Täkkäri-jungmannin suu on messingillä. Itsepyydettyjä silakoita riittää kansilastiksi saakka. |
perjantai 7. kesäkuuta 2013
Tyytyväinen jungmanni
Keskiviikkoaamuna lähdettiin merelle. Nyt on perjantain aamupäivä ja keula on lopulta kohti Kustavia. Sitkeällä uurastuksella saatiin ihan kunnollinen lasti aikaiseksi. Jaakkokin sai vetää troolia saariston yössä useita tunteja.
Vapaavahti
Huovarilla ei eletä minkään tiukan vahtisysteemin mukaan, vaan kalastus ohjaa päivän rutiineja. Troolia vedettäessä yksi meistä, yleensä kippari, ohjaa paattia ja muilla on silloin vapaavahti. TV, DVD, Netflix, kirjat ja yhteydenpito kännykällä kotiväkeen, siinä yleisimmät ajanvietteet. Ja tietenkin ruokailu kuuluu olennaisena osana päivään ja kahvi, sitä juodaan paljon.
Jaakko ruorimiehenä |
Anatoli testaa toukokuun alkupuolella kypsymään laitettua voblaa (ks.12.5. blogipäivitys: Airistolla) |
Lepääminen on tärkeää: Meidän vuorokausirytmi on aikalailla sekainen, eli rytmiä ei ole, pikemminkin rytmihäiriöitä. Eräs vanhempi kalastaja huomasi tästä olevan myös etua. Kiinan matkalla hän ei kärsinyt minkäänlaisesta jetlagista muun matkaseurueen tavoin.
Jungmanni huilaa, laput korvilla, tietenkin |
Vapaa-aikaa voi käyttää hyödyllisestikin. Jaakko opettelee troolinperän sulkusolmua. |
torstai 6. kesäkuuta 2013
Hukkareissu
Maininki vaan meitä keikutti kun lähdettiin iltaseitsemän merisäiden jälkeen Isokarilta. Sumu laskeutui merelle ja jungmannikin tuli merisairaaksi. Siinä jo monta syytä miksi halusimme palata äkkiä saariston suojiin.
Kirjoitan muuten tätä päivitystä Kihdillä Kustavin länsipuolella puhelimellani, sillä samalla millä olen kuvannut kaikki blogin otokset. Nytkin olis videoleike Bärbelistä, vaan en osaa liittää sitä mukaan. Liitetään se myöhemmin. Pari tuntia vielä ja sitten ollaan tutuilla apajilla.
Lisätty 6.6. 10:05:
No niin, tässä se video:
Lisätty 6.6. 10:05:
No niin, tässä se video:
keskiviikko 5. kesäkuuta 2013
Turistina Isokarilla
Vanha meri eli maininki oli Selkämerelle tultaessa pienille paateillemme sen verran korkeaa, että päätimme poiketa muutamaksi tunniksi Isokarille.
Isokari on komea Kustavin kuntaan kuuluva majakkasaari. Saarella toimii edelleen luotsiasema ja kesäisin siellä järjestetään pienimuotoista matkailutoimintaa.
Isokari on tunnettu myös hienosta luonnostaan ja se on maamme parhaita paikkoja tutustua riskilään, erikoiseen merilintuun.
Isokarin majakka on valmistunut 1833 eli se täyttää tänä vuonna 180 vuotta. Majakan torni on liki 50 metriä korkea.
Merisäätiedotuksissa kuullaan päivittäin säätiedot Isokarilta. Tänään blogipäivityksen aikaan-
Isokari: Lämpötila 11 astetta, luoteistuulta 6 m/s, näkyvyys yli 20 km
Isokari on komea Kustavin kuntaan kuuluva majakkasaari. Saarella toimii edelleen luotsiasema ja kesäisin siellä järjestetään pienimuotoista matkailutoimintaa.
Bärbel ja Huovari Isokarin satamassa |
Riskilät pesivät Isokarin aallonmurtajissa |
Isokarin majakka on Suomen toiseksi korkein. Suomen ja Pohjoismaiden korkein majakka on 52 metrinen Bengtskär |
Näkymä Isokarilta Selkämerelle. Laiva horisontissa odottaa ankkurissa pääsyä Uuteenkaupunkiin. |
Isokari: Lämpötila 11 astetta, luoteistuulta 6 m/s, näkyvyys yli 20 km
Maailman ympäristöpäivä
Aamu-uutisisssa kerrottiin, että tänään on maailman ympäristöpäivä. YK:n lanseeraaman päivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota ympäristökysymyksiin.
