lauantai 10. elokuuta 2013

Telakassa, päivä 6

Kaunis lauantaipäivä. Vasaran heilutusta on riittänyt. Eilen lyötiin nauloja ja tänään naulanreijät propattiin. Styyrpuurin laidotuskin tuli kiilatuksi: PANG, PANG ja KLANG.
Tämä blogihan alkaa kohta kelpaamaan tammirunkoisen paatin korjausoppaaksi. Taidankin koostaa sen myöhemmin oikein oppikirjaksi.

Styyrpuurin keulaa kiilattuna. Yön yli se saa tekeytyä ja sitten vielä pientä naputtelua ja sen jälkeen hionta.
 Primerin laittaminen jää tältä  viikonlopulta. Hartsin ohennin on jäänyt matkalle vaikka muut tarveaineet saapuivat perille. Ei pelaa logistiikka Sveamamman valtiossakaan. Ei huolta, kyllä työlistassa tekemistä riittää.
Nyt voi lähteä lauantai-illan viettoon. Näin tyytyväiseltä näyttää puusepän apupoika työpäivän jälkeen.

perjantai 9. elokuuta 2013

Telakassa, päivä 5

Kuinkahan monta noita otsikon telakkapäiviä tulee? Arvelujeni mukaan ainakin vielä parikymmentä lisää. Kaikkien muiden töiden lisäksi paatilla on katsastuskin edessä. Katsastaja tulee Suomesta tiistaiksi ja sitä varten tänään jo tehtiin valmistelevia töitä.

Tässä mitataan potkuriakselin perälaakerin väljyyttä. Painava potkuri-akseliyhdistelmä kuluttaa laakeria useimmiten alapuolelta. Välys mitataan tunkkaamalla akseli ylöspäin. Välys saadaan ns heittokellolla joka näkyy potkurin päällä. Periaatteessa samalla tavalla mitattiin peräsimen laakereiden välykset. Tunkin sijasta työkaluna oli rautakanki. Vaikka Huovari pieni paatti onkin niin  on potkurilla kuitenkin kokoa. Halkaisija on 140 cm.

Puuseppä on ahkeroinut ja kippari ollut apupoikana. Yksi lankku puuttuu vielä ja sekin on jo verstaassa aluillaan. Maanataina reikä on varmaan saatu umpeen... Siis toivottavasti...


Apupojan hommiin kuului naula ja pulttireikien poraus ja naulaus. Alkuviikosta poisvedettävät naulat vei mieheltä voimat ja niin meinas käydä nyt naulaamisenkin kanssa. Tuollaisia miehekkäitä 10 tuuman tammilankkunauloja hakkasin kuutisenkymmmentä paikoilleen. Työkaluna oli kolmenkilon moska ja vasemmassa kädessä lyöntirauta. Viimeisiä kun illan hämärtyessä vetelin paikoilleen niin jo painoi moska ainakin kymmenen kiloa, ellei enemmänkin.
Tänään muutin sitten paatilta maihin. Siis maissahan paattikin on, mutta alkavien kuidutushommien takia muutin kimpsuni telakan asuntolaan. Tuskin paatilla pystyy kuidutuksen aikana asumaan. Kyllä siinä hartsit ja muut aineet sen verran käryää, että vois alkaa pikku-ukkoja näkymään. Siis evakossa ollaan. Viikonloppu edessä ja puusepän antama pitkä työlista viikonlopun rattona.

torstai 8. elokuuta 2013

Telakassa, päivä 4


Paatti on sen verran korkealla, että näkymät merelle ja kalasatamaan ovat kuin suuren ja korkean laivan kannelta. Vaikka nyt ei mikään kuumin kalastus-sesonki olekkaan niin Simrishamnin kalasatamassa liikkuu monen näköistä ja monelta suunnalta saapunutta kalapaattia.

Aamuinen näkymä kalasatamaan kuvattuna Huovarin ahteritäkiltä.
Tänään Huovari sai seuraa telakkaan. Perän taakse vedettiin VG 106 THESEUS. Sillä paatilla onkin kuninkaallinen nimi. Theseus oli antiikin ajan myytinen sankarikuningas, joka perusti Ateenan.

Theseusta kun vedettiin perän taakse niin huutelin sen kipparille että ei saa ajaa päälle. Uskoivat ja säästyttiin peräkolarilta. Olisihan se harvinaista jos kaksi troolaria kolaroisi maalla. (tosi huono vitsi sanoisi jungmanni)
Kaikkien maiden kalastusaluksilla taitaa olla jokinlainen ulkoinen tunnus. Suomalaisilla se on FIN alkuinen, sen jälkeen tulee numero ja kirjain. Kirjain kertoo ely-keskuksen alueen, tai jotain sinnepäin, minne alus on rekisteröity. Huovarin tunnus FIN-140-K loppuu K-kirjaimeen mikä tarkoittaa Kaakkois-Suomea tai Kymiä. Eräässä EU:n virallisessa alusrekisterissä alueeksi on mainittu LYMI. Missähän se sijaitsee? T-kirjaimeen loppuvat on taas rekisteröity suunnilleen Varsinais-Suomeen, mutta voi niitä olla Satakunnassakin. Lappiinkin on rekisteröity toistasataa merikalastusalusta tunnuksella -L ??? No, maassa maan tavalla.

