lauantai 25. toukokuuta 2013

Keskiyö, täysikuu; Bärbel ja Ominaisholmen

Bärbel sivuuttaa keskiyön kuutamossa Ominaisholmenia. Saaresta kerrotaan karmaisevia tarinoita. Siellä kummittelee ja jos saareen rantautuu yöllä, vene karkaa varmasti. Muinoin saareen haudattiin raiskaajat, hullut ja murhamiehet, ne joita ei voinut kirkkomaahan haudata. Lopulta saaressa kummitteli niin kovasti, että sinne vietyjä vainajia ei enää uskallettu haudata, vaan ne peiteltiin vain sammalilla ja talvella tuikattiin rannan lähellä avantoon.
Bärbelin takana Ominaisholmenilla ei näy kummituksia, vaikka kuinka kiikaroin.
Toisen maailmansodan loppukahinoissa, kun saksalaiset joutuivat jättämään Turussa olleen suurehkon varuskuntansa, suomalaisia saksalaisten "morsiamia" otettiin evakuointilaivaan mukaan. Ominaisten kohdalla neitopolot heitettiin yli laidan. Mikä totta, mikä tarua? Tuollaisia tarinoita olen kuullut

Kummitustarinat pitävät mielen virkeänä näin öiseen aikaan.

Bärbel  Huovarista nähtynä

perjantai 24. toukokuuta 2013

Silakankalastajan lounas

Kuvassa merten hopeaa pannulla paistettuna. Paistetut hailit, niinkuin synnyinseudulla sanottaisiin. Pyyntituoretta voisi sanoa. Troolin nostosta muutama tunti.
Pikaruokaa parhaimmillaan
Rehellisyyden nimissä täytyy kertoa, että useimmiten syömme silakat vähintään päivän vanhoina. Silloin niistä saa paistettaessa kunnollisen rapsakoita, Aivan pyyntituoreet jäävät pehmeiksi ja ruotokin on kova.

 Virolahden murteesta vielä sen verran, että siellä silakka on haili, kunnes se suolataan. Vasta sen jälkeen silakka muuttu silakaksi. Ennen vanhaan kuulemma suolattu siikakin oli siian silakkaa. Savusilakka on aina savuhailia ja takavuosina Virolahden Klamilassa järjestettiin hailikisat nimiset hiihto- ja mäkikisat. Palkintona oli mm savuhailia. Virolahtelaisella haililla ei siis ole mitään tekemistä kilohailin kanssa.

Troolivaijeri takertui pohjaan

Pari tuntia sitten troolivaijerit nappas pohjaan kiinni. Se on aina epämukava tilanne. Onneksi selvittin vaurioitta ja nyt on taas jatkettu kalastamista jo jonkin aikaa.
Uiva ravintola sivuuttaa meitä hinaaja CASTORin vetämänä. Ilma olis mitä sopivin kylmälle oluelle ravintolalaivan kannella.

torstai 23. toukokuuta 2013

Huovarin elektroniikkaa

Ajattelin esitellä muutamalla sanalla paatin styyrhytistä löytyviä elektronisia laitteita. Osa niistä kuuluu alusten pakollisiin katsastusvarusteisiin ja osa liittyy kalastukseen. Kuvat kertova enemmän kuin tuhat sanaa...

Tässä kuvassa keskellä, ei niin elektroninen vaan magneettinen kompassi. Sen oikealla puolella näkyy VHF-puhelin, jota pääasasiassa käytetään kalastukseen liittyvään yhteydenpitoon. Kiikari tietysti kuuluu perusvarustukseen. Pyörivän lasin läpi näkee sateella pakkasella ja lumisateella vaikka muuten ei ulos näkisi. Lasi pyörii vinhaa vauhtia eikä siihen tartu silloin mikään.

