torstai 27. helmikuuta 2014

Tapahtui tällä viikolla

Helmikuun 2014 loppu on käsillä. Säiden puolesta kulunut viikko olisi ollut kalastukselle mitä parhain. Säät suosivat, onni ei. Kalaan ehdittiin vain kahtena päivänä. Ensin maattiin viikonloppu kotona ja sitten vaan tuli muita kiireitä.
Niin, ja huomenna osallistutaan Jussin kanssa Naantalissa silakkapaja nimellä kulkevaan seminaariin. Siellä alustajat koettavat arvuutella silakan kalastuksen tulevaisuuden näkymiä.

Yhdenlaista sivusaalista. Omistaja saa tulla kyselemään.
Saalistakin sentään nousi. Jussi selittää Olaville, että meidän paattiin ei enää mahdu. Nostakaa nuo loput Bärbeliin.


 
Muitakin vesillä liikkujia on nähty. Merivartijatkin on siirtyneet kelirikkokauteen. Jäät sulavat edelleen kovaa vauhtia. Käykö nyt niin, että vappuna lopulta saadaan ne pois jääneet pakkaset, lumipyryt ja oikein kunnon takatalvi. Saa nähdä, juhannuksena sen viimeistään tietää millainen talvi tästä lopulta tuli.

Melkoinen meteli ja roiske lähtee, kun merirajamme vartijat on liikkeellä. Merivartiostohan perustettiin aikoinaan pirtun salakujettajien kiinni saamiseksi. Tuolla vehkeellä ei ainakaan ketään sellaista kulkijaa pääsisi salaa yllätäämään.

Tehoa varmaan löytyisi tarpeeksi, mutta tokkopa tuolla ilmatyynyaluksella troolia saisi vedetyksi. Aika holtittoman näköisesti se liikkuu. Kuljettajalla täytyy olla nopeat hoksottimet, ettei aja pöpelikköön.

Airiston ja Laupusten välisen väylän jääränni on mennyt sohjoksi. Muutama aurinkoinen päivä niin tuostakin pääsisi eroon.

Aikaisemmassa päivityksessä noiduin troolin nostopussin repimistä. Tänään sitten paatin peltejä tutkittiin sukeltajien voimin. Pellit olivat kunnossa. Kaksi neljämillistä rosterinaulaa oli noussut sentin verran ylös pellistä. Elämäni kalleimmat naulat. Olisi pitänyt kuva ottaa, mutta heitin menemään. Ensin ne naulat rikkoivat nostopussin. Sitten saapuivat Baltic Diversin (Linkki Baltic Diversin kotisivuille)sukeltajat hulppealla huoltoautollaan niitä nykimään pois. Onneksi kuitenkin näin, sillä olin varautunut ironneisiin vääntyneisiin pohjapelteihin. Nyt päästiin parin tunnin työllä.

Sukelluskypärää väännetään kiinni.

Sukeltaja ilmassa, siis väärässä elementissä.

Nyt sukeltaja on päässyt jo oikeaan elementtiinsä paatin pohjapeltejä hivelemään.

Huoltoauton monitorista seurataan sukeltajan vedenalaisia näkymiä. Kamera on sukelluskypärässä kiinni ja suunnattu sinne minne sukeltajakin näkee. Autosta on myös puheyhteys veden alle. Parhaillaan monitorissa muuten näkyy sukeltajan työkaluämpäri.

Mennyt alkutalvi on kuluttanut pyydyksiä paljon. Parhaillaan kaksi kolmesta paritroolista on rikki. Toisen rikkimenneistä on troolimaakari luvannut saada korjatuksi tämän viikon aikana. Eilen vedettiin se viimeinen ehjä Bärbelin kyytiin. Nyt täytyy olla tarkkana, ettei sitäkin rikota samantien. Troolien rikkoutuminen kaikesta harmituksesta huolimatta on olennainen osa tätä kalastusmuotoa ja sen kanssa osataan elää. Vaikka välillä ottaakin päähän.

Kehnoon tilanteeseen on tulossa parannusta. Tilattiin Bärbelin kanssa parisen viikkoa sitten Tanskasta Cosmos Trawlin Arnelta (Linkki:Cosmos Trawl) uusi pyydys. Huomenna se lähtee kohti Suomea.

Tonnin verran muovinaruja ja paljon taitavaa käsityötä. Hintaa kuormalavalle kertyi uuden pikkuauton verran, liki 25 tuhatta euroa. Aika monta silakalla herkuttelijaa tarvitaan ennenkuin troolin hinta on tienattu takaisin. Toivotaan, että on hyvä pyydys. Sitä on vähän muokattu meidän antamien toiveiden mukaan ja verkkopaanelit leikattu Saaristomeren olosuhteita ajatellen.
Ja huomisen seminaarin jälkeen sitten tiedetään muiden mielipide siitä kannattiko investoida uuteen pyydykseen. Meidän mielestä kannatti, olivat muut mitä mieltä tahansa. Silakassa on tulevaisuutemme: Olkoon se uljas mottomme merellä myrskyävällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti