Huovarin pyyntivarustusta
Leijat maissa. Painoa yhdellä leijalla on liki 600 kiloa. |
Silakkatroolin yläpaulaa kannattamaan kiinnitetään kuvan mukaisia pallonippuja. |
Vaijerivinssi on styyrhytin edessä täkillä. Troolivaijereita on kaksi ja ne ovat 450 m pitkiä. |
Troolivaijerit johdetaan pyydykseen ja mereen taavettien päissä roikkuvien isojen plokien kautta. Nyt kun ollaan lähdössä paritroolaamaan roikkuu toisen vaijerin päässä kettinkinippu. |
Styyrpuurin laidalla on ns tiukkausrumpu. Sen avulla saalis johdetaan troolin perään ennen tyhjentämistä. |
Silakkatrooli on tiukattu ja valmis tyhjennettäväksi |
Tällä vinssillä tonnin painoiset kalapussit nostetaan paattiin |
Nostoköysi kulkee puomin päässä olevan suuren plokin kautta. Köysi ja nostopussi menevät suojakaaren sisäpuolella. Näin varmistetaan ettei painava pussi kallista paattia aallokossa. |
Turskatroolia tyhjennetään. (kuva M.Remes) |
Turskat on nostettu täkille kalaholliin odottamaan perkausta. (kuva M.Remes) |
Turskankalastuksen aikana pakan alla on perkauskone, tuo keltainen vekotin. |
Perkauskoneelta turskat putoavat alumiiniseen väliholliin mistä ne noukitaan, lajitellaan ja jäitetään laatikoihin. |
Kalalaatikot ovat värikkäitä. Tuolla takana on myös jääholli missä on noin 2 kuutiota jäätä aina kalaan lähdettäessä. |
Kaitsu pakkaa saalista ruumassa. (kuva M.Remes) |
Vasemmalle eli paapuuriin sojottavalla pikkupuomila nostetaan pieniä taakkoja, vaikkapa laatikoitu saalis ruumasta maihin. |
Turskassalista lossataan. (kuva M. Remes) |
Silakanpyynnin aikana turskanperkauskone on maissa ja senkin viemä tila on kalahollina. Tilaa joskus tarvitaankin. |
Ruumakin on tyhjennetty kaikista laatikoista ja muista vekottimista. Keskellä ruumaa on yksi lastin liikkumista estävä pitkittäislaipio. |
Silakat lossataan paatista pumpulla. Kuvassa imuletku menee ruumaan. Kuvaa otettaessa ei oltu vielä ehditty viemään perkauskonetta maihin. |
Ensimmäisen luokan matkustusmukavuutta
Huovarin messiä ahterista keulaanpäin katsottuna. |
Pentrystä löytyy kaikki tarvittava, tai ainakin kaikki mitä on saatu mahtumaan. |
Tässä on kipparin työhuone. Elektroniikasta olenkin joskus keväällä kirjoittanut päivityksen. Sitä voi lukea tästä linkistä http://huovari.blogspot.fi/2013/05/huovarin-elektroniikkaa.html |
Raakaa voimaa
Tältä näyttää koneen etupää. Siellä on kaikenlaisia pumppuja sekä latureita. Konehuoneessa on lämmintä ja siellä kuivatetaan märät työ- ja sadevaatteet. |
Ja tältä paatti näyttää kuivalla maalla. |