Paatin toinen karttaplotteri, ts. tietokoneellaa oleva ohjelma jossa on merikarttoja. Siihen on yhdistetty paatin sijainti satelliittikompassista. Tällöin saadaan näkyviin myös kulkusuunta ja keulasuuntima, heading. Ohjelmaan on yhdistetty myös kaikuluotain, jolloin se saadaan piirtämään merenpohjasta kuvaa, jota voidaan katsoa myös kolmiulotteisena. Vasemmalla kolmiulotteinen kuva ja oikealla kaksiulotteinen, Ruskeat matalampaa vettä ja vihreä syvempää. Kuvassa näkyvät eriväriset viivat ovat ns. trackeja joiden avulla saada tieto siitä missä alus on kulkenut. Mustat ristikot on minun merkintöjäni, jotka kertovat syvyyden ja pohjan laadun ao. paikassa. Trackit ja syväystiedot samoin kuin pohjanlaadusta kertovat tiedot ovat meille elintärkeitä ja täydennän niitä koko ajan.


Vasemmalla ylhäällä on sonarin näyttö. Sen avulla katsotaan veden alla eteen ja sivulle eri syvyyksiin. Etsitään kaloja ja täällä saaristossa  seurataan etenkin karikoitten ja saarten reunoja. Kuvan oikeassa laidassa näkyvä voimakas punainen on juuri karikon reunaa. Sonarin vieressä on 50kHz taajuudella toimiva kaikuluotain jota käytetään pohjan ja kalojen seurantaan. Silloin kun meidän trooli on vedossa se yhdistetään troolin yläpaulan anturiin jolloin saadaan kuva trooliin aukosta, alapaulan etäisyydestä pohjaan ja parhaassa tapauksessa kuvaa myös trooliin uivista kaloista. Kaikuluotaimen oikealla puolella ylhäällä on automaattiohjaimen eli autopilotin näyttö ja sen alapuolella satelliittikompassin näyttö. Alhaalla koneen paneeli missä lämpömittareita, öljynpaineita yms.

Kuvassa vasemmalla ylhäälä näkyvä iso harmaa kaappi on GMDSS-laitteistoon liittyvä varavoiman sähkökeskus. Sen vieressä vasemmalta oikealle 2 kpl GPS-navigaattoria ja AIS-laitteen paneeli. Niiden alla VHF DSC -puhelin ja Navtex-paneeli, alimmaisena kasi läppäriä, joista toinen liittyy EU:n VMS-laitteistton. Sillä kalastuksen valvonta seuraa koko ajan liikeitämme. Tätä läppäriä käytän nettikoneena mm. blogin päivitykseen. Yhteys mokkulalla toimii, milloin toimii, maitten lähellä yleensä aika hyvin. Toinen läppäri on karttaplotterikäytössä.

Radiolaitteiden osalta Huovari on katsastettu A1-alueelle, mikä edellyttää meiltä tutkaa,VHF GMDSS -puhelinta, Navtex-laitetta, satelliittipuhelinta ja yleisradiovastaanotinta. Näillä laitteilla meidän pitäisi olla tavoitettavissa, tai pikemminkin saamme yhteyden maihin missä tahansa Itämeren alueella. Lisäksi meillä on oltava kannettava käsi-VHF-puhelin ja EPIRB-hätälähetin. Meillä on kaksi VHF-puhelinta, joista toinen kuuntelee koko ajan hätäkanavaa 16 ja VTS-kanavaa 71 ns. double watch -asetuksella. Toista puhelinta käytämme yhteydenpitoon Bärbelin kanssa paritroolauksen aikana.

Tällä pikkututkalla pidän paritroolauksen aikana paattien välimatkaa silmällä. Nyt välimatkaa 0,1 mpk eli 185 metriä. Tutkan asetus: head up, keskipistettä siirretty oikealle, mittarengas VRM 0,1 mpk, bearing eli suuntima paapuurin tvärssissä ja skaala 0,125 mpk. Tutkan vieressä radio, jossa soi Yle Suomi.

