Tiistaina palattiin Simrishamniin. Eileinen päivä meni vielä pienissä remonttihommissa, laitettiin uusi 50 metrinen ankkurikettinki ja sille pari rullaa ja muuta pientä. Tänään päästiin lopulta valmistautumaan turskanpyyntiä varten.
|
Tässä nostetaan styyrpuurin leijaa paikoilleen. Leijat levittävät troolin meressä. Nämä ovat ns. pohjaleijat joita käytetään turskan pohjatroolauksessa. Nuo ovat 66 tuumaiset Thyborön nr 11 leijat. Ne painavat 421 kg kappale ja pinta-alaa niissä on 2,25 neliömetriä. |
|
Jääasemalta lasketaan muutama kuutio jäitä jääruumaan. Jäillä saalista jäähdytetään. Tavoitteena on saavuttaa sulavan jään lämpötila mahdollisimman nopeasti. |
|
Jääruuma täyttyy vauhdilla. |
|
Ruuma täyteen vielä tyhjiä laatikoita. Valmista on. Turskat tulevat perkauskoneelta vasemmalla ylhäällä näkyvään alumiiniseen laatikkoon. Siitä niitä lasketaan keltaiseen muovilaatikkoon mistä ne lajitellaan eri kokoluokkiin. Muovilaatikon edessä näkyy vaaka missä kalat punnitaan noihin punaisiin ja valkoisiin laatikoihin. Lopuksi laatikko täytetään jäällä ja stuuvataan pinoon. Laatikko painaa jäineen noin 40 kiloa. Rullaavassa paatissa vaaditaan voimaa ja tahdonlujuutta niiden käsittelemiseen. |
|
Vihdoin viimein on päästy pois telakan vaikutuspiiristä ja yhdelle vakiopaikoistamme, Bornholms Kajenin möljään. |
|
Aurinko paistaa, mutta tuulee ja huomiseksi on luvassa vielä lisää tuulta. On taas oppittava tuo tuulenpito. Merelle ei voi mennä liian kovassa kelissä, vaikka kuinka teksisi mieli. Tuulen noustessa yli kymmeneen sekuntimetriin alkaa se olemaan meille ja pohjatroolaukselle liikaa. Paatin kanssa kyllä pärjättäisiin vallan mainiosti, mutta saalista ei tahdo oikein tulla. Parempi odottaa ja kytätä seuraavaa tuulirakoa. Aamulla kolmelta ylös laiturille tuulta haistelemaan. Päätökset merelle lähdöstä tehdään silloin. |
|
Keväällä esittellimme Suomen maakulkuneuvomme Transun. Nyt on vuorossa Simrishamnin katuradalle trimmattu Wiliams F1. Tuolla on mukava kurvailla osuuskauppaan provianttiostoksille. |
|
Ahvenanmaalle rekisteröity "CLINTON" AAL-126 on tullut tänne huoltohommiin. |
|
Maailman vanhin vesillä liikkuva jäänmurtaja S/S BORE on menossa telakkaan. |
|
Hienoa, että löytyy innokkaita vanhojen laivojen ystäviä. Vaaditaan paljon talkootyötä ja vielä enemmän rahaa, että tuollaiset veteraanit pysyvät liikenteessä. |
|
Laivaveneet on rakennettu alkuperäisten piirustustusten mukaan. |
|
Tuota brykää suunnitelaessa taidettiin olla vielä sitä mieltä, että laivoja ohjataan ulkoa, satoi tai paistoi. |
Lisätietoja troolileijoista voi etsiä täältä:
Thyborön Trawldoor
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti