Yli kolme kuukautta kesti tämä reissu. Aamulla yhdeksän maissa ajolimme sisään saaristoon Utö sivuuttaen. Matka Bornholmista on säiden puolesta sujunut hyvin. Olemme saaneet myötäistä so lounastuulta 4-13 m/s koko ajan.
Pieniä teknisiä ongelmia on ollut. Paatin koneen etupäässä on hihnavetoinen voima-akseli. Akselilta saavat käyttövoimansa ohjauksen hydraulipumppu, sondivinssin hydraulipumppu, yksi laturi ja spoolauspumppu. Gotska- Sandön tienoilla voima-akselin toinen laakeri sökähti ja jouduin irrottamaan sen hihnat.
|
Tuollainen hihnahässäkkä piti irroittaa vedosta. |
Hihnojen irroituksen myötä ohjauksen hydrauliikka tietenkin lakkasi toimimasta. Onneksi paatissa on kunnollinen käsiratti millä ohjailua jatkettiin. Autopilotti ei tietenkään toiminut, vaan nyt on ajettu vanhaan malliin käsipelillä.
|
Kippari tarkkana saaristossa. Vähän näyttää räjähtäneeltä yön jälkeen, mutta tarkkana saa olla. Autopilotti ohjaa tarkasti sinne minne pitääkin. Käsin kun ohjataan niin rattia pitää aallokossa vääntää koko ajan johonkin suuntaan. |