Tässä kuvassa on toinen tutkamme, jota käytän pääasiassa merenkulkuun. Sen päällä kalastusvalvonnan VMS-laitteen paneeli. Tälläkin laitteella voidaan myös tarvittaessa lähettää hätäkutsu satelliitin välityksellä. Tutkan vieressä on kahdella taajuudella toimiva kaikuluotain. Kuvassa käytössä kuitenkin vain toinen, 200 kHz taajuus, ja pohja zoom. Veden syvyys on 45 m ja zoomattu alue 5 m pohjasta. Toinen taajuus on 28 kHz ja se on erinomainen pohjan laadun tarkasteluun. Mutaa, savea, kalliota jne.  Etsin kuvaushetkellä silakoita pohjasta ja jotain näkyykin. Kaikuluotaimen päällä on polttoaineen kulutusmittari. Paritroolauksessa seuraamme toistemme käyttämää tehoa polttoaineen kulutuksen avulla. Kun löpöä menee sama määrä on vetokin tasainen.
Sähkötaulu mistä mm. kulkuvalot saadaan päälle. Sen vasemmalla puolella keltainen kannettava VHF-puhelin ja oikealla puolella satelliittipuhelimen luuri. Karttapöytää näkyy hieman sähkötaulun alapuolella.
Hydrauliikkaa ohjataan Huovarilla sähköisesti samaan tapaan kuin autonostureita ja samanlaisella laitteellakin, joka on kuvassa oikealla näkyvä sininen vekotin. Sen vasemmalla puolella näkyvä harmaa Mr. Robertson, mustanuppinen, on laite, jolla paattia yleensä ohjataan silloin kun autopilotti ei ole päällä. Ts. manöövereissä satamassa jne. Ratin oikealla puolella olevat kahvat liittyvät aluksen liikuttamiseen, punainen on kaasukahva ja mustilla ohjataan kytkintä. Alla näkyvän nappularivin avulla kytketään päälle ja pois kaikenlaisia pumppuja ja venttiileitä.
Kaikenlaisia laitteita on, mutta voi niin monta hienoa vehjettä vielä puuttuu. Kyllä elektroniikan valmistajat keksivät meille kalastajillekin kaiken aikaa uutta tarpeellista ja ostettavaa. On meillä telkkarikin, mutta se on tuolla pikkuruisessa messissä.

Ammattimiehet hoitavat hommansa

Kuinka tällaiset pienyrittäjät tulisivatkaan toimeen ellei olisi toisiakin asialleen omistautuneita yrittäjiä?

Kyröläinen Pekka Leskelä on aikaisemmissa päivityksissä mainitsemani hydrauliikkaguru. Hän kertoi minulle kuvailujeni perusteella missä ohjauksen vika piilee. Sain viallisen osan viedyksi hänen verstaalleen illalla viiden maissa. Hän korjasi Vickers-pumpun nopeasti, vaikka joutui vanhaan vekottimeen sorvaamaan uusia osiakin.

Kerran, noin vuosi sitten, Huovarin pussivinssi, eli se nosturi millä kalat nostetaan paattiin, meni epäkuntoon. Olin Pekan verstaalla hieman ennen puoltayötä ja aamulla vinssi oli taas paatissa paikallaan ja minä pääsin kalaan. Myöhemmin Pekka rakensi minulle kokonaan uuden entistä väkevämmän pussivinssin. Se vetäisi tarvittaessa koko paatin vaikka puun oksalle.

Varmaan monikaan 8-16 työssä käyvä ei voi ymmärtää miten ammatissaan ylpeät yrittäjät hoitavat hommansa; kelloa katsomatta.

Nytkin kello on yli puolen yön. Ohjaus on kunnossa ja aamulla päästään jatkamaan kalastusta. Yövedolle emme ehtineet, mutta sitähän voi koittaa seuraavana yönä. Yksi kollega on saanut hyvin silakoita yölläkin. Mikä taas merkitsee sitä, että kohta on kesä.

keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Remonttihommiin

Eilen mainitsin kiukuttelevasta ruorikoneistosta. Tänään sain hydrauliikkaexpertiltä ohjeen tulla maihin korjauttamaan yhden pumpun. Ilman sitä vaarana voisi olla ohjauskyvyn huononeminen merkittävästi, mistä seuraisi pahimmassa tapauksessa troolin rikoutuminen ja vaikka mitä muuta kurjaa.

