tiistai 7. lokakuuta 2014

Mitä tuulisessa satamassa tehdään öisin.

Eilen kerroimme miten tuulipäivää vietetään. Nyt on vuorossa hyvin valvotun yön tapahtumia.

Tuulen suunta pysyi vakaana idässä koko yön, mikä tarkoitti rytisevää yötä. Puoliyön maissa katkesi ensimmäinen trossi. Solmittiin ja laitettiin muutama lisää. Myöhemmin meni vielä kaksi poikki. Sen jälkeen laitettiin kone käyntiin ja annettiin vähän vetoa jolloin rytkyminen väheni. Katkeilevat trossit aiheuttaa sataman pahimmillaan liki metrinen mainiki ja veden nousu ja lasku kaiken aikaa. Trosseja ei saa tiukalle ja jossain vaiheessa paatti nykäisee oikein kunnon vauhdin pitkin laiturin reunaa. Silloin rytisee. Jouduttiin sitten pitämään trossivahtia koko yö. Torkuttiin vuoronperään, niin se yö meni.

Yön jäljiltä löytyy katkenneita trosseja
Kaiken kaikkiaan kolme trossia meni yön aikana poikki.
Ja tuulipäivää vietetään tänääkin. Oikeastaan tuulen pitäisi vielä nousta puuskissa liki kahteenkymmeneen sekuntimetriin. Suunnan pitäisi kuitenkin muuttua hieman suotuisammaksi kaakon kautta etelään. Toivottavasti huomiseen mennessä helpottaa sillä kotimatkan lennot on jo varattu.

Tuleepahan tuulipäivän ratoksi harjoiteltua videoklippien siirtämistä blogiin. Lataaminen kestää vielä tuhottoman kauan. Ehkä jossakin vaiheessa keksin miten sekin saadaan tapahtumaan nopeammin. Alla klippi aamupäiväisestä rytkytyksestä.



Merivartiosto ja meripelastusseura harjoittelevat. Saavat vähän aitoa tuntua harjoitukseensa, vaikka ovatkin turvallisesti satamassa.

6 kommenttia:

  1. Löytyisköhän teidän käyttämille trossiköysille kumivaimentimia? Tai voisiko trossi olla ohuempaa jos siinä olisi joustoa?
    Ovat ainakin pienemmissä paateissa todella hyviä kun vaimentavat pois sen terävän loppurykäisyn. T. Latosaaren Affena

    VastaaPoista
  2. Asiaa kun enemmän pohdin niin trossin takoitushan on pitää se noin parinkymmnen tonnin massa paikallaan suhteellisen suojatulla laituripaikalla.
    Silloinhan systeemi voisi olla kaksitasoinen: Primääri olisi ohuemmat trossit vaimentimineen, sekundääri olisi se vanha, tuttu paksu trossi varmistuksena.

    En tiedä teidän kannen layoutista, että voisitteko vetää sen primääritrossin jonkun ison plokin kautta ja saada plokiin sitten joustoa? Nyt näyttää että on vain teräspollari vastaan teräspollari ja se on kovaa kyytiä siinä välissä olevalle köydelle.
    T. Affena

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän enemmän on massaa; noin 70 tonnia, trossit on 40 millistä 8 X letitettyä danlinea. Ongelma tuossa laituripaikassa on se kova merenkäynti.Kaikilta niitä katkeilee.

      Poista
  3. Nykyiset trossinne katkoo se viimeisten millimetrien äkkipysähdys (Vanhoja Tekun hihavakioita käyttäen murtolujuus pitäisi olla vähintään 250 tn).

    Kuten sanoit niin kaikilta katkeaa trosseja. Mutta, voisitteko Te olla fiksuja ja kehittää systeemin, jossa on sekä joustoa että turvallisuutta. Primääri/sekundääri-konsepti voisi olla tie parempaan tulevaisuuteen. Tai jotain muuta mikä tulee mieleen.

    T: Affena

    VastaaPoista
  4. Tsemppiä sinne ruottin maalle!

    Micu

    VastaaPoista
  5. Liian lyhyet narut, laittakaa ensi kerralla pidemmät trossit, niin ei katkea. Klyyssit kun vielä rasvaa, niin ei hankaudukaan poikki. Klyyssien kohdalle voi pahassa paikassa vielä kietaista pressunpalan narun ympäri ja siihen reilusti rasvaa, sekä ulko- että sisäpuolelle. Pressunpala kiinni nippusiteillä ja jesarilla trossiin.

    VastaaPoista