Ruotsalaislla tunnus tulee aluksen kotikunnan mukaan, siten, että useimmiten siinä on kaksi kirjainta kotipaikan ensimmäinen ja viimeinen. ja niitä seuraa numero. Sekaannusten välttämiseksi joissakin tunnuksissa on kolme kirjainta niinkuin esimerkiksi Simrishamnin paateissa on kirjaimet SIN. Theseuksen kotipaikka on Varberg mistä kirjaimet VG. Eniten ruotsalaisia kalapaatteja löytyy Göteborgista. Siellä majailee GG-laivasto.

Töitäkin on tehty. Koko päivän olen paukutellut kiiloja lankkujen saumoihin. PANG, PANG ja KLANG. Pitää kuulua oikea klang ettei kiila mene liian tiukalle, mutta löysäksikään ei saa jäädä. Oikea klangi on siis tärkeää. Suurin osa paapuurista on jo hiottukin. Kohta päästään vetämään ensimmäistä primeria pintaan. (Taitaa tulla kipparin viikonloppujobiksi primerin levittäminen) Saatiin oikein kunnon sadekuuropäivä ja sääsuojat havaittin hyvin tehdyksi. Kestivät navakan tuulenkin.

Kovin on harmaaksi paatti muuttunut. Sävy sävyyn kipparin hiuksien kanssa.

keskiviikko 7. elokuuta 2013

Telakassa, päivä 3

Aamuyöllä satoi hieman. Vesi ja märkä puu ovat huono yhdistelmä paatin laitojen kuiduttamista ajatellen. Rakensimme paapurin laidalle sääsuojan. Sen puolen  kuiduttaminen aloitetaan ensimmäiseksi. Puuseppä veisteli pari laitalankkua valmiiksi, jotka nekin saatiin paikoilleen styyrpuurin reikää peittämään.

Alla olevasta kuvasta voi tutkia suurehkon puupaatin rakennetta. Uutta tammilankkua väännetään kaarien päälle. kaaret ovat ns tuplakaaria eli ne on rakennettu kahdesta 7-8 tuumaisesta lankusta kaarimallin muotoon ja pultattu yhteen. Kaarien sisäpuolella näkyy karneerauslankut. Nekin on ulkolaidoituksen tapaan noin 10 tuumaa leveää ja 2 tuumaa paksua tammilankkua. Karneerauslankkuja ei ole laitettu ihan koko rungon mitalta. Melkein kuitenkin, sillä ne toimivat rungon jäykistäjinä. Karneeraus ei ole vedenpitävää. Ulkolaidoitus pitää veden paatin ulkopuolella.

Siinä ei ihan pikkuvinka riitä, kun 10 tuumaa leveää ja 2 tuumaa paksua tammilankkua väännetään paatin muotoihin pasuttamatta. Pasuttaminen tarkoittaa lankun kuumentamista kuumassa höyryssä. Pasuttamisen jälkeen paksukin lankku antautuu väännettäväksi vaikka minkälaiselle mutkalle. Meillä kun on tarkoitus laittaa lasikuitu lankkujen päälle niin laitalankkuja ei voi kastella eikä pasuttaa.
Laidoituksen aukko pienenee. Ompa komeeta, tykkään. (Miltähän tuo maallikon silmästä näyttää?)
Iltapuhteeksi kippari hioi paapuurin laidan aikasemmin kuidutetut pinnat puhtaaksi. Sääsuojan alla oli aika pölyistä tyynessä kesäillassa.

Lasikuidun hiominen ei ole ihan mukavaa puuhaa. Paatin kipparikin muuttui Lumimieheksi. Tuo pusero on oikeasti musta.

tiistai 6. elokuuta 2013

Telakassa, päivä 2.

Timpuri kun saa moottorisahan käteen niin äkkiä alkaa jälkeä syntymään. Sanoin eilen, että huonoa lankkua ei jätetä vaikka kuitu päälle tuleekin. Paatti on joskus aikaisemmin ollut sivutroolari. Sellaisessa troolileijat ovat aluksen samalla puolella toinen ahterissa ja toinen keskilaivan föörin puolella. Föörileija on sitten aina paukutellut laidan lankkuja ylös tullessaan ja suojapellin alla on lopulta tammipuukin pehmennyt. Pienen Huovarinkin leijat painavat viitisensataa kiloa kappale ja ovat tuhtia terästä.

Telakan puuseppä, Per tuhotöissä.


Tässä jo kuitenkin suunnitellaan uusia lankkuja. Siis remontti etenee.

Noin kamala reikä saatiin aikaiseksi.

Paapuurin puolella täytetään puukiiloin lankkujen rakoja. Sitä ennen kaikki riiveet on poistettu. Riive on hamppua mikä hakataan tasakylkisen veneen lankkujen väliin. Riiveyksen jälkeen sauman päälle laitetaan pikeä.
Tänään tuuli maistapäin ja lämmintä riitti. Styyrpuurin puoli oli suoraan auringossa iltapäivällä, +30 astetta. Kippari irrotti puusepän kaarien välistä katkomia lankkuja, suuria nauloja ja pultteja miltei miehen mittasella sorkkaraudalla. Illan suussa työkalu painoi jostain syystä jo liki 20 kiloa eikä enää tahtonut nousta. No nyt on kuitenkin huonot kohdat menneitä ja uutta päästään huomenna rakentamaan.

maanantai 5. elokuuta 2013

Telakointi

Saavuin eilen Simrishamniin. Täällä on oikein kesämeininki. Terassit tulvillaan jne. Ei auttanut paljon terasseilla heilua kun työt alkoi aamu seitsemältä- Paatti oli vedetty ylös jo perjantaina. Tänään rakenneltiin tellinkejä ympäriinsä ja valmisteltiin muutenkin laitojen kuiduttamista.

Nyt on paatti ylhäällä



Ja kipparilla merinäköala