torstai 23. tammikuuta 2014

Talvi selätti

Tammikuun alku oli poikkeuksellisen lauha. Sitten tulivat pakkaset. Ei ne nyt niin kovia olleet, mutta taisivat olla tehokkaita. Suurin osa meidän pyyntivesistä alkoi jäätyä vauhdilla ja lopulta kävi niin, että Airistoa lukuun ottamatta muut alueet jäätyivät umpeen. Kulkeminen Airistolta Laupusiin muuttui vaikeaksi ja niin kalastus jouduttiin lopettamaan ja vetäytymään uuninpankolle talviteloille.

Tälläiseltä kulkuväylä näytti maanantai-iltana
Aiempina vuosina Huovari on lähtenyt turskanpyyntiin eteläiselle Itämerelle. Viime talvi oli raskas siinä mielessä, että suurin osa ajasta meni tuulta pidellessä. Saaliit olivat heikkoja ja turskan hinta huono. Kalastuksessa ei voi katsoa taaksepäin, ja merelle pitäisi mennä ja uskoa tulevaan. Mutta nyt tuli tehtyä näin: Paatti jäi Laupusiin talvehtimaan. Toivotaan, että talvesta tulisi lyhyt ja lauha ja kevät koittaisi pian.

Siinä jököttää työmaa laiturin päässä. Kyllä paatissa aina pientä laittoa riittää. Eiköhän jo ensi viikolla Jussin kanssa aloiteta. Pidetään nyt muutama päivä matalampaa profiilia. Tosin tänään jo Scanian asentajan kanssa pieniä huoltotöitä tehtiin..

maanantai 20. tammikuuta 2014

Vahinkoja sattuu

Eilinen päivä meni vähän päin Brinkkalaa. Vedettiin troolia pitkin pohjaa. Nurmon saaren kohdilla on sellainen 50 metrin kuoppa ja saaren kärjessä aika ulkona kaakon suuntaan vain pari metriä vettä. Niillä kohdin pitää tehdä yli 90 asteen kurvi. Tämä meidän pieni "yhdistelmä" on kaikenkaikkiaan reilusti yli 100 metriä leveä ja kolmisensataa metriä pitkä. Kaksi paattia, vaijereita, ketjunippuja ja trooli. Monta kertaa siitä on menty, mutta eilenpä trooli nappasi kallionsyrjään kiinni. Bärbelin ruorissa Aivo sanoi, että vähän nykäisi. Mihin Huovari kuittasi, että joskus on meilläkin vähän kettinippu siinä nykäissyt. Hetken kuluttua Bärbel syöksähti Meitä kohti vauhdilla ja vauhti toppasi. Trooli oli kiinni pohjassa.

Tuollaisessa tilanteessa ei paljon valokuvailla. Muistoksi jää kuitenkin melkoiset kiemurat plotterin kartalle. Ne on nuo ohuen keltaisen viivan silmukat kuvan keskellä. Muut keltaiset viivat ovat Huovarin aikaisempien vetojen trackejä, eli jälkiä missä paatti on troolinvedon aikaan kulkenut.
Nyt on saatu trooli irti pohjasta. Kalojakin tuli sentään liki 16 tonnia. Trooli meni kyllä remonttiin. Sitä revittiin sitten yöllä satamassa maihin.
Tämä alkaa jo muistuttamaan talvimerenkulkua. Aamuinen otos, apajille menossa.