Ei auta muu kuin ajaa maihin, ottaa osat irti ja mennä verstaalle korjauttamaan. Nyt höyrytään kohti Merimaskua.

Näitä sattuu. Toivottavasti saan vehkeet kuntoon ja päästään tekemään yksi yöveto ettei mene tämä vuorokausi ihan haaskuuseen.

 
Meillä on haamu ruorimiehenä. Se ajelee ihan omia reittejään

Trooli sekaisin

Voi, voi saatiin trooli sekasin laskettaessa. Jouduttiin vetämään se sisään takasin ja nyt aloitetaan päivää uudestaan. Ei ole ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään kerta kun näin käy.

Huovari parivetokaverin silmin

Bärbelin kippari Kimmo on napannut meistä muutamia kuvia.

Tässä 14.5 paritroolausta II päivityksessä kuvaamani tukholmalaisen ALCEDON sivuutus Bärbelistä kuvattuna
Täyttä höyryä kohti Kustavin Laupusta
Keula kyntää. Siis silakkaa on kyydissä


Huovari matkalla maihin luu hampaissa
 Kaikki kuvat Kimmo

tiistai 21. toukokuuta 2013

Otsa hiessä on sinun...

Tänään vedettiin troolia pitkin pohjaa. Meillä ei ole oikein kunnon tasasia pohjavetoalueita käytössä, joten vedon aikana saa olla tarkkana, Myssy pyörii päässä jä hikeä pukkaa otsalle kun troolia hyppyytetään kivien ylitse. Huovarin ruorikoneisto kiukuttelee ja se tuo vielä oman lisämausteensa tämän päivän kalastukseen. Apua on jo pyydetty tutulta hydrauliikkagurulta. Onneksi nykyään nämä kommunikaatiovälineet on olemassa.

Kannatti hikoilla, ihan kelpo saalis paattien perässä

maanantai 20. toukokuuta 2013

Sumua ja luonnonilmiöitä

Maaliskuun loppuolella kalastimme vielä turskaa Hanön lahdella. Pari päivää alueella oli sankan sumuista. Pikkulintujen muutto oli menossa ja yhtenä päivänä paatin valtasivat linnut. Olo oli kuin Hitchcockin elokuvassa.

Menimme maihin illalla pimeän tultua ja maissakin oli sumuista. Linnut eivät osanneet lähteä mihinkään vaan viettivät seuraavankin päivän paatilla. Osa oli niin huonossa kunnossa muutomatkan rasituksista että alkoivat kupsahdella kuoliaaksi.
Kottaraisia, peippoja, västäräkkejä

Lintujen valtauksen jälkeen meillä riitti pesemistä. Linnun p:tä oli kaikkialla.

Sumua merellä

Taas työmaalla ja silakoita etsimässä. Maisemia ei tänään katsella. Merellä on sumua ja näkyvyytä joitakin kymmeniä metrejä.
Sumua syntyy merelle usein näin keväisin lämpimän ilman kohdatessa viileää ilmaa vedenpinnassa.
Tutka on merenkulkijan tärkeimpiä apuvälineitä. Paperikartta, kello ja kompassi otetaan käyttöön siinä vaiheessa kun elektroniikka pettää.
Tutkan kuvaa. Huovari renkaiden keskellä. Vasemmalla näkyy Airismaa, meidän ja Airismaan välissä Bärbel. Pitkä viiva kaakolle päin on nopeakulkuisen aluksen jälki. Tutkan asetukset: North Up ( Pohjoinen ylhäällä), True Motion (alus liikkuu kuvassa)  1,5 mpk skaala

sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Paperitöitä

Pääsin kotiin eilen illansuussa. Saunan ja ilallisen jälkeen olinkin valmis menemään yöpuulle. Tänään on sitten aika käydä läpi viikon aikana sapuneita laskuja sekä tutustua muihin pienyrittäjälle kuuluviin konttoritöihin. Onneksi niitä nyt ei niin kauheasti ole. Aikaa pitäisi riittä perheellekin.

Eilen syötiin hiilostettuja silakoita, omalla murteellani halsterhailia ja hyviä olivat.