Herätys kuudelta. Aamiaisleipää ja kahvia. Haalarit niskaan ja puolalaisten joukossa telakkaan. Meidän kanssa saman katon alla majailee 6-7 polakkia ja pihalle on tuotu lisäksi pari asuntokonttia. Metallimiehiä kaikki tyyni, oikeita solidaarisuusaatteen rautakouria.
|
Kippari johtaa rautakourien joukkoa työmaata kohti. Ilme on tuima. |
Rautakourat työstävät troolari Lagunaa ja Couragea. Meidän paatin kimpussa häärivät puusepät, joita vieläkin siis tarvitaan. Niin ja me, Huovarin miehistö tietenkin. Tänään pestiin ja puhdistettiin paatin pilssi. Valmisteltiin kaikki läpiviennit myöhempää varten. Irrotettiin yksi viallinen invertteri ja autettiin puuseppiä.
|
Styyrpuurin keulapuolelta poistettiin kahden kaaren välinen huonoksi mennyt lankunpätkä. |
|
Styyrpuurin laidallla oli toinenkin pehmennyt lankunpää. |
|
Matts-Olle mittaa tarkkana paapuurin ahterista poistettua lankunpaikkaa. Uusi lankunpätkä pitää sopia kaarevaan koloonsa just eikä melkein. |
|
Per valmistelee sääsuojan kiinnityksiä. |
Enpä muista olenko kertonut mitä aiomme tehdä paatille tänä kesänä. Siis, tarkoitus on päällystää paatin vesilinjan alapuolinen runko lasikuidulla. Vesilinjan yläpuolinen osa kuidutettiin viime kesänä tällä samalla telakalla. Linkki telakan kotisivulle:
Simrishamns Varv Ab
Lasikuidun avulla saadaan vanhalle paatille ainakin kaksikymmentä palvelusvuotta lisää. Jäissä ajaminen on puupaatille aika rankkaa ja vuodoilta ei voi välttyä. Jokainen veneen omistaja tietää miten tylsä vuotava paatti on. Laminoimme paatin runkoon 12 kerrosta lasikuitumattoa. Näin saadaan reilun sentin paksuinen laminaattikerros minkä alla on sitten kahden tuuman tammilankku. Pidämme huolen siitä, että lasikuitulaminaatin alla ei ole yhtään pehmeätä puuta. Aika pirun vahva siitä tulee.
Huomenna olisi vielä tarkoitus saada sääsuoja paatin ympärille. Sen jälkeen se jätetään kuivumaan kolmeksi viikoksi. Viikonloppuna siis odottaa kesäloma.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti