraaja on useampaan otteeseen kysellyt solmusta, jolla troolin perä suljetaan. Olen luvannut kertoa siitä ja muistin lupaukseni tänään troolia tyhjennettäessä. Kävin kuvaamassa Jussin työnäytteen vähän ennenkuin trooli oli saatu tyhjennetyksi. Solmulle en edelleenkään nimeä tiedä. Kaitsu kuvaili aikoinaan perän sulkemista zappaukseksi. Jos solmulla on nimi, niin tietävä voi kertoa. Sellainen palmikko tehdään. Solmu ei mene tiukaksi paineessa ja on helppo avata. Pussin suuaukossa on löysää verkkoliinaa. Löysän liinan tarkoitus on pitää kalat sisällä ja sille me on annettu persoonallinen termi: pukamat. Pukamat työnnetään reikään ja sitten solmu päälle.
Teknillisiä kysymyksiä voi esittää meille vapaasti käyttäen blogin kommenttimahdollisuutta. Ja, kuten huomaatte: Me vastaamme.
Eräs blogimme seuraaja on useampaan otteeseen kysellyt solmusta, jolla troolin perä suljetaan. Olen luvannut kertoa siitä ja muistin lupaukseni tänään troolia tyhjennettäessä. Kävin kuvaamassa Jussin työnäytteen vähän ennenkuin trooli oli saatu tyhjennetyksi. Solmulle en edelleenkään nimeä tiedä. Kaitsu kuvaili aikoinaan perän sulkemista zappaukseksi. Jos solmulla on nimi, niin tietävä voi kertoa. Sellainen palmikko tehdään. Solmu ei mene tiukaksi paineessa ja on helppo avata. Pussin suuaukossa on löysää verkkoliinaa. Löysän liinan tarkoitus on pitää kalat sisällä ja sille me on annettu persoonallinen termi: pukamat. Pukamat työnnetään reikään ja sitten solmu päälle.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Mielenkiintoista, vastaavia "tietoiskuja" kalastuksen tiimoilta saisi olla useammin...
VastaaPoistaHyvää itsenäisyyspäivää paatille ja miehistölle!!
Mielellään kerrotaan kaikesta mikä liittyy troolikalastukseen.
Poistatekninen kysymys: paljonko huovariin mahtuu silakkaa kiloina?
VastaaPoistavähän päälle 50 tonnia
PoistaKysytään kun mainostetaan. En tiedä onko tullut jossain bloggauksessa jo ilmi mutta kuinka paljon polttoainetta troolin veto vie tunnissa? Mitä käytätte (Diesel, MPÖ...)?
VastaaPoistaHyvää Itsepäisyyspäivää,
t. Latosaaren Affena
Affenalle tiedoksi. Käytämme kevyttä polttoöljyä.
PoistaUppoumarunkoinen paatti vie matka-ajossa ilman lastia 7 solmun nopeudella 17l/h, 8 solmua kulutta jo 27 litraa ja 9 solmua lähes 40 litraa.
Paritroolauksessa polttoainetta kuluu 35 -43 l/h troolista ja mm vetosyvyydestä riippuen. Tämä siis per paatti,eli yhteensä 70- 86 litraa tunnissa. Turskankalastuksessa kulutus on noin 45 l/h.
Huovari kulutti elokuun 2013 alun ja heinäkuun 2014 lopun välisen aikana (tilikausi) 40.000 litraa kevyttä polttoöljyä
Hyvän uutisen tuo siis tämä raakaöljyn viimeaikainen hinnan lasku myös Huovarin kipparille. =)
VastaaPoistaJossain oli mainittu Huovarin moottorikin tehoineen, mutta voitaisiinko kerrata? Oliko Volvo vai Scania? Kuusisylinterinen ilmeisesti? Kuutiotilavuus? Onko vaapaasti hengittävä vai ahdettu? Onko kone alkuperäinen?
Micu
Vastauksen jo osittain löysinkin: "Konehuoneesta löytyy kovaa meteliä ja 14 litrainen V8 Scania. Ja paljon muuta mm 5000 litraa polttoainetta silloin kun tankit on täynnä. Tehoa koneessa on riittävästi, niinkuin Rolls Roycekin ilmoittaa autojensa tehon."
VastaaPoistaMietinkin, ettei "kuuslitranen" kutoskone kuluta 17:ää litraa olemattomalla kuormituksella.
Kone on sama, jota Scania on käyttänyt kuorma-autoissa 70-luvulta 2000-luvulle (ykkössarjalaisista nelossarjalaisiin) saakka. Tuossa on miesmäiset äänet.
Nykytekniikalla saisi tietysti jostain seitsemän litran kutoskoneesta samat tehot ulos ja ominaiskulutus putoaisi reippaasti. Vaan kuka investoi, jos sama kalastuspolitiikka jatkuu?? ;)
Micu
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaTurbo löytyy, mutta ilman välijäähdytintä. Potkurin halkaisija on 140 cm ja alennusvaihden muistaakseni 5,6/1
PoistaScanialla on nykyisin 12,9 litrainen vastaava ja Volvo Pentalla 13 litrainen. Täytyy muista, että Heavy Duty käytössä koneista ei voi ottaa niin paljon tehoa ulos kuin leisure tai cruising käytössä. Dieselmoottori kuluttaa poltttoainetta edelleenkin noin 200 g per klowattitunti, eikä sitä olla niin kauheasti saatu alenemaan uusilla tekniikoilla.
Kun jostain kumman syystä kalastualuksen moottorin teho muistaakseni vaikuttaa laskennallisiin kalakiintiöihin, niin tehon kysyminen kalastajalta on vähän sama kuin autokatsastajan kysymys turboteiniltä, "Paljonkos on ahtopaineita nostettu?". Tuota Scanian DSI14 konetta saa toki eri tehoversioilla.
PoistaAiempaan kysymykseeni viitaten, yllättävän paljon kulutus nousee nopeuden funktiona. Huovarissakin LPP lienee n. 15 m, josta tulee runkonopeudeksi 9.4 kt.
Kyllähän me täällä maalla ollaan viisaita kun te teette töitä merellä ;)
t. Latosaaren Affena