torstai 8. elokuuta 2013

Telakassa, päivä 4


Paatti on sen verran korkealla, että näkymät merelle ja kalasatamaan ovat kuin suuren ja korkean laivan kannelta. Vaikka nyt ei mikään kuumin kalastus-sesonki olekkaan niin Simrishamnin kalasatamassa liikkuu monen näköistä ja monelta suunnalta saapunutta kalapaattia.

Aamuinen näkymä kalasatamaan kuvattuna Huovarin ahteritäkiltä.
Tänään Huovari sai seuraa telakkaan. Perän taakse vedettiin VG 106 THESEUS. Sillä paatilla onkin kuninkaallinen nimi. Theseus oli antiikin ajan myytinen sankarikuningas, joka perusti Ateenan.

Theseusta kun vedettiin perän taakse niin huutelin sen kipparille että ei saa ajaa päälle. Uskoivat ja säästyttiin peräkolarilta. Olisihan se harvinaista jos kaksi troolaria kolaroisi maalla. (tosi huono vitsi sanoisi jungmanni)
Kaikkien maiden kalastusaluksilla taitaa olla jokinlainen ulkoinen tunnus. Suomalaisilla se on FIN alkuinen, sen jälkeen tulee numero ja kirjain. Kirjain kertoo ely-keskuksen alueen, tai jotain sinnepäin, minne alus on rekisteröity. Huovarin tunnus FIN-140-K loppuu K-kirjaimeen mikä tarkoittaa Kaakkois-Suomea tai Kymiä. Eräässä EU:n virallisessa alusrekisterissä alueeksi on mainittu LYMI. Missähän se sijaitsee? T-kirjaimeen loppuvat on taas rekisteröity suunnilleen Varsinais-Suomeen, mutta voi niitä olla Satakunnassakin. Lappiinkin on rekisteröity toistasataa merikalastusalusta tunnuksella -L ??? No, maassa maan tavalla.

Ruotsalaislla tunnus tulee aluksen kotikunnan mukaan, siten, että useimmiten siinä on kaksi kirjainta kotipaikan ensimmäinen ja viimeinen. ja niitä seuraa numero. Sekaannusten välttämiseksi joissakin tunnuksissa on kolme kirjainta niinkuin esimerkiksi Simrishamnin paateissa on kirjaimet SIN. Theseuksen kotipaikka on Varberg mistä kirjaimet VG. Eniten ruotsalaisia kalapaatteja löytyy Göteborgista. Siellä majailee GG-laivasto.

Töitäkin on tehty. Koko päivän olen paukutellut kiiloja lankkujen saumoihin. PANG, PANG ja KLANG. Pitää kuulua oikea klang ettei kiila mene liian tiukalle, mutta löysäksikään ei saa jäädä. Oikea klangi on siis tärkeää. Suurin osa paapuurista on jo hiottukin. Kohta päästään vetämään ensimmäistä primeria pintaan. (Taitaa tulla kipparin viikonloppujobiksi primerin levittäminen) Saatiin oikein kunnon sadekuuropäivä ja sääsuojat havaittin hyvin tehdyksi. Kestivät navakan tuulenkin.

Kovin on harmaaksi paatti muuttunut. Sävy sävyyn kipparin hiuksien kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti