lauantai 9. elokuuta 2014

Lauantain askareita

Kippari on vielä puoliksi liikuntakyvytön. Ainakin sen verran, että rankemmat työt saivat jäädä tältä päivältä. Jussi sen sijaan painaa paatin kimpussa täyttä häkää. Nyt hän hioo viime kesänä kuidutettua pintaa auki parinkymmenen sentin verran.  Aukaistun pinnan päälle aletaan laminoimaan uutta lasikuitumattoa  lomittain siten, että saumasta ja laminaatista tulee tasaisen vahva.


Kasvihuoneessa on kuuma ja pirun pölyistä
Onneksi mereltä tulee edes vähän. Hiomapölystä osa sentään lentää tuulen mukana, vaikka aikailla sitä jää hiojankin päälle

Paatin runkolinjat näkyvät selvästi. Tummempi alue on ollut pellitettynä. Samalle alueelle leivotaan paksumpi laminaatti, jonka pitäisi sietää jäitä paremmin.
Sillä aikaa, kun Jussi hioo paattia on kippari valmistanut vähän syötävää, huoltanut työkaluja ja huininut pitkin rantoja. Eilisen ohjeen mukaan liikkua pitäisi, vaikka vähän varovasti. Tuli tehtyä pieni laituri- ja allonmurtajakierros


Simrishamnin keskustaa ulomman aallonmurtajan harjalta katsottua. Näkymä länteen.
Majakka, näkymä kohti etelää
Sataman sisääntulo ei ole, etenkään pimeällä ja kovalla itätuulella, mitenkään kovin leveä. Näkymä pohjoiseen, idässä on vain avomerta.
Ulomman ja sisemmän aallonmurtajan välistä pääsee huvivenesatamaan.
Aallonmurtajan suojiin on viime syksynä rakennettu sievä katos lintumiehille. Ei vissiin pyssy- vaan kiikarisellaisille

Mikäs tuolta on lintuja tiiraillessa.
Lokki näkyvissä
Pikkulinnutkin on keväällä käyttäneet suojaa hyväkseen.
Sillä aikaa, kun kippari haaveilee lintujen bongaamisesta työt jatkuvat keskeytyksettä telakalla.
Lagunan kimpussa painetaan edelleen kahdessa vuorossa
Ja Huovarillakin työt jatkuvat. Toivottavasti jo huomenna päästäisiin täydellä kahden hengen miehityksellä töihin käsiksi.


perjantai 8. elokuuta 2014

yrittäjän arkipäivää

Pienyrittäjän pitäisi pitää huoli kunnostaan ja terveydestään. Huovarin kippari ei ole päästänyt itseään ihan rappiolle ja harrastaa jopa joskus vähän liikuntaakin. Sauvakävelyä, ensialkuun pimeällä; mutta nyt kehtaa jo päivälläkin. Painoa on hieman liikaa, mikä lienee aika yleistä yli kuusikymppisillä. Ei kuitenkaan kohtuuttomasti: painoideksi on 27,5. Ruokakin sisältää vihanneksia ja tietenkin kalaa. Telakassa olessa kalaruuat on jääneet kuitenkin vähän vähemmälle
Paatilla on edelleen ollut menneillään kiilojen hakaaminen ja kölin kuidutus, missä on pitänyt kiipeillä telakkavaunun tukien yli päivät pitkät ja olemme telanneet suunnileen 140 neliömetriä lasikuitumattoa köliin. Telaa käsitellään tietysti oikealla kädellä niinkuin vasaraakin. Kiilaminen on tapahtunut vielä suuremmaksi osaksi selkä kaarella ylöspäin. Toissapäivänä kroppa antoi jo pieniä merkkejä ja sitten eilen iltapäivällä alkoi koko ukko hyytyä. Iskiashan se. Tänään ei enää päässyt kunnolla liikkeelle. Ei vaikka kuinka yritti. Vasen jalka ei meinaa ottaa millään alle ja kipuakin on silleen, sanoisinko vaikuttavasti.

Onni onnettomuudessa. Kömmin kaikesta huolimatta aamulla työmaalle. Ajattelin, että jospa tuo antaisi periksi. Aika surkeaa laahustamista. Seppä Ragnar tekee keikkaa telakalla ja naureskeli meikäläisen laahustamista. Ei tämä iskias mikään naurun paikka ole, etkö ole itse kokenut? Ei ollut, mutta hänen vaimonsa on hieroja ja osaa hoitaa tuollaisia vaivoja. Soitettiin samantien Brittille. Ensimmäinen asiakas oli tulossa reilun tunnin päästä. Ragnar lainasi autoaan ja hampaat irvessä ajelin vastaanotolle samantien. Aika pahasti oli kaikki paikat selässä jumissa ja iskiashan se pahin vaiva. Seuraavan kerran saan hoitoa sunnuntaina ja tänään sain ohjeeksi hankkia selän tukivyön. Makaamaan ei saa jäädä, istuminenkin on pahasta. Pieni liikunta tekee hyvää. Tätäkin kirjoittelen seisoaltaan.

Telakassa olevan troolari Lagunan kippari kertoi, että heidän paatissa jokaisella on paikallisesta urheiluliikkeestä hankitut selkätuet. Ei kun pyörän selkään ja kohti keskustaa. Siitä ei tullutkaan mitään. Vasen jalka ei tykännyt pyörällä polkemisesta yhtään. Meinasin kurvata suoraan satama-altaaseen, kun oikein vihloi. No, sen jälkeen sai pyörä toimia rollaattorina ja lähdin laahustamaan kohti keskustaa. Apu oli kuitenkin taas lähellä. Troolari "LINZY":n (SIN 37) kippari Stig oli paatillaan satamassa ja kysyi, mihinkäs Suomipoika kiiruhtaa? Kerroin asiani ja hän heitti minut ystävällisesti kaupungille ja niin sain tukivyön. Kiittelin Stigiä ja tämä nauroi päälle: Ei kestä, on ilo nähdä joskus joku, joka on vielä huonommassa kunnossa kuin itse olen. Heko heko.

