Simrishamnin laiturin kulmassa on suuri jääasema. Jäät ajetaan kuljettimella ja torvella paattien jääruumiin. |
Jäät putoavat torvesta hirmuisella räminällä jääholliin. |
Itämeren turskakanta on jaettu kahteen kiintiöalueeseen, Itäiseen ja läntiseen. Itäisen kiintiön kalastus on kesällä kielletty. Kalastus avataan huomenna eli 1. syyskuuta. Kiintiöalueiden raja kulkee Bornholmista Puolan rannikolle ja Bornholmin pohjoiskärjen Hammerodden niemestä Skånen Sanhammarenin niemeen. Kyseessä on siis veteen piirretty viiva, jonka tarkempaa luonnontieteellistä tai poliittista historiaa en tunne. Nyt elokuussa viivan länsipuolen kaloja saa pyytää. Siispä suuntasimme keulan kohti Bornholmin läsipuolisia vesiä lauantaiaamuna heti neljältä.
Linkki maa- ja metsätalousministeriön kiintiösivulle Klikkaamalla ao kiintiöpalkkia saa näkyviin kiintiöalueita
Turskankalastus on juuri tällä hetkellä hintojen romahduksen myötä aikamoisessa kriisissä. Suomenkin kiintiöt on lähes kokonaan pyytämättä. Tämä kalastus vaatii erityisluvan, lisenssin, ja niitä on rajoitetusti jaossa. Vuoden kuluessa turskaa kalastaneet alukset saavat lisenssin hakemuksesta automaattisesti seuraavaksi vuodeksi. Jos kapasiteettia jää vakiopyytäjien jäljeltä vapaaksi, se jaetaan muille hakijoille. Uskomme tulevaisuuteen ja turskankalastuksen nousuun. Kaikki mikä on alhaalla nousee ylös ja päinvastoin, kertovat taloustieteilijät. Kalastamalla turskia nyt, pidämme yllä mahdollisuutta kalastaa niitä jatkossakin.
Laivaliikennettä riittää
Bornholmsgattet ja sen länsipuoliset vedet ovat Itämeren laivaliikenteen solmukohtia. Liikenteen jakovyöhykkeestä eli separista laivat suuntaavat joko Tanskan salmiin tai Saksan pohjoistrannikon satamiin ja Kielin kanavalle. Ruotsista puolaan ja Bornholmille kulkeva liikenne risteää muun liikenteen kanssa. Parhaimmillaan liikenteen seassa kalastaa kymmeniä kalastuspaatteja. Yleensä kaikki sujuu hyvin, mutta tarkkana saa olla.
Eilen saatiin olla melkein yksin kalassa. |
Marine Trafficin liikenteen tiheyskartasta saa hyvä kuvan tästä Itämeren liikenteen risteyksestä. |
Kalaakin saatiin, kun oikein yritettiin. Tehtiin pitkä päivä lauantaina. Ajettiin yöksi liikenteen sivuun Ystadin Eteläpuolella ja nukuttiin ajelehtien merellä. Jatketiin sunnuntaipäivä. Ei hääviä, mutta jotain kuitenkin. Nelisenkymmentä kolmikymmenkiloista laatikkoa pulskia turskia, vähän muutakin kalaa. Troolikin säilyi ehjänä. Polttoainetta kuluin melekin samanverran kiloissa mitä kalaa tuli. Onneksi kalan hinta on setään jonkinverran polttoöljyn hintaa korkeampi
Jussi on päässyt kalanperkaamisen makuun |
Lokit kyttäävät perkeitä |
Huomenna aloitetaan itäisen kiintiön kalastus. Pyyntivedet ovat tuossa reilun tunnin matkan päässä ja sieltä aiotaan kokeilla seuraavaksi.
Mukavaa taas nähdä Huovari kalassa. Seurailin AIS:ssa Huovarin kalaretkeä, rankka päivä takana mutta miten nukuttaa ajelehtivassa troolarissa? Miten tuo lastin purkaus tehdään noissa turskahommissa? Oikein vaan raskaita trooleja toivottelee Honk konkin ukko.
VastaaPoistaHyvinhän se keinuvassa paatissa nukuttaa.
VastaaPoistaOlen tehnyt jokunen vuosi sitten pienen filmin turskanpyynnistä.Kokeile linkkiä kopioimalla se selaimeen. Aika huonoksi meni laatu Youtubessa, mutta saa siitä jonkinlaisen käsityksen.
https://www.youtube.com/watch?v=QrmzCiaRzh0
Viime talvena tuli iso suolapulssi itämereen. Turskaa tulee muutaman vuoden päästä runsaasti. Missäs hinnoissa turskan hinta kruunuissa liikkuu?
VastaaPoistaTyön iloa.
VastaaPoistaHyvä filmi turskankalastuksesta Huovarilla. Pärjäättekö muuten tällähetkellä kahteen mieheen hommasta? Näyttää siellä vesillä olevan runsaasti kalastajia liikkeellä.
VastaaPoistaTerv: Honk konkin ukko
Hyvin pärjätään, paitsi, että, ei oikein tahdo kaloja löytyä. Ovat vietävän hankalissa kivikoissa. Paikalliset kymmeniä vuosia täällä kalastaneetkin vähän valittaa. Sellaistahan tämä työ on. Kaloja ei oteta merestä, niitä pyydetään.
VastaaPoistaTuostahan voisi äkkinäisempi päätellä, että yksi Raumalainen kansimies vastaa kolmea ruotsalaista. :)
VastaaPoistaJuu, ja enemmän kuin kymmentä r:ää
Poista