Scanian vesipumppu, siis se pumppu mikä pyörittää jäähdytysnestettä, alkoi viime viikolla vuotamaan juorureijästä. Pumpun juorureikä on olemassa nimenomaan sitä varten, että pumpun tiivisteen vika tulee ilmi eikä jäähdytysneste vuoda koneen sisään voiteluöljyn joukkoon.
Vika piti tietenkin korjata mahdollisimman nopeasti. Tässä Scanian mallissa vesipumppu on aika monimutkaisen rakenteen takana ja kaikenmaailman tiivisteitäkin tarvitaan iso pussillinen. Tilattiin pumpunvaihto merkkihuollosta. Siellä tiedettiin lastata kaikki tarpeelliset varasosat kerralla mukaan.
|
Jussi ja Scanian asentaja työn touhussa konehuoneessa. Kuka löytää Jussin piilokuvasta? |
|
Tuolla jossakin se vesipumppu luuraa. Uusia osia asennetaan jo paikoilleen. |
Kun kerran jouduttiin huoltotöitä tekemään, niin tehtiin sitten useampi kerralla. Toinen troolin vetovaijeri oli hieman rispaantunut. Pari säiettä oli katkennut. Meidän ja Rokkiallin miehistön leipä on noiden vaijereiden varassa. Kuntoonhan sekin piti laittaa. Vaijerin pleissaaminen on ammattimiesten työtä ja tilattiin puosu Rami näyttämään miten vaijeri katkaistaaan ja pleissataan uudelleen yhteen.
|
Rami pleissaa vaijeria ja Jussi seuraa tarkkana vierestä. Seuraavan kerran työstä pitäisi selvitä omin avuin. |
Ramilla on oma köysitöihin erikoistunut firma, jonka kotisivu löytyy linkistä.
Boatswain Oy
Vesipumpun vaihdon ja vaijeritöiden jälkeen syötiin pakkasesta pyttipannua ja jatkettiin hommia.
Scanian kampiakselin etupäässä on iso kiilahihnapyörä, mistä otetaan voimaa pariin laturiin, spoolauspumppuun, sondivinssin pumppuun ja ruorikoneen hydraulipumppuun. Vaihdamme hihnat kerran vuodessa. Homma on työtä vaativa sillä kampiaksselin päästä otetaan joustavan kytkimen kautta voima myös hydraulipumpuille. Hihnojen vaihtoa varten joustokytkin on irroitettava. Aikaahan siinäkin menee. Vahingon varalle kiinnitämme akselin ympärille vielä varahihnat roikkumaan. Niiden avulla hihnat saadaan vaihdetuksi merellä nopeasti.
|
Jussi on remmihässäkän kimpussa. |
|
Valokuvassa kiilahihnojen vaihto näyttää ihan siistiltä. Totuus on toinen. Hihnojen kuluessa niistä irtoaa mustaa pölyä, joka tarttuu kaikkialle. Tästä johtuen Jussi onkin nyt konemies ja kippari tietenkin kansipalveluksessa. Kansipuolen väkihän ei laivassa konehommia tee. No, kansipuolen henkilö voi sentään käydä konehuoneessa ottamassa muutaman kuvan blogia varten. |
Aamulla aloitettiin seitsemän maissa. Suunnitellut huoltotyöt tulivat tehdyksi päivän mittaan. Työkalut on puhdistettu ja miehistönkin kasvot on saatiin pestyksi ilta yhdeksään mennessä. Huomenna päästään taas kaloja etsimään.
Niinhän se on et ennen koiralta kusi loppuu kuin laivasta työt. Kovillahan nuo teidän vehkeet on ja huoltopausseja tulee pakostakin.
VastaaPoistaPoosu Peltomaa on kyl tosi kova ammattimies ja jos tarvii kunnollisia köysiä ostaa niin häneltä niitä saa suoraan varastosta ja edullisesti. Kaiken saa metritavarana tai valmiiksi määrämittaan spleissattuna. Joskus vaan omistamaani hinaajaan hältä köysiä ostaneena.
Terv. Rymättylän silakkapummi
Puosu Rami on kunnon käsityöläinen ja merimiesjutut saa kaupanpäällisiksi.
Poistapuosu = the officer (or warrant officer) in charge of sails, rigging, anchors, cables etc. and all work on deck of a sailing ship
Huolto varmistaa merellepääsyn.
VastaaPoistaVesillä sattuu ja tapahtuu. Itselläkin on nyt vaivaa hydraulipumpun kanssa pitäisi osia tilailla. Olisi mielenkiintoista kuulla paljonko hintaa tuli suunnilleen tuolla vauriolle. Hydrauli varaosia on tietysti monelaisia mikä vaikuttaa kokonasihintaan luonnollisesti.
VastaaPoista