Jussi joutuu nyt tekemään kaikk työt ja kippari senkuin pomottaa. Ei ole helppoa kenelläkään.


maanantai 4. elokuuta 2014

Lontoolainen kaunotar Simrishamnissa

Eilen illalla töitten jälkeen tuli tehtyä pieni kierros kaupungilla. Kesämeininkiä kestää vielä parisen viikkoa ja sen jälkeen alkaa kaupunki hiljenemään. Nyt on mentävä, jos ihmisvilinästä pitää.

Meidän vakiolaituripaikalle, turistitoimiston eteen, on kesäksi laitettu pieni kelluva laituri. Siinä loikoili Lontoolainen kaunotar hitaasti keinuen.

Upea kuunari, tuon kyytiin tekisi mieli.
Pukspröötilläkin on mittaa pienen purren verran



Styyrpuurin laidalla on oikea merkinantotykki
"DANISH BETTY" on kaunottaren nimi ja kotisatama London. Rakennusvuosi 1895.
Valkoisen purjelaivan nimi on "SHALOM". Nimi ja purjeen viesti kertovat millä asioilla se liikkuu. Etualalla on paikallisten "SARPEN". Se tekee turistipurjehduksia kesäisin.
 Linkki Sarpenin kotisivuille

Väkeä on kerääntynyt satamaan iltaa viettämään.
Maalliset houkutukset vetävät näemmä eniten väkeä. Storgatanin kuppilat on tulvillaan ruokailijoita. Måns Byckarer Bar och Matsal, Storgatan 8. Yksi suomalainen on stamgäst: Terrve Finnlandia, Mittä kuuluu.
Julistukset on julistettu ja tämäkin miehistö on päässyt vapaalle illan tummuessa.




sunnuntai 3. elokuuta 2014

Ensimmäinen työviikko takana. Mitä saatiin aikaan?

Huh hellettä, se tulee kuluneesta viikosta mieleen ensimmäiseksi. Niin ja puolalaiset iskelmät joiden sanoista ei saa mitään tolkkua, tietenkään.

Troolari Lagunaan tehdään suurta remonttia. Siihen asennetaan RSW- tankkeja ja jäähdytyslaitteita. Puolalaisia rautakouria on paatin kimpussa pitkälle toistakymmentä. Meidän kanssa samassa asuntolassa asuu aikamoinen kaarti puolalaisia. Lisäksi pihalla on kolme asuntokonttia, kaksi polakkia jokaisessa. Pitkää päivää tekevät ja osa vetää hitsisaumaa kahdessa vuorossa.

Työpäivä on takana, piw on paikallaan ja... ne puolalaiset iskelmät.
Telakalla tuntuu riittävän töitä. Paatteja nousee meidän taakse ja menee takaisin veteen.

"LAGUNA"  takana jo vedessä, onkipaatti "PELLE" ja hinaaja "CHARLIE" ylhällä slipissä.
Pelle on jo 105-vuotias. Se kuskaa kymmenien muiden paattien kanssa turistionkijoita Öresundissa. Paatti on ylhäällä katsastusta varten.

Jotain mekin ollaan saatu Jussin kanssa aikaiseksi. Pitkää päivää on tehty Huovarillakin. Illan tullen on hetki huokaistu ja sitten on uni maistunut. Viimein on päästy kuiduttamisessakin alkuun. Sitä ennen on tehty kaikenlaisia valmistelutöitä. On revitty irti kaikki riveet, poistettu läpivientejä, hiottu pohjaa, spaklattu, vedetty primeria pintaan, isketty kiiloja, varusteltu verstasta ja päästy, siis lopultakin tänään kuiduttamisessa alkuun.

Harmaa kontti paatin oikealla puolella on meidän verstas.

Puuseppä Per nostaa polyesterihartsia verstaaseen.
Lasikuiduttaja vetää suojapukimia päälle.

Lasikuitumatosta revitään mittojen mukaan sopivan kokoisia paloja.
Paatin pohja pitää hioa ennen laminointia ja hiomista riittä laminaattikerrosten välissäkin. Epätasaisuudet jättävät ilmaonkaloita laminaattiin ja se ei ole hyvä.

Ensimmäiseksi kuidutetaan köli. Tässä köliin on vedetty ohennettu hartsi primeriksi.

Ensimmäiset kaksi kerrosta laminaattia on paikoillaan. Köliin laminoidaan ensin 15 kerrosta mattoa. Sen jälkeen paatin alle isketään uudet klossit ja ne joiden päällä paatti nyt makaa poistetaan. Tämän jälkeen kuidutetaan vapautuneet klossien paikat. Pohjan kuidutus aloitetaan sitten kölin sivusta. Pohjaan tulee 10 kerrosta mattoa jolloin kölissä on kaikkiaan 25 kerrosta eli noin 25 mm lasikuitua. Kölin laminaatista pitää tulla ertyisen vahva, että se kestää kunnolla tulevat telakoinnit laminoinnin murtumatta.
Työpäivän jälkeen on hyvä vetää hetki henkeä...

Nauttia hyvästä seurasta

ja, etenkin helteellä on hyvä juoda riittävästi.