Tämänkertainen postaus valottaa hieman kuvien avulla aikaa ennen blogikirjoituksia.
Ensimmäinen tapaaminen paatin kanssa Gotlannin Sliten satamassa alkusyksystä 2009. Paatin nimi oli silloin "BOKÖLAND" VY 76 |
Kauppasopimus allekirjoitettiin syyskuussa ja paatti on nostettu lokakuussa tarkastusta ja katsastusta varten telakkaan Gotlannin Herrvikissä. Kippari siinä ihmettelee mitä oikein tuli hankituksi. |
Tältä paatin styyrhytti näytti hankintahetkellä. Kunnostustyöt aloitettiin välittömästi. |
Styyrhytti kunnostuksen jälkeen. Kipparin veli Sami teki kaikki sähkötyöt ja mm suurin osa johdotuksista uusittiin. |
Kippari opetteli laivapuusepän taitoja ja lopputulos näytti tällaiselta. |
Kesän 2010 koittaessa paatti saatiin viimein rekisteröidyksi. Kalastussesonki oli kuitenkin jo ohi. |
Kesällä paatin kunnostusta jatkettiin ja se sai runkoonsa nykyisen värityksen. |
Vuoden 2010 alkusyksystä suunnattiin Simrishamniin turskanpyyntiin. Kaitsu oli silloin täkkärinä ja kuva on hänen ottamansa. |
Paatin täkki oli laitettu tällaiseen muotoon. Alkuun turskat perattiin käsin. |
Kaitsu, puukko ja turskat saavat kyytiä. |
Tässä parannetaan pyydystä. Turskankalastus piti opetella ihan alusta asti. |
Simrishamnin Sonne toimi meidän mentorina ja opasti meitä turskanpyynnin saloihin. (kuva M.Remes) |
Saaliit paranivat pikkuhiljaa Sonnen kipparoidessa paattia. |
Loppusuksystä päätettiin asentaa turskanperkauskone paattiin. Työ tehtiin Bornholmin Tejnissä. Tässä oikea laivapuuseppä töissä. Ruuman luukku sijoitettin uuteen paikkaan. |
Asennustyöt ovat loppuvaiheessa. Tonyn kanssa mietitään viime hetken fiilauksia. |
Tältä täkki näyttää turskarikauksella vieläkin. Saatiin siitä kerralla hyvin toimiva. |
Joskus on saatu kalaakin. Toivottavasti turskan hinnat nousevat tulevaisuudessa. Ne ovat olleet viime aikoina kovin alhaalla ja pyynnin kannatavuus on ollut sen vuoksi kyseenalaista. |
Bärbel tuli Suomeen keväällä 2011 ja aloitimme silakan paritroolauksen toukokuussa 2011 |
Särkänsalmen kalasatatama Tapaninmyrskynä 2011 |
Silakanpyyntiaikeissa Airistolla tammikuussa 2012 |
Välillä on käyty Simrishamnissa turskanpyynnissä. (kuva M.Malin) |
Telakkakäynnit kuuluvat paatin kunnossapitoon. Jari riveää paatin pohjaa Herrvikissä. Nythän tämä työ on jäänyt historiaan. Paatin runko on päällystetty lasikuidulla kokonaan. |
Talvitelakointi Bornholmin Tejnissä |
Tässä oiotaan jäiden runtelemaa potkuria Tejnissä tammikuussa 2013. |
Vielä varhaisemmasta historiasta pari mainintaa tähän loppuun. Paatti rakennettiin kalastaja Erik Edvarsssonille Ruotsin Karlshamnissa Väggavarvetin telakassa vuonna 1979 ja sai silloin nimekseen "SCANÖ" SG11. Myöhemmin se on ollut nimeltään mm. "MIVA" SG 74, "TELLUS AV BUA" VG 102, uudelleen "SCANÖ" VK 190 ja viimeksi entisessä kotimaassaan "BOKÖLAND"VY 76
Nyt toivotaan tämän talvenselän pikaista taittumista. Töihin pitäisi joutua. Kalaa ei saada kotona makaamalla eikä blogia päivittelemällä.