maanantai 26. elokuuta 2013

Telakassa päivä 22.

Kolme viikkoa on pakerrettu ja nyt on paatin molemmat kyljet saatu kuidutetuksi. Ne näyttävät tässä vaiheessa hiomisen jäljiltä ikävän harmailta. Tarkkaan jos katsotte niin huomaatte, että kylkiin on jo laitettu pintaan valkoista väriä pieniksi vauhtiraidoiksi. Lasikuidun ja pellitetyn pohjan saumaan tulee vielä rosteripelistä  siivu, joka pistehitsataan peltiin ja kiinnitetään lasikuituun kampanauloin. Se tulee suojaamaan laminaatin reunaa mm pienissä jäissä ajettaessa.

Styyrpuuri saatin tänään laminoinnin osalta valmiiksi..

Paapuurin laita odottaa kiihkeästi väriä pintaansa. Eihän neidot noin harmaina kauaa viihdy.

Uusiin katsastusvarusteisiin kuuluva AIS SART on sekin asennettu tänään styyrhytin oven viereen, mistä se on tarvittaessa helppo kaapata mukaan.
mcmurdo AIS SART paikoillaan

Tuon näköinen ais sartin pakkaus on avattuna. Musta jötikkä vasemmalla on kokoon laitettavan ongenvavan tapainen teleskooppi minkä alapäässä on paino. Tilanteen niin vaatiessa se yhdistetään oranssiin lähettimeen, teleskooppi aukaistaan ja näin koottu laukaistu lähetin kiinnitetään narulla pelastuslauttaan ja heitetään mereen. Laitteesta lähtevä signaali näyttää lähellä oleville aluksille poijun sijainnin.
Paatin pyrotekniikka päivitettynä. 6 kpl punaisia laskuvarjoraketteja, 6 kpl punaisia soihtuja, 2 kpl oransseja savuja sekä 4 kpl valkoisia soihtuja. Niillä saisi jo komean ilotulituksen aikaiseksi.

Tänään saatiin taas uusi naapuri alapuolelle. Ruotsalaisen kalapaatin nimi on "SCANÖ" ja sen kotisatama on Händelöp Västervikin eteläpuolella. Aikoinaan kun "HUOVARI" hankittiin Ruotsista sen nimi oli "BOKÖLAND". Ennen Bokölandiksi kastamista paatti on ollut nimeltään "SCANÖ". Nykyisen vieressämme olevan Scanön omistajat kalastivat sillä. Jotta asia muuttuisi vielä monimutkaisemmaksi niin kerron, että nykyisen Huovarin kanssa telakalla olevan paatin edellinen nimi oli BOKÖLAND. Kaiken kukkuraksi täällä Simrishamnissa kalastaa nykyinen "BOKÖLAND" niminen troolari. Täällä siis vilisee Scanöja ja Bokölandeja, mutta onneksi on vain yksi "HUOVARI". Olen muuten saanut kokea monta hauskaa hetkeä, kun ruotsalaiset yrittävät lukea ääneen paatin nimeä, missä kirjainyhdistelmä - UO -on melkeinpä mahdoton ruotsalaisille. Tai ainakaan kukaan ei sitä ole vielä osannut suomalaisittain lausua...

Tässä vedetään "SCANÖ" VK-190, ex Boköland troolaria telakkaan. Meidän paatista vaihdettiin laitalankkuja ja Scanösta joudutaan vaihtamaan liian ohuiksi menneitä peltejä. Puu lahoaa ja rauta ruostuu, ei se sen kummempaa ole ja huonot kohdat korjataaan. Toista paattia korjaa puuseppä ja toista peltiseppä.
Siinä ne ovat peräkkäin vasemmalta alkaen SCANÖ, ex Boköland ja HUOVARI ex Boköland, ex Scanö
Tässä kuvassa nykyinen "BOKÖLAND" VY 76 troolari. Tunnuskirjaimet VY tulevat Visbystä. Gotlannin pääkaupungista, entisestä Itämeren merirosmojen keitaasta. Tämä BOKÖLAND on Huovarin parivetokaverin BÄRBELIN kokoinen alle 12 metrinen kalapaatti.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti