Eilen, puolenpäivän maissa, saatiin tankkit täyteen polttoainetta.Provianttia ladottiin hyllyyn, jääkaappiin ja pakkaseen reiluksi viikoksi ja sitten menoksi. Yksityinen yhteysalus oli aamulla käynyt ystävällisesti avaamassa meille väylän Laupusen kalasatamasta Saariston laivaväylälle.
|
Bärbel on tukevaa sakslaista tekoa. Liekö Ruhrin vai Outokummun terästä. Siksipä Bärbel (Karppi suomeksi) avaa väyää ja puupaatti seuraa perässä. |
|
Helmikuun puoliväli. Jäät on kappaleina ja ilma plussan puolella. Varokaa heikkoja jäitä! |
|
Pikkuiset troolarit puskee jäissä reilun kolmen solmun vauhtia. Talvimerenkulkuun varusteltu Nesteen tankkeri "NESTE" seilaa kevyesti toistakymmentä solmua. Eivät varmaan edes huomaa tämmöistä parinkymmenen sentin vahvuista riitettä. |
Normaalisti Laupusista ajetaan Airistolle kolmessa tunnissa. Eilen meni reilusti enemmän. Illan pimetessä saatiin vielä muistutus talvesta.
|
Kaakkoistuulta 17 m/s ja lumituisku. Tuolta se näytää valonheittimen keilassa. Onneksi täällä Saaristossa ei ole varsinaista merenkäyntiä, etenkään jäitten keskellä. |
Tänään aamun valjetessa saatiin trooli mereen ja veto päälle. Lämmintä oli pari astetta ja tuuletkin muuttuneet leppoisiksi. Jokohan tätä voi sanoa kevätkalastukseksi?
|
Veto päällä ja kalojakin näkyy pohjan lähellä. |
|
Bärbel vetää troolia sisään. Jään reuna siintää valkoisena sumun keskellä Iso-Kuusisen saaren edustalla. |
|
Ei tämä ihan pilkkimistä ole. Jään keskeltä kuitenkin kaloja nostetaan paattiin. Olemme ajelehtineet noston aikana jään reunaan. Jussi seuraa silmä kovana kalapussin nousemista. Kolmekymmentä on jo nostettu ylös. Montakohan tuolla jään alla vielä piileskelee? |
Sen verran noita jäitä väylillä on, että jäimme yöksi Krampinraumaan. Huomenna jatketaan vielä kalastusta ja pyritään Laupusiin valoisan aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti