torstai 20. elokuuta 2015

Työt edistyvät pikkuhiljaa

Tänään saatiin Jussin kanssa lasikuitutyöt tehdyksi. Pohja on korjattu ja keulakin keularautaa vaille valmis. Telakan seppä rakentelee raudat keulaan kymmenen millin rosteriplootusta. Vanha keularauta oli vähän mutkalla, kun paatti pamahti hinauksessa pari vuotta sitten kolmen solmun vauhdilla päin Simrishamnin laituria. Oli mennyt trooli potkuriin ja eräs kollega hinasi meidät rantaan vähän turhan vauhdikkaasti.

Kölivaurio on korjattu. Pari kerrosta gelcoatia ja siihen päälle vielä muutama maalikerros. Lauantaina sen pitäisi olla jo maalattukin valmiiksi.
Potkurissa oli pieniä ylimääräisiä tärinöitä. Yksi lapa oli vähän toisista poikkeavassa mallissa ja tässä sitä pakotetaan kylmiltään oikeaan muotoonsa.
Ollaan siis edistytty ja pysytty toistaiseksi aikataulussakin. Viikonlopuksi ollaan kehitelty vähän kesähuoltoon liittyviä sisätöitä. Nyt käydään kylillä katselemassa kesäkaupungin vilinää. So: Haetaan osuuskaupasta vähän evästä.

keskiviikko 19. elokuuta 2015

Tuulta, töitä ja yhteysongelmia.

Kova itätuuli pysyy voimissaan. Viimeisen ennusteen mukaan tuuli moinaisi ensi yön aikana. Vaikka sää on ollut aurinkoinen emme ole pääneet lasikuitutöihin kunnolla käsiksi. Eilen ei meinattu pysyä telineillä tuuulen oikein riepotellessa. Kaiken kukkuraksi ilmassa on koko ajan hienoa merivesisumua aaltojen pärskiessä muutaman kymmenen metrin päässä jyrkkään aallonmurtajaan. Kaikki on kosteana kuin sateella. Jonkinlaiseen alkuun sentään päästiin aamulla hivenen tyynemmässä säässä. Iltapäivällä se friskasikin taas oikein kunnolla.

Tuollainen metrin pätkä jäi viime vuonna keulatievistä kuiduttamatta. Laiskuus, tyhmyys, nuukuus vai mikä. No vettähän sieltä on tihkunut keularuumaan aina kun keula on ollut syvemmällä. Ei paljoa mutta harmittavasti. Korjataan nyt sekin, kun kerran täällä ollaan.
Suomi nousuun

Kyllä nämä nettiyhteydet, sähköiset kalastuspäiväkirjat ja muut vehkeet ovat sitten mainioita. Niillä on selvästi kansantaloutta piristävä vaikutus ja ne tosiaan työllistäväkin oikein rattoisasti. Työllistävät siis silloin, kun yhteydet ei pelaa niinkuin pitäisi.

Otettiin joskus loppuvuodesta käyttöön sellainen kalastusvalvonnan sähköinen kalastuspäiväkirja. Toimiakseen kunnolla se vaatii 4G yhteyden. Arvatkaas onkos sellaista merellä kun ei ole edes 3G:tä eikä aina edes 2G:tä. Ensin hermostuttiin koko ohjelmaan ihan totaalisesti. Mikään siinä ei toiminut. Alettiin sitten tekemään yhteistyötä ohjelmiston kehittäjien kanssa, niinkuin monet muutkin kollegat. Tähän mennessä yhteys- ja ohjelmavikoja on puitu tekstiviesteillä ja sähköposteilla reilusti yli sata kertaa. Puhelimessakin on puhuttu tuntikausia. Yhden päiväkirjaohjelmiston mukana tulleen tietokoneen kovalevy on poksahtanut jne jne.

Pelkkä mokkula ei enää riittänyt yhteyksien takaamiseksi. Hankittiin kunollinen reititin ja sen mukana wifi paatin muille laitteille. Kas kummaa, meni vaan huonommaksi. Nykyajan laitteet eivät enää tunnista 2G verkkoa oikeastaan ensinkään ja Saaristomerelläkin ollaan aika suuri osa ajasta sen armoilla. Yhteyden hävittyä mokoma reititin ei enää löytänyt muitakaan verkkoja ennen useita käynnistyksiä. Vaihtoon koko härveli. Kokeiltiin toista operaattoriakin, joka myi hyvää kattavuutta ja nopeutta edullisesti. Sama vika: oli vain 3G ja 4G mikä tarkoitti suuria jatkuvia yhteyden katkeamisia. Halusin purkaa sopimuksen ja se onnistuikin. Tekninen tuki totesi, että 74 prosenttia liittymän aukioloajasta se oli ilman toimivaa yhteyttä nettiin.

Hommattiin kahdella isolla ukoisella antennilla varustettu uusi reititin. Siinäkin ongelmana pelkkä 3G ja 4G yhteys. Antennien ansiosta yhteydet pelasivatkin hyvin koko kevään.

Reititin nököttää tuossa keskellä GPS vastaanottimen ja Sailorin GMDSS puhelimen välissä.
Reitin siis pelasi oikein hyvin ja käytössä on ollut telia soneran liittymä, jossa samat hinnat pohjoismaissa. Tultiin tänne Ruotsinmaalle. Gotlannin ja Öölannin kuuluvuusalueet selvitiin hienosti Saattin postauskin mainiosti Kalmarista. Sen jälkeen, kun yhteys katkesi Hanön lahdella sitä ei ole saatu toimimaan. Ei sitten millään. On jonotettu Soneran asiakspalvelussa. On istuttu useampi tunti laitetoimittajan kanssa puhelimessa kokeilemassa erilaisia versioita. Paatin tietokone saa yhteyden nettiin iPhonen kautta, Telian prepaid mokkulalla, mutta ei sillä hienolla reitittimellä vaikka kentät ja singnaalit ovat mitä parhaimmat.

Nykytekniikalla on siis merkittävä työllistävä vaikutus. Tosin mitään hyötyä mokomasta työllistymisestä ei ole kenellekkään, paitsi että Suomen kansantuote kasvaa kohisten.

Tämä ja edellinen postaus on tehty vanhalla läppärillä ja saadaan käyttää toistaiseksi telakan wifiä.

maanantai 17. elokuuta 2015

Simrishamn, loppukesä ja täällä taas

Troolari Huovari on viettänyt paljon aikaa täällä Simrishamnissa. Heti tulee tuttuja katsomaan, että muuttolinnut on sitten saapuneet. Ja tällä kertaa tuotiin kunnon kesätuulikin mukanamme. Utklippanin jälkeen alkoi tuuli nousemaan ja Hanön tuulimittarissa puuskat olivat kovimmillaan 19 sekuntimetriä. Onneksi tuuli oli meille myötäinen ja saatiin surffailla komeasti kasvavassa aallokossa. Videolla vähän surrfailua, vaikka ei siitä oikein mitään todellista kuvaa saa.



Satamaan sisäänajon olisi joku voinut kuvata, mutta silloin oli jo pimeää. Oltiin maissa iltayöstä puoli yhdentoista tietämissä. Pestit kiinni ja miehistö nukkumaan.

Tänään kuvatusta videopätkästä voi saada vähän käsitystä siitä miltä sataman suulla näyttää tuulisella säällä.

Aamulla herättiin aikaisin ja kymmenen jälkeen aamupäivällä paatti olikin jo ylhäällä. Nyt pitäisi selvitä paljon vähemmällä viime kesään verrattuna.

Tämä näyttää tutulta. Näin on viime kesät menneet.
Tony pesee paskaraitaa, siis vesilinjaa. Muuten pohja olikin puhdas.
Viime talvena tuli etsittyä yhtä matalaa, mikä sitten löytyikin. Löytyi oikein kunnolla. Hyvin alkoi joulukuu. Linkissä joulukuun ensimmäisen päivän postaus

Muunmuassa tuon takia sitä ollaan taas telakassa. Töitä kyllä saa, kun oikein yrittää. Eikös niin väitetä?
Metrin verran se kallio sai kölinsyrjää rikotuksi. Ei kovin paha.
Ja Jussille töitä riittää. Tässä hän hioo huonoksi mennyttä laminaattia pois.

sunnuntai 16. elokuuta 2015

Kalmarsundet - Kalmarin salmi

Aika moni on koulussa historian tunnilla kuullut Kalmarin Unionista. Nyt ollaan tarinan alkulähteillä.

Sillalla riittää mittaa

Purjeveneet ajaa koneella. Ränni on kapea tuuli suoraan vastaan ja virtaakin liki solmu.

Joskus olen ajellut sillan yli autolla. Se kyllä kannattaa, jos näillä seuduilla liikkuu.

Mereltä Kalmar näyttää tylsältä Satamalta. Todellisuudessa se on viehättävä pikkukaupunki.

Kalmarin linna on keskellä kuvaa. No, eihän siitä paljoa näy, mutta on se siellä.


Wikipedia Kalmarin Unionista

Ei käyty Kalmarin Unionissa tankkaamassa, eikä osallistuta voimamieskisaankaan, vaikka voimaa meissä Jussin kanssa riittää, tahdonvoimaa ainakin.

Kalmarinsalmi on silakalle tärkeä

Kalmarin voimamieskisat

Kalmarin Linnan kotisivut

Kalmarin linnan löytöjä