Tämänkertainen postaus valottaa hieman kuvien avulla aikaa ennen blogikirjoituksia.
Ensimmäinen tapaaminen paatin kanssa Gotlannin Sliten satamassa alkusyksystä 2009. Paatin nimi oli silloin "BOKÖLAND" VY 76 |
Kauppasopimus allekirjoitettiin syyskuussa ja paatti on nostettu lokakuussa tarkastusta ja katsastusta varten telakkaan Gotlannin Herrvikissä. Kippari siinä ihmettelee mitä oikein tuli hankituksi. |
Tältä paatin styyrhytti näytti hankintahetkellä. Kunnostustyöt aloitettiin välittömästi. |
Styyrhytti kunnostuksen jälkeen. Kipparin veli Sami teki kaikki sähkötyöt ja mm suurin osa johdotuksista uusittiin. |
Kippari opetteli laivapuusepän taitoja ja lopputulos näytti tällaiselta. |
Kesän 2010 koittaessa paatti saatiin viimein rekisteröidyksi. Kalastussesonki oli kuitenkin jo ohi. |
Kesällä paatin kunnostusta jatkettiin ja se sai runkoonsa nykyisen värityksen. |
Vuoden 2010 alkusyksystä suunnattiin Simrishamniin turskanpyyntiin. Kaitsu oli silloin täkkärinä ja kuva on hänen ottamansa. |
Paatin täkki oli laitettu tällaiseen muotoon. Alkuun turskat perattiin käsin. |
Kaitsu, puukko ja turskat saavat kyytiä. |
Tässä parannetaan pyydystä. Turskankalastus piti opetella ihan alusta asti. |
Simrishamnin Sonne toimi meidän mentorina ja opasti meitä turskanpyynnin saloihin. (kuva M.Remes) |
Saaliit paranivat pikkuhiljaa Sonnen kipparoidessa paattia. |
Loppusuksystä päätettiin asentaa turskanperkauskone paattiin. Työ tehtiin Bornholmin Tejnissä. Tässä oikea laivapuuseppä töissä. Ruuman luukku sijoitettin uuteen paikkaan. |
Asennustyöt ovat loppuvaiheessa. Tonyn kanssa mietitään viime hetken fiilauksia. |
Tältä täkki näyttää turskarikauksella vieläkin. Saatiin siitä kerralla hyvin toimiva. |
Joskus on saatu kalaakin. Toivottavasti turskan hinnat nousevat tulevaisuudessa. Ne ovat olleet viime aikoina kovin alhaalla ja pyynnin kannatavuus on ollut sen vuoksi kyseenalaista. |
Bärbel tuli Suomeen keväällä 2011 ja aloitimme silakan paritroolauksen toukokuussa 2011 |
Särkänsalmen kalasatatama Tapaninmyrskynä 2011 |
Silakanpyyntiaikeissa Airistolla tammikuussa 2012 |
Välillä on käyty Simrishamnissa turskanpyynnissä. (kuva M.Malin) |
Telakkakäynnit kuuluvat paatin kunnossapitoon. Jari riveää paatin pohjaa Herrvikissä. Nythän tämä työ on jäänyt historiaan. Paatin runko on päällystetty lasikuidulla kokonaan. |
Talvitelakointi Bornholmin Tejnissä |
Tässä oiotaan jäiden runtelemaa potkuria Tejnissä tammikuussa 2013. |
Vielä varhaisemmasta historiasta pari mainintaa tähän loppuun. Paatti rakennettiin kalastaja Erik Edvarsssonille Ruotsin Karlshamnissa Väggavarvetin telakassa vuonna 1979 ja sai silloin nimekseen "SCANÖ" SG11. Myöhemmin se on ollut nimeltään mm. "MIVA" SG 74, "TELLUS AV BUA" VG 102, uudelleen "SCANÖ" VK 190 ja viimeksi entisessä kotimaassaan "BOKÖLAND"VY 76
Nyt toivotaan tämän talvenselän pikaista taittumista. Töihin pitäisi joutua. Kalaa ei saada kotona makaamalla eikä blogia päivittelemällä.
Kiitos, oli mielenkiintoinen päivitys.
VastaaPoistaHieno tarina HUOVARI sta.
VastaaPoistaMiksi kotisatama on Vironlahti?
Oletko Seppo Partanen kuuluisan Paratasen sukua Kotkasta?
t Kurre
Olen kotoisin Virolahdelta ja Viipurin Partasten perillisiä. En siis ole sukua Kotkan Partasille, mutta isäni oli Keijo Partasen kanssa samaan aikaan sotaväessä ja he tunsivat toisensa. Olen ollut pikkupoikana lohisiimoilla muistaakseni AHTI III:sella Isän ja Keijon kanssa.
PoistaKotkan Partasilla oli 80-luvulla NIINA troolari. Työskentelin siihen aikaan helsinkiläisessä Kalakomppania Oy nimisessä kalatukkuliikkeessä ostajana ja NIINA toimitti meille lohia. Esa-Pekka kalasti Niinalla. Siinä toinen yhtymäkohta kotkalaisiin kaimoihin.
Loistavaa kerrontaa ja kuvitusta! Kiitos!
VastaaPoistaPs. Jospa illan kova luoteistuuli avaisi jäistä Saaristomerta troolin vetoon? =)
Peimarin Paroni
Onko tietoa, onko keulan "kate" ja perän terästerassi olleet alusta asti vai lisätty jossain vaiheessa ? Anteeksi väärät termit, mutta kun ei oikeista ole tietoa.
VastaaPoistaKeulapakka eli hvalbakk ovat olleet tietääkseni valmistumisesta saakka. "Peräkontti" on tehty myöhemmin samalla, kun troolirumpu on siirretty styyrpuurin laidalta ahteriin.
PoistaOlisko se kuitenkin valaskansi?
PoistaEn ole sellaista suomeksi kuulluut. Pakasta aina puhutaan ja se tulee tietty ruotsinkilelestä, bakk.
PoistaMerimieslangisanakirja: pakka=keulakoroke
Pakka on se keulan "oikea" kansi ja tää valas siinä päällä. Se myrskysuoja, mikä lienee saanut nimensä siitä muodosta. Pakkahan on yleensä muissa, paitsi Huovarin tyyppisissä troolareissa vähän korkeammalla.
VastaaPoistaSeilin sääksikameran mukaan kesä tullut. Ainakaan jäitä ei kuvassa näy.
VastaaPoistaJoo kyllähän tuolla jo nuottaa mahtuu vetämään. Tuuli hieman kiusana tänään.
VastaaPoistahttp://saaristomeri.utu.fi/osprey/
Peimarin paroni