Me ammmattikalastajat olemme ainoa - tai sanoisinko viimeinen - ammattikunta Suomessa, jonka toimeentulo on täysin ympäristön kunnosta riippuvainen. Kalastamme nopeimmin uudistuvia luonnonvaroja. Luonnon vesissä tapahtuva kasvun ihme antaa meille työtä ja toimeentuloa. Puhtaat, hyvässä kunnossa olevat vedet tuottavat riittävät kalakannat joiden varaan uskallamme rakentaa elämämme. Ammattimme harjoittamiseen ei tarvita lannoitteita, ei kaivamista, maan muokaamista eikä kiinteitä rakennelmia. Sen jälkeen kun ammattikalastaja on poistunut apajaltaan, hänen jälkeensä jää vain paatin peräaalto joka häviää hetkessä näkymättömiin. Paatin mukana maihin kulkee kansantalouden kannalta lähes puhdasta tuloa: palkkaa kalastajan tekemästä työstä.
Eikös tämmöisen ammatin harjoittaminen ole mitä parhain ympäristöteko ja päivän aiheeseen hyvin liittyvää toimintaa? Olen kuullut puhuttavan, että saaliimme mukana merestä poistuu - ja näin saamme uudelleen kiertoon - huomattavia määriä ravinteita joita ihmiskunta on sinne johtanut mm. viemäri- ja prosessivesien mukana.
Huovari viettää tämän vuoden ympäristöpäivää Selkämerellä.
Me ammmattikalastajat olemme ainoa - tai sanoisinko viimeinen - ammattikunta Suomessa, jonka toimeentulo on täysin ympäristön kunnosta riippuvainen. Kalastamme nopeimmin uudistuvia luonnonvaroja. Luonnon vesissä tapahtuva kasvun ihme antaa meille työtä ja toimeentuloa. Puhtaat, hyvässä kunnossa olevat vedet tuottavat riittävät kalakannat joiden varaan uskallamme rakentaa elämämme. Ammattimme harjoittamiseen ei tarvita lannoitteita, ei kaivamista, maan muokaamista eikä kiinteitä rakennelmia. Sen jälkeen kun ammattikalastaja on poistunut apajaltaan, hänen jälkeensä jää vain paatin peräaalto joka häviää hetkessä näkymättömiin. Paatin mukana maihin kulkee kansantalouden kannalta lähes puhdasta tuloa: palkkaa kalastajan tekemästä työstä.
Puhtaat vedet ja ympäristö ovat Huovarin miehistön mieleen |
Eikös tämmöisen ammatin harjoittaminen ole mitä parhain ympäristöteko ja päivän aiheeseen hyvin liittyvää toimintaa? Olen kuullut puhuttavan, että saaliimme mukana merestä poistuu - ja näin saamme uudelleen kiertoon - huomattavia määriä ravinteita joita ihmiskunta on sinne johtanut mm. viemäri- ja prosessivesien mukana.
Huovari viettää tämän vuoden ympäristöpäivää Selkämerellä.
tiistai 4. kesäkuuta 2013
Vilkasta kanssakäymistä
Anatolin kanssa ollaan oltu miltei yhtäkyytiä pari kuukautta reisussa. Siinä alkaa jutut käymään vähiin. Nyt kun saatiin nuorimies paatille niin elämä tuntuu oikein vilkkaalta. Televisiossa pyörivät räiskintävideot ja onhan se mukavaa saada opettaa nuorempia ammatin saloihin.
oppilas ja opettaja |
Anatoli ja Jaakko seuraavat messissä räiskintäelokuvaa |
maanantai 3. kesäkuuta 2013
Remonttia ja troolisulkeisia
Kesäkuu aloitettiin oikein kunnon hikijumpalla. Vaihdettiin Bärbeliin vähän toisentyyppinen trooli, jonka kuvittelemme kalastavan paremmin aivan pinnasta.
Samaan aikaan Scanian huoltomies vaihtaa vesivahingossa hapettuneita sähkövehkeitä Huovarin konehuoneessa.
Aloitimme aamulla seitsemän maissa ja hommat saatiin valmiiksi iltaseitsemältä. Lähdimme samantien merelle ja varttia yli yhdeksän meillä oli jo veto päällä Airistolla.
Huovarin miehistöön on liittynyt uusi mies. Jaakko on meidän jungmanni. Hän on kesätöissä ja tuuraa kohtapuoliin kotiin lähtevää Anatolia opittuaan ensin vähän paatin rutiineja.
Troolia vedetään pois rummulta ja pakataan pois vietäväksi |
Scanian huolto. Huovarissa on Scanian 14 litrainen V8 |
Aivo ja Anatoli vetävät toista troolia Bärbeliin |
Huovarin miehistöön on liittynyt uusi mies. Jaakko on meidän jungmanni. Hän on kesätöissä ja tuuraa kohtapuoliin kotiin lähtevää Anatolia opittuaan ensin vähän paatin rutiineja.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)