lauantai 12. syyskuuta 2015

Kaikki ottaa aikansa, sattuu ja tapahtuu

Tiistaina saatiin se apukone hilatuksi paikoilleen. Sen jälkeen koneelle on vedetty vesi- ja polttoainelinjat. Jäähdytysvesi tulee ja menee, samoin tekee polttoainekin ja pakoputkikin on saatu valmiiksi.

Pakoputklinjan päälle on ensin vedetty metalliverkolla päällystetty vuorivillan tapainen paloeriste. Sen päälle tulee vielä palokangas, joka samalla estää eristeiden pöllyämisen konehuoneeseen.
Jussi on kiilannut itsensä putkiviidakkoon ja asentaa palokangasta putkilinjaan. Mieheltä menikin aika monta tuntia saksien, neulan ja langan kanssa ennenkuin eristeet olivat valmiit.
Sähköasentajat kävivät tänään asentamassa ja uusimassa sähkölaitteita ja johtoja. Nyt meillä on kolme valovirtalähdettä: Maasähköä otetaan silloin kun ollaan maissa kiinni. Valovirran tarpeen ollessa pieni ja Scanian käydessä otetaan akuista invertterin kautta valovirtaa. Mikäli sähköä tarvitaan enemmän tai esimerkiksi maasähköä ei ole saatavilla laitetaan apukone sähköä tuottamaan. Jussi tuumasi, että ensimmäiseksi hankkitaan mikrolaaltouuni ja aletaan syömään pitsaa. Eli tarpeeseen tuli tämä investointi. Einespitsan myyjät kiittää ja kansantuote kasvaa taas kohisten.

Vihreä valo uuden sähkökaapin seinässä kertoo, että ollaan maasähkössä.
Muuten ihan hyvä, mutta uusia merivesiputkia asennettaessa saatiin apukoneen merivesilauhduttimen tiivisteet vuotamaan. uudet piti tulla eiliseksi, vaan ovat edelleen matkalla. Siispä niitä odotellessa pidetään tuulta ja luetaan ja sen sellaista. Meidän paatin kokoiset pikkutroolarit pääsivät viikon aikana kalaan vain yhdeksi kokonaiseksi päiväksi. Toisena ne joutuivat tulemaan maihin jo heti puolenpäivän jälkeen. Siinä mielessä ei niin kauheasti olla ainkaan saalista menetetty. Itse asiassa ollaan jo päätetty lähteä takaisin kotivesiä kohti. Nyt vain odotellaan niitä viimeisiä tiivisteitä ja sen jälkeen lähdetään heti, sään salliessa tietenkin.

Elokuun loppupuolella käytiin paikallisessa viinipakkaamossa. Silloin kerrotiin, että sieltä saa ostaa tyhjiä viinitynnyreitä. Ja some todisti jälleen ihmeellisyytensä. Linkki elokuun 26. päivän postaukseen

Saimme ystäviltämme toiveen tuoda neljä tynnyriä kotimatkalla Suomeen. Lainattiin telakan lavapakua ja siinä ne ovat.
Tynnyrit on pakattu kansilastiksi. Ne ovat siis tyhjiä, vaikka kyllä täydetkin olisivat kelvanneet.
Lopuksi kolmosen uutisten loppukevennys.

Kippari luki viime yönä tapansa mukaan kirjaa. Menossa oli Lars Keplerin (kirjailijaparikunnan Alexander Ahndoril ja Alexandra Coelho Ahndoril) Hypnotisoija. Kirja ei päästänyt otteestaan ja aamuyön tunteina piti nousta ottamaan yöpalaa. Liekkö hypnoosi vai mikä. Skanssista messiin noustessa lukijan nokka osui voimalla portaisiin ja nyt miehellä on komea laastari ruhjotun nenän päällä. Tuota ei oikein työtapaturmaksikaan voi sanoa. Sähkömiehiltä sai kyllä aika monta mehevää kommenttia heti aamutuimaan. Jaha, missäs suomalaiset on olleet, onkos PEKKA käynyt pubissa?

Laastariselfie


tiistai 8. syyskuuta 2015

Ei maltettu pysyä poissa remonttihommista

Perjantaina lähdettiin Tejnistä ja saatiin puolisen päivää kalastettua. Reilut 800 kiloa saatiin turskia. Lauantaista lähtien onkin sitten tuullut.

Kuinkas sitten kävikään?

Lauantaina tuollainen pieni apukone oli nostettu tarpeettomana isosta huvijahdista maihin. Siitähän tehtiinkin kaupat samantien.
Sunnuntaina raivattiin paatin konehuoneesta apukoneelle paikka ja fiksattiin se valmiiksi.
Genu odottaa pääsyä omalle paikalleen. Painoa on 250 kiloa. Trukilla nostettiin konehuoneen oviaukon päälle ja siitä taljoilla alas ja lankkuja pitkin paikoilleen.
Siellä se nököttää.
Jussi ruuvaa konepetiä kiinni. Sen jälkeen on väännelty putkia mutkille. Koneelle pitää vetää eristetty pakoputki, vesiputket ja sähkömiestäkin tarvitaan.
Niin, että tehdäänkin taas pikkuista pintaremonttia. Tähän asti on pärjätty ilman apukonetta, mutta tästä eteenpäin ei pärjätä varmaan päivääkään sitä ilman.

Meidän pikkuisen  apukoneen paikoilleen laitto vaikuttaa aika helpolta viereiseen työmaahan verrattuna. Hinaaja LILLSKÄRISTÄ nostettiin tänään lähes 12 tonnia painava Callesen Diesel maihin. Koneessa oli noin 400 heppaa ja se otti maksimissaan saman määrän kierroksia minuutissa. Melkeinpä laivakone. Uusi kone painaa alle neljänneksen tuohon vanhaan verrattuna.

Suuren dieselin nostoa valmistellaan
Youtube videolla seurataan nostotyötä