keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Vihdoin Suomen aluevesillä

Yli kolme kuukautta kesti tämä reissu. Aamulla yhdeksän maissa ajolimme sisään saaristoon Utö sivuuttaen. Matka Bornholmista on säiden puolesta sujunut hyvin. Olemme saaneet myötäistä so lounastuulta 4-13 m/s koko ajan.

Pieniä teknisiä ongelmia on ollut. Paatin koneen etupäässä on hihnavetoinen voima-akseli. Akselilta saavat käyttövoimansa ohjauksen hydraulipumppu, sondivinssin hydraulipumppu, yksi laturi ja spoolauspumppu. Gotska- Sandön tienoilla voima-akselin toinen laakeri sökähti ja jouduin irrottamaan sen hihnat.
Tuollainen hihnahässäkkä piti irroittaa vedosta.
Hihnojen irroituksen myötä ohjauksen hydrauliikka tietenkin lakkasi toimimasta. Onneksi paatissa on kunnollinen käsiratti millä ohjailua jatkettiin. Autopilotti ei tietenkään toiminut, vaan nyt on ajettu vanhaan malliin käsipelillä.
Kippari tarkkana saaristossa. Vähän näyttää räjähtäneeltä yön jälkeen, mutta tarkkana saa olla. Autopilotti ohjaa tarkasti sinne minne pitääkin. Käsin kun ohjataan niin rattia pitää aallokossa vääntää koko ajan johonkin suuntaan.

maanantai 7. lokakuuta 2013

Bornholm

Aamutuimaan alettiin hommiin. Pelastuslautta meni katsatettavaksi. Lyhennettiin troolivaijereita eli  napattiin 50 metriä ruostunutta vaijeria pois. Vedettiin yksi turskatrooli perärummulle. Se on ollut täällä pari vuotta troolimestarin hoteissa ja ajattelin viedä sen parempaan talteen.

sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Tejn, Bornholm

Koetan päivittää blogia Bornholmin Tejnistä, mutta TeliaSoneran lupauksista huolimattta ei se oikein onnistu. No, täällä ollaan. 405 mailia on Merimaskuun, eli seuraavaan etappiin. Toivottavasti huomenna saadan hommat oorninkiin ja päästään jatkamaan matkaa.