Tänään saatiin taas yksi, niin sanottu, etappi selvitettyä. Nyt on paatin pohjan lankut kokonaan kiilattu. Pohja on hiottu ja pintaan on vedetty primeri. Spaklaus vielä ja sen jälkeen onkin jäljellä pelkkää raakaa kuidutustyötä.
Alla olevista Jussin ottamista kuvista voi saada käsityksen kuiduttamisen työvaiheista. Se on oikeastaan aika ihottavaa puuhaa. Muovi ja kuidut tarttuvat vaatteisiin, käsineisiin ja välillä vähän työntekijöihinkin, eikä näin lämpimillä keleillä oikein umpinaisia vaatteitakaan jaksa pitää.
|
Lasikuitumatto on revitty reilun neliömetrin kokoisiksi arkeiksi. Käytämme 450 gramman mattoa, eli neliömetri painaa 450 grammaa. Ja se on tosiaan lasia. Aikaisemmin Ahlström Oy valmisti tälläistä mattoa Karhulassa. Nykyisin ne tulevat Kiinasta, tietenkin. Matto telataan polyesterihartsilla läpimäräksi. Me laitamme kolme mattokerrosta laminaattiin kerralla. Muovi kovettuu nopeasti ja työaikaa yhdellä alueella on reilut 15 minuuttia. |
|
Sen jälkeen, kun lasikuitumatot on laminoitu toisiinsa kiinni ja ne ovat vielä märkiä, laminaatti ilmataan sitä varten tehdyllä ilmaustelalla. Per työskentelee pienen ilmaustelan kanssa ja apupoika koettaa löytää kuvauksellista ilmettä. Tämä maton ilmaus on yksi laminoinnin tärkeimpiä työvaiheita. Runsaasti ilmakuplia sisältävä laminaattikerros vetää aikaa myöten itseensä vettä ja heikkenee. Iloiset töyhtöhyypiöt veneen alla. |
|
Esimmäisten kolmen kerroksen jälkeen laminaatti vielä naulataan runkolankkuihin kiinni. Käytämme 50 mm haponkestäviä kampanauloja jotka isketään naulaimella kiinni. Sen verran kovaa on lasikuidun ja tammilankun yhdistelmä, että tarvitaan normaalia korkeammalla ilmanpaineella toimiva naulain. Käytössä on noin 17 barin paine. |
|
Naulat on naputeltu. Vielä kaksi laminoinitikertaa jäljellä. Sen jälkeen on pohjassa 9 kerrosta ja kölin laidoilla 24 kerrosta. Yksi kerros on noin millin paksuinen. |
Meidän paatti sekuin nököttää telakassa. Alapuolellamme sen sijaan on jatkuvaa liikettä. Erikokoisia paatteja tulee ja menee.
|
Tässä nousee simrishamnilainen "KUNGSÖ" SIN 59 pohjan maalaukseen ja sinkien vaihtoon. |
|
Telakan toisen laivapuusepän Mats-Ollen Tess on pojan pesussa. |
Me ei Jussin kanssa muusta liikenteestä välitetä. Painetaan vaan töitä. Ei tänne olla maisemia katsomaan tultu. Pohja on nyt hiottu ja pölyä on korvissa, kurkussa ja silmissä. Hiuksista sojottaa eriskummallisia piikkejä. Päähän on tippunut polyesteriä ja se on laminoinut hiukset tikuiksi. Sakset esiin ja laikku päähän.
|
Kiilat on kilkuteltu paikoilleen ihan tuosta noin, parissa viikossa muiden töiden ohella. |
|
Pohjan hioja taitaa olla kahvi-, tai kuvaustauolla. |
|
Pohja on saanut primerin pintaan. |
|
Me käytämme styreenillä ohennettua polyesterihartsia primerina. Se tunkeutuu jonkin verran puun sisään jolloin laminoitavat kerrokset liimautuvat lujasti pohjaan kiinni. |
Parisen viikkoa vielä, niin eiköhän tästä jo sen jälkeen päästä vesille, toivottavasti. Täytyypä alkaa selvittelemään kalojen markkinatilanteita. Minne mennään ja mitä aletaan kalastamaan, sitten syksymmällä, kun illat pimenee ja säät kylmenee.