Janne ruuvaa muotoon tehtyä keulapeltiä kiinni. |
Tietokoneiden UPS, eli varavoimavekotin kärähti tänne tultaessa, eikä olla vielä uutta saatu. Meillä ei ole apukonetta, vaan 240V virta tietokoneille tehdään akuista 4kW invertterillä. Siinä vaiheessa, kun tullaan maihin tai lähdetään merelle, vaihdetaan paatin sähkö maasähköön tai päinvastoin. Siinä tulee hetkellinen black out ja sitä varten tarvitaan UPSia. Tietokoneet kaatuvat ilman varavoimalähdettä sähkökatkoon ja tuppaavat hukkaamaan esimerkisksi karttaohjelmasta tärkeitä tietoja.
Sitä vietävän routeriakaan ei olla saatu pelaamaan. Eilen yritettiin laitteen myyjän kanssa yli kolme tuntia. Kaikki näyttäisi olevan OK, mutta jostain syystä tämä paatin tietokone ei sen avulla pääse nettiin täällä Skånessa. Nyt yhteyksiä hoidetaan vaihteeksi Ruotsin Telian prepaid liittymillä ja mokkulalla. Että silleen pelaa nämä nykyajan hienot vehkeet. Kaikkea pitää olla ja paljon, sanoi Iivanaisen Aukusti Hannu Karpolle.
Kovasti tuntuu olevan ongelmia myös ruotsalaisilla kollegoilla yhteyksein kanssa. Paatteja on joutunut jäämään maihin, koska heidän e-loggbok eli sähköinen kalastupäiväkirjaohjelma on kaatunut joidenkin päivitysten takia. Aivan käsittämätöntä, että yhtä ammattikuntaa kiusataan mokomien tarpeettomien toimimattomien digijäjestelmien takia. Säännöt ovat sellaiset, että merelle ei saa lähteä jos valtion toimittama systeemi ei toimi. Ja arvatkaa, korvaako kukaan ansionmenetystä?
Linkki ruotsalaisen valvontaviranomaisen kalastuspäiväkirja aiheeseen
Vedessä ollaan. Kyllä tämä tästä vielä. Otetaan lunkisti |
Tässä on meidän paikalliskulkuneuvot. Jussin taittuva Jopo ja kipparin kauan sitten käytettynä ostettu Crescent. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti